I

Icka

Då var det dax för en annan klurig del i utställnings-förberedelserna. BURSKYNKE!
Vad är bra att ha för tyg? Har hittat en beskrivning:

"Tyg ca 225 x 90 cm av bomull eller annat material som kan tvättas i minst 60 grader.
En gardinspiral på drygt 2 meter.

- Börja med ett fålla kanterna, därefter viker man ner ca 10 cm så att man får en tunnel (som gardinspiralen ska träs in i).
- Innan man syr klipper man upp ett litet hål, 70 cm från varje kant av tyget, dessa 2 uppklippningar kommer att hamna i hörnen av buren.
- Sy ihop tunneln (pressa vecket med strykjärn före)"

Något som ni tycker kan förbättras eller andra tips?

Sv: Burskynke

Jag beställde billigt tyg på postorder, de stora klädekatalogerna brukar har lite hemtextil och sådant. Mitt är i bomull/polyesterchintz. Kostade kanske 30:- metern och är lätt att sy i, finns i många färger.
Tänk på att botten bör vara lite stadigare, antingen i ett tjockare tyg eller med vadd i som ett tunnt täcke. Något att mysa i, som en bädd eller en filt att krypa in i brukar uppskattas om katten är lite osäker på allt nytt. Orkar man lägga lite energi på det så är det bra om taket är i ett ljust och tunnt tyg, det blir så mörkt i buren annars. Jag gjorde ett superenkelt skynke, helt i samma tyg, när jag började ställa ut.

Vilket påminner mig om att jag måste sy färdigt mitt nya, mossgröna burskynke. Jag kan ju inte göra reklam för min uppfödning med ett rosa burskynke som verkligen är felmatchat mot mina blå katter :crazy: (Beställde fel tyg och man får ju inte returnera det när de redan klippt upp det...)

Om du inte vill ha gardinspiral så kan man istället sy dit knytband med jämna mellanrum för att knyta fast i burtaket/sidan.
När jag var med kissarna på utställning (läääängesen, nu finns ingen av pojkarna längre) så hade jag en sådan där "pälsmatta" på burbotten i rätt storlek och sydde bara någon kudde av samma färg som skynket att lägga in.

Ja, hur gör man med dom där knytbanden då? Syr man fast dom på baksidan av tyget då eller hur funkar det? Jag är verkligen värdelös på att sy så det ska bli skoj att se hur det här slutar :D

Icka skrev:
Ja, hur gör man med dom där knytbanden då? Syr man fast dom på baksidan av tyget då eller hur funkar det? Jag är verkligen värdelös på att sy så det ska bli skoj att se hur det här slutar :D
Ja, du kan antingen köpa någon slags band direkt i affären eller sy egna av tyget du har. Sen syr du fast dem på baksidan längst upp vid övre fållen.

Behöver man verkligen det?Något att man ska tänka på? Hur sjutton klippar man klorna på en katt förresten?

De flesta katter behöver någon form av antistatspray. Det är ju en semilånghår ni har så preparering med bad osv behövs väl också.

Har ni inte klippt klorna tidigare? Det är mycket trevligare att busa med en katt som inte har långa klor... Man sätter katten stabilt i knät (kan underlätta att vara två i början), trycker ut klon genom att trycka på "tån", öva det innan ni ska klippa så att katten inte tycker det är otäckt och ni har koll på hur man gör. Sedan klipper man den långa, spetsiga delen med en klotång eller bra nageltång (alltså inte en vanlig nagelsax). Man kan se pulpan genom klon, klipp inte i den!
Och, ja, klorna MÅSTE vara klippta, både bak och fram. Jag går assistent och det är många gånger man skulle ha djupa blodiga sår av en stressad katt (inte nödvändigtvis för att katten klöser, utan för att den kan klamra sig fast så hårt den kan i armen..)

Min katt har aldrig haft statisk päls alls, men jag köper ju hellre antistatspray för säkerhets skull. Kan man låta bli att spraya i det tills man kommer till utställningen? Jag tänkte bada min katt dagen innan utställningen, jag tyckte hennes päls var finast dagen efter jag badade henne. Men jag vet inte, antar att man får prova sig fram. :)

Min katts klor är enklast att klippa när hon sover, då blir hon gosig och bryr sig inte. :)

Sen för att återgå till ursprungsämnet, har ni något tips på vad för färg jag ska ha på burskynket?

ringliten.jpg

/Erica

Jag använder antistat/sprabalsam för att göra pälsen extra mjuk och silkig. (och jag har den enda koraten i världshistoiren som ska badas dagen innan utställning :confused: )

Till henne hade jag valt en mjuk, lite frostig, men inte för "pastellig" färg. Kallt ljunglila med lite plommondetaljer, ljusgrön med kall gråton. Ofta tar man ju varma färger till kalla katt och tvärtom för att framhäva färgen ordentligt (skulle tex aldrig ta ett grått burskynke till mina blå katter, då skulle de se bruna ut...), men det kan bli otroligt läckra harmonier med rätt toner, och jag tycker inte hon är en katt som behöver dramatiska effekter för att framhävas, mer en smakfull bakgrund :)

Kan inte ni som sytt burskynken skicka in lite bilder, helst både utan och med katt så man får se hur det ser ut!:)

Liknande trådar

Utrustning Eftersom jag har allehanda benskydd av olika slag, kom jag på ett enkelt sätt att göra egna viktmanschetter. Jag har helt enkelt sytt en...
Svar
0
· Visningar
2 466
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama