Bula på skenan?

Bellini

Trådstartare
Tog in min fölunge som vanligt idag och visiterade. Upptäckte då att hon har en bula/svullnad på vä bak mitt fram på skenan.
Hon är lite varm.
Inte halt utan trippade på lika glatt som vanligt.

Vad kan det vara som hänt, kroppsligt alltså???

(hon har väl gått omkull eller fått sig en kick av mamman, ej skor)
Det känns ganska hårt, men det är inte som ett överben.

Sv: Bula på skenan?

Sträckt långa tåsträckaren? Vet dock inte hur halta de "ska" bli av det.

min häst hade liknande på en framskena för någon månad sen. Hittade efter ett par dagar ett liiiitet sår som förmodligen var orsaken, och det avhjälptes med jodopaxomslag.

Slag mot skenan med blödning och inflammation i periostet (benhinnan). Blir kanske ett litet överben som försvinner med tiden. Kan förstås vara en reaktion i sträcksenan, men den svullnaden borde snarare vara spolformad, om du förstår hur jag menar?

Det kan inte vara en tagg som orsakat en rejäl reaktion?

Jag tror inte att du behöver oroa dig, men håll koll och kontakta vet om hälta.

Jag har kännt efter sår eller tagg osv. Inte kunnat hitta något sådant.

Förstod inte det där med spolformad riktigt :o
Det är som en låg lite lång "kulle" fram på skenan. Inte svampig och inget som flyter ut åt sidorna.

Jag kommer hålla jättekoll på det. Tack Tant Esther för kunskap, jag är mycket lugnare nu :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka