Buliga flanker på hästen.

T

Tingse

Hej,

Är ny här och vet inte ens om jag lyckas posta ett synligt inlägg men vi får se!

Jag har en foderhäst(ponny) som nyligen har fyllt 22 år men som är lika ung i kropp och själ som när när jag fick honom för åtta år sedan. Rider honom fem till sex dagar i veckan för att hålla igång honom men det är mest skogsturer och lite markarbete som gäller.

Sedan ett halvår tillbaks kan man skönja att han blivit bulig i flankerna (lika mycket/lite på båda sidorna) och det verkar inte "gå tillbaks" heller. Tycker inte att han har några självklara symptom på kvickdrag och tarmarna verkar funka helt som de ska (m.a.o han äter, dricker, kissar och bajsar som vanligt;)). Han verkar heller inte ha ont, men eftersom jag är livrädd för allt som kan leda till att jag förlorar mitt lilla troll så kan jag inte släppa detta.
Tänker om det kanske är musklerna som blitt knutiga eller något....:confused:

Min fråga är väl om det finns någon som känner igen detta eller har hört talas om det. Ägaren är inte så pigg på att tillkalla veterinär och jag har inte tillstånd att göra mycket mer då det endast är min foderhäst.:cry:

Hoppas någon känner igen detta och som förstår min något luddiga förklaring på problemet.:(

Sv: Buliga flanker på hästen.

Hårda eller mjuka bulor?

Om du har hästen på foder så är det du som ansvarar(och betalar) för att hästen får veterinärvård om den behöver det, och att ta ut veterinären kostar inte en förmögenhet när det inte är akut.

Om det känns som lite mjuka typ fettvalkar vid sidan av magen skulle jag kanske avvakta lite, men är de hårda är det bara att ringa veterinär. Kan ju vara nått som enkelt går att fixa om man tar det i tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka