bula på magen?

J

jessicaaa

fick hem en kattunge häromveckan, då bara 7 veckor, men allt går jättebra, och hon är väldigt redig för att vara så liten. men hon har en liten bula på magen som jag är lite orolig för. den är mjuk och så, och hon verkar inte ömma, men man börjar ju ändå undra vad det är för något.. har funderat på om det kan vara där navelsträngen har suttit, alltså naveln? men är det i så fall normalt att hon är svullen där?

Om d är ett litet så gör man inte d menför säkerhets skullkolla med din vet.

Synd att hon är så ung. Det går inte att avgöra som människa om en katt är tidigare än alla andra, det visar sig i framtiden.

Men det andra. Hade det varit en seriös uppfödare du köpt av hade det gjorts en veterinäbesiktning där dom konstaterat bråcket och dess storlek. Jag rekomenderar att du åker in och gör en undersökning. Är det litet, så kan dom ta bort det när du kastrerar.

Men en katt är aldrig, aldrig redo att flytta hemifrån vid 7 veckor. Hur mogna dom än VERKAR vara.

Det kan vara ett navelbråck. Är det som en "påse" bak på magen? Vill du vara säker tar du kattungen till vet. Det behöver dock inte vara något allvarligt utan kan växa bort. Mina två senaste kattungar hade båda navelbråck, riktigt stort när de var små men sen så växte det bort. Är det kvar när de är äldre brukar man ta bort det vid kastrering. Men som sagt, för att vara säker, besök veterinär.

Synd att hon är så ung. Det går inte att avgöra som människa om en katt är tidigare än alla andra, det visar sig i framtiden.
Men en katt är aldrig, aldrig redo att flytta hemifrån vid 7 veckor. Hur mogna dom än VERKAR vara.

Det håller jag absolut med om, har aldrig ansett något annat. Men i det här fallet fanns inget alternativ, den trånga ägaren skulle promt ha väck henne, och skulle inte vi tagit henne, hade hon hamnat nån annan stans.

Nej, då är det inte lätt. Men ändå ska du åka in och veterinärbesikta katten, dels för det eventuella bråckets skull och dels för att det är bra att se att hon är helt frisk. Kostar mellan 100-300:- för en katt och är bra inför försäkringen bl.a.

det ska jag absolut göra, är så himla pjoskig med mina djur så...
Marie_C : Vet du någon bra smådjursveterinär i Borås-området?

Sv: bula på magen?

Med tanke på att tråden är mer än 4 år gammal så är det nog ändå ett helt annat pris idag än vad det kostade då ;) Det bästa är väl att ringa runt till olika och jämföra priser.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 929
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?