bula av grus?

C

calli

upptäckte för ett tag sedan att ponnyn jag har hand om har en bula i "skarven" mellan ganaschen och halsen. Frågade runt och fick lite luddiga svar som syftade på att den kom sig av all den grus han får i sig när han går och pillar i hagen(liten grushage). Är det verkligen en samlad grusklump som bulan består av? Får loppfrön lite då och då men så vitt jag vet så rensar deb bara ut det grus som ligger i magsäcken...
Och sist och viktigast, hur får jag bort skiten? Förutom att flytta från grushagen för något annat finns inte att tillgå.
någon?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bula av grus?

Vanligt (och oftast ofarligt) problem, särskilt på våren när det första gräset kommer.
Det fanns en artikel i Ridsport om detta för knappt ett år sedan. Det fanns flera olika (snarlika) teorier, men de flesta veterinärerna ansåg att det är spottkörtlarna som svullnar då hästen går med huvudet i backen länge.
När hästen hållt huvudet i "vanligt" läge går svullnaden i så fall ner efter någon timme.

Sv: bula av grus?

Det kan vara lymfkörtlarna som svullnat oxå.. Kanske hästen är nedsatt av någon anledning? Hur verkar den annars? Min brukar svullna upp ibland på sommaren men då kan det rinna vidare under ganasherna, inga stenhårda knölar. Tycker det verkar hänga ihop med magen och näringsintaget. Hon har fått i sig konstiga växter eller för kraftigt gräs.
Har hänt på vintern oxå tidigare då hon var ur form.. Jag känner att jag inte har koll, funderade mycket på vad det berodde på då och glömde bort det sedan då det försvann.

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna