Bullterrier normal vs. miniatyr?

Fibusen

Trådstartare
Är helt 99,9% säker att nästa hund blir en bulle! :love:

Men,jag har stoooor beslutångest över vad man ska välja i sånna fall,en minibulle passar perfekt storleksmässigt,men tycker att vissa minibullar knappt ens ser ut som en riktig bulle? :crazy: Eller är det bara jag som tycker det?

Även läst att dom mindre bullarna kan ha tuffare humör?

Nån som har erfarenhet av båda bullisarna?

Jag är även orolig för hud problem,hur ofta förekommer det?
Är det vanligare på vita bullisar?

Gärna bilder på eran bulle!

Sv: Bullterrier normal vs. miniatyr?

Jag har länge varit intresserad av miniatyrbullterrierna. Tycker att de är oerhört fina och lagom i storlek. Jag vill gärna ha en rubust, men inte alltför stor hund.

Jag tror inte att temperamentet är det stora problemet för min del. Jag har alltid trivts bäst med envisa hundar, har svårt för hundar som tex. BC som gör allt för att behaga.

Det som gör att jag är tveksam över mini-bullterrier är ett flertal saker. Än så länge är det en relativt liten ras i Sverige, men jag är rädd för att den kan komma att bli allt populärare. Eftersom avelsbasen är ganska liten är jag rädd för inavel och ärftliga problem. Efter vad jag har läst så är både linsluxuation, hudproblem och HD relativt vanligt. Jag vill absolut inte ha en sjuk hund.

Nu är det inte aktuellt med hund för mig på minst ett år, men eftersom det faktiskt finns en kennel som föder upp mini-bullar här i stan så funderar jag på att se om man kan hälsa på där.

Ring och prata med uppfödare som har båda raserna, kolla på www.svbtk.com, där finns iaf 2 st som föder upp både standard och miniatyr (egentligen 3, men den ena kennelns ägare har tyvärr gått bort...:(, och jag vet inte ifall verksamheten kommer fortsätta)

Har själv haft en standardbulle, och är på G att skaffa en ny (har tack o lov förtur hos en uppfödare, annars kan det vara ganska svårt att få tag i en valp...)

Ja,miniatyren är ju aldeles perfekt storlek,men jag tycker att många minibullar ser oproffisionella (stavas?) ut i kroppen,lång kropp,korta ben,och huvudet tycker inte jag blir lika vackert..

Efter att ha läst massor om dessa hundar så står det ingenstanns vilken "normal" storlek är för en vanlig bulle,utan står bara att det ska se symetriskt ut...

En standardbulle ska vara över 35,5cm, dvs större än max tillåten höjd på miniatyrbullar... Vet inte vad som anses vara normal storlek, tycker det varierar ganska mkt när man ser dem på ex.vis utställningar

Oproportioneliga tror jag att du tänker på. :) Jag håller med dig om att en del av miniatyrerna ser lite konstiga ut i kroppen, en del tyckte jag dessutom såg ut att ha en helt absurdt konvex nosrygg.

Tyvärr är det inte aktuellt med hund för mig just nu, så jag har gott om tid på mig att kolla upp hur rasen utvecklats.

Ett annat problem är ju att det bara verkar födas cirka 20 valpar per år, så det kan ju vara svårt att få tag på en valp.

Oproportioneliga tror jag att du tänker på. :) Jag håller med dig om att en del av miniatyrerna ser lite konstiga ut i kroppen, en del tyckte jag dessutom såg ut att ha en helt absurdt konvex nosrygg.

Tyvärr är det inte aktuellt med hund för mig just nu, så jag har gott om tid på mig att kolla upp hur rasen utvecklats.

Ett annat problem är ju att det bara verkar födas cirka 20 valpar per år, så det kan ju vara svårt att få tag på en valp.

:eek:Självklart var det oproportioneliga jag tänkte på! :o
:D

Har kollat in den ena kenneln (den med mycket rosa :p ) och dom ligger i närheten av mig,ca 11 mil,men det verkar som dom driver den på 2 olika ställen,den ena med mini,och den andra med normal,synd det annars så hade man säkert fått kommit och hälsat på och bilda sin egen uppfattning om vilken som passar en bäst...

Dom hade ju valpar NU!!! :love:

Det är lugnt, jag såg precis att jag inte kan stava absurt. :D

OnT: Den rosa sidan har jag varit inne på. Tyckte att tikarna som de skulle ta valpar på i vår var fina exteriört, men om jag minns rätt så fanns det inte några test-resultat ute på dem. Jag är väldigt rädd för ärftliga sjukdomar.

Hej,,

Mamma & pappa hade en Vit bullterrier hane..en "vanlig" bullis ingen minatyr..Han va världens clown,helt underbar, Men dock fick han så mkt hudproblem :( & hade problem med ena bakbenet man kunde operera men de va nästan 100% att de kunde komma tillbax,minns inte riktig va de "felet" hette..
Men fast han hade ont i benet så va han glad dygnet runt visa ALDRIG att han hade ont...alltid glad till allt & alla..men så klart mycket mycket terrier i han..Mamma & pappa valde att ta bort han pga av hudproblemen & benet .. Personligen tycker ja mer om "vanliga" bullterrier än miniatyr...Har en bullis blandning med mkt bullis i..världens goaste tjej :love:
& hon är lika hög i mankhöjd som en renrasig bullis..å ja bor i lägenhet så höjden är inga "problem"...

Men som sagt en gång bullterrier alltid bullterrier...:)

Har säkert glömt å svara på nån fråga du skrev men fråga gärna mer om du undrar..

/Mia

Jag är också väldigt rädd för sjukdommar,vill inte ta bort sin älskling aldeles för tidigt pga någon jäkla hudsjukdom,ögonsjukdom m.m.

Har hört att det finns mycket hudproblem innom bullar...
Vet inte varför,men fått för mig att det är mest de vita som drabbas? :confused:

Hur är dom i temperamentet?

Tex med andra hundar,barn,m.m.

Är dom vaktiga/skälliga av sig?

Ja jag har åxo hört de men ja vet inte riktigt så ja överlåter frågan till nån annan som vet...
Nä mammas & pappas bullis skällde aldrig tror nästan ja aldrig hörde han skälla :) Mer att han prata med en gör ifrån sig läten haha, saknar han enormt mkt..
Han va inte ett dugg vaktig han brydde sig inte vem som kom..
Men tiken ja har är mer vaktig av sig..
& han va glaad till alla hundar..stora som små ;)
men mot slutet så vart han mer "aggresiv" eller ne inte rätt ord men irriterad vart han mot andra hundar eftersom han hade ont konstant,,Men aldrig så att han gick på eller så...

Om du ska köpa en bulle så hoppas du hittar en bra uppfödare!!

Å som vetrinären sa som tog bort han, Han sa att han vet bara 1 bullterrier som inte har nå fel el liknande.Han sa att tyvärr så är många sönderavlade å måånga har hudsjukdommar..men ja drar inte alla över en kant!!..

Det var inte patellaluxation han hade? Det är en sjukdom som är ganska vanlig hos bullterrier.

Jag kan inte svara på om standardbulle eller minibulle är bäst att ha, det är väl mer en smaksak. Men som innan nämnt är det mycket mindre antal minibullar som föds och därmed svårare att få tag på en valp. Men väntar man på något gott... ;) Aveln verkar vara ganska seriös inom rasen och man inriktar sig mer på att motverka och arbeta bort sjukdomar än på själva exteriören i första hand, vilket ju är bra. Det är väl därför bullar skiljer sig en del exteriört sett, både inom sin storlek och mellan standard- och miniatyrvarianten.

En nackdel hos minibullen är att endast den kan vara anlagsbärare för ögonsjukdomen linsluxation, vilket innebär att linsen lossnar från ögat och kan orsaka blindhet och skador i ögat. I övrigt är raserna likadana förutom mankhöjden.

Mankhöjdsgränsen mellan mini och standard är 35,5 cm, därmed räknas alltså allting över 35,5 cm som standardbullterrier.

Hudsjukdomar och dövhet är vanligt hos bullterrier, främst hos vita. Vita djur har känsligare hud överlag, men de hudsjukdomar som bullen har vet jag inte om de beror på att de är vita?

Om den rosa sidan är den sidan jag tror ni pratar om så fattar jag det som att de testar hjärta, njurar, patella och hörsel.

Liknande trådar

Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 245
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit