"burvila" i tre veckor

Eijya

Trådstartare
Veterinären ordinerade "burvila" idag i tre veckor , han kommer även gå på smärtstillande kommande tre veckor.
Jag kommer såklart inte sätta honom i bur utan jag kommer att begränsa hans utrymme (bara låta honom gå i ett rum och inte hela huset) och bära honom upp och ner för trappor.
Han kommer ju dock bli otroligt under stimulerad så jag behöver lite tips på hur jag kan aktivera honom lite, han får inte röra på sig mer än nödvändigt.
Han har aldrig tuggat på ben och aktiverings leksaker har han aldrig brytt sig om.

Han har troligtvis något fel i ryggen (typ någon av ländkotornas mellankotskiva kan vara skadad) , vi provar med 3 veckors burvila och smärtstillande och om det inte hjälper så blir det vidareundersökning och eventuell operation.

Han rör sig ganska så normalt , det är mest trappor osv som är problemet men han får ju inte röra sig om det är ländkotorna som spökar.

Sv: "burvila" i tre veckor

Jag skulle nog dela av mer än låta honom röra sig i ett helt rum, det blir start och stopp stäckor betydligt mer än burvila. När vi opererade våran då 5 mån valp så hade han burvila med lite utökade ytor per vecka. Vi använde kompostgaller väldigt mycket, han kunde vara med i närheten av oss men ingen yta att sätta upp någon fart på.

Våran tuggade mycket morötter, knäckebröd och lite lugnt godissök på gräsmattan/snön ute. Mycket gos och kel, lite trickträning om han inte hetsade upp sig, men så fick han även följa med och åka mycket bil, då kunde han ialla fall titta ut och få se lite saker istället för att bara ligga hemma.

Halv-ot
Efter att ha stirrat på röntgenbilder av trasiga hundar i över en vecka, så blir jag nyfiken. Vad är det för ras, ålder? Hur kom ni på att hunden hade en trasig rygg? Symptom? Diagnos- vanlig röntgen eller skikt? Hur ser framtiden ut? Operation?

Vad det gäller sysselsättning så beror det lite på ålder, men jag skulle faktiskt inte hålla på med så mycket så jag antar att ordern är "absolut stillhet", då är det bara att ha tråkigt och vara still. Jag tycker djur är fantastiska på att anpassa sig efter vad som erbjuds, så det är inte säkert att din hund kommer att "riva stället"

Ryggproblem och ordinerad burvila i tre veckor. Inte en chans att hunden fått röra sig runt i ett rum om den varit min. Vad händer om den t ex hoppar för att hälsa på dig? En disk som är trasig/ligger fel kan flytta sig mer och det kan sluta med en förlamad hund. Om du är tveksam - ring din veterinär och ta en diskussion med denna och fråga då vad som kan hända om hunden busar runt.

Hunden är en 8 årig phalene altså en rätt så liten hund.
Inga röntgen bilder eller dylikt har tagits utan han reagerade kraftigt på tryck.
Blev lite förbryllad då veterinären ordinerade 3 veckor burvila och skrev ut två värkmediciner.
Symptomen är att han är väldigt hänging och går inte som normalt , han vill inte hoppa upp någonstans (vilken han alltid brukar göra tex. stolar osv) och går inte heller i trappor , han vill inte heller gå när vi är ute utan han kan gå någon meter sen stannar han.
Efter dom här tre veckorna ska han på återbesök och då kollar veterinären ifall han är bättre eller ej. Om inte så ska han på magnetröntgen för att kolla vad som är fel.
Dvs. veterinären vet inte vad som är fel men hon tror att det är ryggen då han reagerar starkt när hon kände där.

Till er alla:
Ska nog ta och skaffa mig några stängsel bitar så jag kan spärra av rummet ennu mer.

Om jag var du hade jag velat veta vad som är fel, oavsett om det ska vilas eller ej.

Jag tycker att det är konstigt att hunden inte röntgats när misstankar om skadad rygg, disk(?) finns.

Tycker också det låter märkligt att ingen röntgen finns. Sen magnetröntgen, jättebra och skitdyrt, det brukar inte försäkringsbolaget börja med, utan du får ta några vanliga plåtar först. Såvida inte vetten tycker du ska betala magnetröntgen själv.

Be veterinären kolla så att din hund inte har spondylos.
Familjens dvärgschnauzer Izor har det mellan två kotor och han var allmänt nere, ville inte leka och haltade.
Upptäcktes via vanlig röntgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 273
Senast: Takire
·
Hundhälsa ....i tre veckor pga "benhinneinflammation" (kommer ju aldrig ihåg vad de heter men ni vet va jag menar) som inte vill ge med sig utan...
Svar
14
· Visningar
3 377
Katthälsa Nu ska kisse, som i vanliga fall är utekatt och rör sig massor, hållas så stilla som möjligt i minst fyra veckor pga en bäckenfraktur...
Svar
19
· Visningar
2 628
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter