Bulor ovanför ögonen...

S

somi

Har letat febrilt efter trådar om det, har nämligen för mig att jag läst om det NÅGONSTANS men vet inte var...

En av mina hästar har rejäla bulor i "groparna" ovanför varje öga där mina andra två har just gropar, det buktar alltså rejält utåt i stället för inåt. Detta är inget jag reflekterat särskilt över då hon alltid haft det. Men så har jag ett svagt minne att jag läst att det beror på något, men vad?:confused:

Hoppas att någon kan hjälpa mig, mvh/Somi

Sv: Bulor ovanför ögonen...

Jag har skrivit detta tidigare men det kanske tål att upprepas…
Vad jag har läst och erfarit så kan IBLAND fettansamlingar på specifika ställen (nacken, skapet, rumpan, utrymmet över ögonhålorna m.m.) tyda på en rubbning av ämnesomsättningen. Mer specifikt kan det vara tecken på att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin.
Dessa hästar kallas IR (insulin resistenta alt. lider av insulin okänslighet).

saxat från den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=580659&highlight=f%E5ngnacke

Tack för tipset! Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara fett. I.o.f.s är det en lättfödd madame jag har, hon var rund och go´ (lagom) på ungefär 1/5 kraftfoder jämfört med andra som tränade lika hårt (travhäst). Men hon blir ju inte fet på luft precis, får ju fri tillgång till fint grovfoder. Hon har ingen "fångnacke" heller eller konstiga fettdepåer någon annanstans. Så det känns kanske inte som att hon är en typisk sån IR-häst ändå. Det här blev ju riktigt intressant. Vad innebär denna insulinresistens i övrigt? Detta var ett område jag inte riktigt kände mig hemma på.

Min häst som har Cushing's hade så innan jag började medicinera henne, sen försvann dem.

Finns det inga andra anledningar till att hästar kan ha dessa bulor? Tror inte att hon är sjuk på något sätt, men man börjar ju undra när man läser detta.... Blir nästan lätt hypokondrisk.

Hon har inga andra konstiga fettansamlingar, har varken lockig päls, hängbuk eller lätt för att få fång. (Hon är tre år och travhäst.) Vi ska till klinik denna vecka p.g.a andra tråkigheter så jag får väl fråga där. Men hon verkar vara lite otursförföljd så det skulle inte förvåna mig om hon har fel överallt!!! :eek:

Mvh/Somi

Jodå, det finns säkert många andra anledningar till varför din häst är svullen över ögonen... ville bara dela med mig av en orsak som jag kände till och hade erfarenhet av.
Är din häst så ung så brukar det ju inte vara Cushing's. Det drabbar ju främst äldre hästar, så du kan nog stryka det alternativet ur hypokondriker-listan iaf! ;)
Visst är det trist att ha en unghäst som är så otursförföljd... jag tror vi kan starta klubb. Har en 4-åring som jag ska in med imorrn till klinik.
Hoppas det löser sig med ögonsvullnaden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka