Bumper bett ??

Sv: Bumper bett ??

Shit vilket underligt bett. Undrar samma som du, jag hade nog behövt en lååång bruksanvisning för att ens få in det i munnen på hästen :confused:

Ja och inte gav google mkt till resultat. Någon liten text här och var om någon järnvariant av det får mig att börja tro att man tänker fel iom att båda "betten" ser ut att vara just bett. Börjar bli mer och mer övertygad om att det vanliga bettet med bettringarna skall sitta i munnen och det andra bettet under hakan typ som en kedja sitter sen blir jag dock lurig måste alltså vara så att tyglarna sitter i de ringarna som sticker ut på pinnar och vid tygeltag måste man alltså på något sätt trycka upp bettet bakom hakan typ som om en kedja går åt ??? När man vet hur mjuka sådana nathebett är som det som sitter under hakan så blir inte jag särskilt klok på vilken effekt det skulle få att trycka till med mjukt gummi under hakan ??

ska det inte sitta som ett kandar då? det 3delade överst och raka nederst , sidostyckena fästs i de fast rörliga ringarna på pinnar och tyglarna i de fasta ringarna...

eller? ser väldigt konstigt ut...

Öh? Vem kom på det bettet? Haha ser inte klokt ut.. 8a timmar att få in käften på hästen, och sen kan inte få ut det ser det ut som. Usch!

Jag tror snarare att sidostycken fästes i de mindre fasta ringarna som sitter i de stora (som de nya moderna pessoaliknande bettetn ser ut) och att tyglarna fästes i de rörliga som sticker ut. Då får man en hävstång på styrningen (nu pratar jag inte om hävstångsverkan på bettet som kräver mothåll ) som man får på entömsbett som används på travet. inte för att jag vet varför man vill ha hävstång på styrningen på ridhäst. Men det kanske behövs på vissa lite ostyrigare hästar i högre klasser? Fast det känns ju inte som man svänger med tygeln ändå?? :confused: fats å andra sidan så ser inte bettet ut att vara skapt till en välriden lydig häst heller.

Ähhh tinituss du hann för mig :P

Är också helt säker på att den raka delen skall vara under hakan. Den är ju skålad på delen som ligger ann mot hakan.

*delvis kl*
Då är ju min fråga: Varför i hela friden vill man ha ett extra bett UNDER hakan?
Vad gör det för nytta där?

Jag såg Robert Smith använda ett sånt bett på en hopptävling i England i höstas. Huvudlaget fästes i de små ringarna på stora ringen, tyglarna fästes i små ringarna på *pinnen*, den del som ser ut som ett extra bett fungerar som kindkedja, och ger en *bumb* om hästen slår med huvudet!

Camarillos och Reinsmans "Bumper Bit" är utformade för att ligga över nosryggen,
alltså bettet i munnen och bett 2 över nosrygg. Men jag kan inte riktigt se att
med "din" utformning att det skall räcka till till en nosrygg...

Utformningen då bygger på att få mer "stopp", tänk combibett.

Gotta be USA... :cool:

Reinsmans variant har stålvajer lindad med stålvajer. För lite mer "Whoa"....

Men å andra sidan, "rätt" använt blir det inte mer än ett hackamore.
(Förordar på intet sätt bettet)

Det ser ut som bettet som vi kallar för turbobett, då sitter det raka under hakan.

Hittade lite info på en westernsida - men det gäller den amerikanska varianten, men kedja istället för gummi/plast...

"The chain goes across the nose (that's why there's quick links...you have to take it up to fit the horse's nose. The twisted snaffle goes in the mouth and the reins attach to the teardrop shaped rings. The bar with the upside down U shape attached to it goes under the chin. When you pull on the reins, they push that up to make contact with the chin, and the at the same time, the chain puts pressure on the nose."

http://forums.barrelhorseworld.com/forum/forums/thread-view.asp?tid=252909

Det finns bilder, men då måste man logga in på sidan. Tänker hursomhelst att det är samma funktion som den snällare varianten i gylles länk.

Vid första anblicken så tyckte jag att det såg ut som ett bett med dubbel funktion, typ att man kan välja vilket man vill ha i munnen och vilket som fungerar som "kedja" men det känns väldigt långsökt..

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: xDollyx
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 470
Senast: palle
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 225
Senast: Asko
·
Utrustning Läser i DN om Sveriges sjätteplats i VM. Till artikeln finns följande bild (Källa: http://www.dn.se/sport/bengtsson-fixade-os-plats/)...
Svar
2
· Visningar
2 216
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka