bur till möss

A

Amiir

hej!
hoppas att det inte finns någon identisk tråd redan, sökte på forumet men hittade ingen så får väl starta en egen.

jag fick två vita möss idag som skulle blivit ormmat annars, så det blev inget omhändertagande jag kunde planera i förväg. just nu har jag dom i en genomskinlig plastlåda, ca 30X40 centimeter med sågspån i och en bit papp som lock över halva ungefär. är det okej att ha dom i den fram tills jag införskaffat en riktig bur? (ska köpa en imorgon). är det någon speciell bur som är bra för möss? var finns det billiga sådana i stockholmsområdet?

ska låna nån bok om möss på biblioteket och kolla upp på internet om foder och sånt, men vore tacksam för tips vad det gäller själva buren.
/ alexandra

Sv: bur till möss

Som akutbur funkar nog plastlådan fint, bara det finns lufthål i den.

Jag vet att GulZebra här håller hamstrar i någon typ av plastlådor som verkar bra, de finns på bild i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=874986

De är säkerligen det billigaste alternativet vad gäller nya burar. Annars ligger en vanlig mus/hamsterbur i bra storlek runt 300-400 kr och uppåt.

På blocket kan du hitta massvis med begagnade burar betydligt billigare.

Hej

Jag har möss och jag har använt mig av gamla akvarium och har ett galler som lock, annars så är blocket mycket bra att leta billiga burar. Om man vill veta vad de äter gå in på svemus hemsida, där står lite tips och finns länkar till uppfödare. Om du är osäker på måtten så gå in på jordbruksverket, där står hur stort varje mus ska ha i kvadrat centimeter.

Hoppas att du hittar något som passar dina nya vänner.:)

Emma

okej, tack för svaren båda två :)

kan man lära dom något tricks? det verkar vara två energiska flickor, så det är nog bäst att jag hittar på bra sysselsättningar till dom.

jag hörde också att någon sade att det var dansmöss, men vet inte exakt vad det är. den vanligaste modellen misstänker jag, dom ser ut som de flesta möss gör. någon som vet?

/ alexandra

Jag rekommenderar plastlådor - alla möss här bor i plastlådor, går alldeles utmärkt sålänge man har tillgång till borr eller annat sätt att göra ordentligt med lufthål :)

På Willys finns tex plastlådor av märket Frida, största modellen går lös på 50 spänn med lock. Den är ungefär i storlek som en vanlig hamsterbur/musbur, ett par centimetrar till och lite högre bara, fast det putar inåt på vissa ställen vilket förstör en del när man ska ner med grejer. Här finns inga genomskinliga dock utan bara vita och röda, men locket är genomskinligt så det funkar iaf. Det än den Klimpen bor i i burtråden som Vimzis länkade till.

Hittade värsta bästa plastlådan på Rusta nyligen också... Ännu större, helt genomskinlig, medföljande hjul som man kan ta av om man hellre vill det, långt handtag i locket så man kan dra den om man vill det. Det är den Snyggo bor i i burtråden. Love it! :love:

Dansmöss är möss med nån rubbning som har med balansen att göra så de bara snurrar runt runt typ. Ska visst inte vara så vanliga numera och tack gode gud för det för djurvänligt är det icke... Ofta brukar dock helt vanliga tammöss kallas dansmöss så troligen är det vanliga tammöss du har :D

Edit: Förresten så finns ju Samla på Ikea också! Största modellen (130 liter) är typ 80 lång och går lös på typ 150 spänn med låda, lock och låsclips har jag för mig. Kan minnas fel dock, har ingen sån själv iom brist på närliggande Ikea (ett tag till iaf, hörde igår att vi ska få Ikea här också... YEY! :love: )

Senast ändrad:

okej, hade tänkt bygga en bur, men det kanske blir krångligt eftersom dom har en tendens att lyckas ta sig ut överallt.. de rymde två gånger under de första typ fem timmarna de bodde hos mig, men nu är locket på ordentligt (med lufthål givetvis, förresten, hur många behöver man ungefär? jag har ca 15 stycken i taket borrade med borr, ungefär 0,5 cm i diameter). den vildare av dom kan hoppa nästan 45 centimeter :crazy: hade ingen aning om att dom är så spänstiga :D
får kolla på dendär stora genomskinliga, det är ju ändå kul att man kan se dom/dom kan se ut.
okej, trodde dansmöss var en mus-ras ungefär, men jag har inte sådär jättestor koll som märks :) får läsa på litegrann.

tack för tipsen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka