Bulig unghäst

T

tashinajess

JAg har verkligen försökt lära min unghäst att sluta bula och slå med huvudet sedan han knappt var ett. När han som åring kom till mig hade han redan utvecklat denna olat att bula och slå med huvudet, han krabbar även ivrigt så fort han blir rastlös.

Jag har varit konsekvent och sagt åt honom och inte tillåtit att han slår sig fri med huvudet utan väntat ut honom, men icke!

Han har inte blivit ett dugg bättre på den tid jag haft honom Han är F-05.

Några tips?

Det är en tuff och självsäker häst, men rastlös, en häst man måste stimulera hela tiden.

Sv: Bulig unghäst

Rygga honom!

Det är inget elakt, utan bara en vänligt och bestämt sätt att visa honom att han ska respektera ditt utrymme. Du måste inte backa honom bara när han gör fel, som "straff", utan du kan stå och gosa med honom och backa honom 1-2 steg och fortsätta gosa, i all vänlighet. Han blir snart van vid att ta hänsyn till dej. Bestäm dej i förväg för hur många steg han ska ta. Variera. Ibland kan du ta fram honom direkt efteråt, ibland låta honom stå kvar, någon enstaka gång kan han få backa lite till. Läs av honom och förekom honom. Ställ bara exakt lagom krav på honom, inte mer. Såpass att han reagerar rätt, bara.

Att stångas med huvudet är ett sätt att vara respektlös. Att backa honom är ett vänligt sätt att ta över ledarskapet. Säg först "back" med ord, och sedan kan du använda kroppsspråk och/eller fysiskt tryck. Det är lättast om du trycker över nosryggen samtidigt som du trycker på bogbladspetsen. Det sitter en backreflex på bogbladsspetsen. Snart behöver du inte ta i så mycket. Det är jätteviktigt att du aldrig använder smackningar för att backa, utan att du verkligen skiljer på de båda kommandona. Hästen ska inte behöva undra över vilket du menar, utan vara trygg i att den vet vad du vill.

Lycka till!!!

Tack för rådet, för det är precis det det handlar om, han försöker ta över lite hela tiden, även när man leder honom, kör han upp huvudet och trycker ut en med bogen, han är redan 170+ så det är en stor häst. (2 år)

Han är dock snäll, har försökt rygga honon när han bara försökt trampa på och tränga med bogen, men ska absolut försöka bli mer konsekvent och använda mig av de tipsen du sa.

Han bular dock hela tiden på gången i boxen vid av och på tagning av grimma, och huvudet går i ett detta har antagligen även att göra med att han är en så rastlös individ.

Tack :banana:

Kul att kunna hjälpa till lite! Jag är glad varje gång man lyckas hitta bättre lösningar än att "smälla till" hästen! Stryk sliter på förtroendet! Det där med att flytta på din häst kan du alltid göra lite för jämt, du kan också flytta på bakdelen genom att trycka på höftknölen och använda ett röstkommando, eller på bogen genom att trycka långt fram på halsen/på ganaschen, så han trycks bortåt.

I vinter ska vi utfodra fyra hästar på lösdrift, i frihet i hagen, hö 3-4 ggr/dag + kraftfoder i hinkar. Tre av dem är unghästar. De två äldsta är riktiga matvrak. Med denna metod hoppas jag att det ska vara lugnt och tryggt att gå in i hagen med famnen full med mat. De är redan så inställda på att de måste backa några steg innan jag släpper ner maten att de är lugna och fina.

Liknande trådar

Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 807
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar