Bukmuskler

S

Sarasara

Är det någon som har bra tips på hur man bygger upp hästens bukmuskler på bästa sätt?

Sv: Bukmuskler

Pâ slutet av ett ridpass lâter du hästen "galoppera ut" i stället för att trava ut. Du sitter ned, hâll hästen väl framme, ge gradvis mer tygel och "fyll i" det du ger med handen med skänkeln,du fâr inte tappa kontakten och inte hänga med framât för dâ mâste hästen "springa" i kapp sin balans. Om detta utförs rätt kan den som stâr pâ backen och kollar tydligt se hur bukmusklerna fâr jobba. Annars är det ju sâ att ju mer du rider in bakbenen under hästen desstâ mer jobbar bukmusklerna

Långa "samlade" galopper.
Långa långsamma galopper med en bärande häst, det gör mumma för magmusklerna :bump:

:smirk: Nu pratar vi om en häst som skall sättas igång efter en konvalecens och bygga MKT magmuskler pga ryggproblem

Det sätt som jag beskrev med galoppen är mkt skonsamt för hästen, det kommer säkert att passa om den ska sättas igâng igen

Det är väl klart att den kan beroende pâ hur pass utbildad den var frân början. Om den har stâtt länge för ryggprblem vill dom väl ta det försiktigt bara, tror du inte att det är sâ dom menar?

Formen är ju hästens arbetsställning. Såklart även en outbildad häst måste gå i ändamålsenlig form! Och då stärker den magmusklerna.

Utöver korrekt form så är det galoppen som stärker bukmusklerna mest.

En häst med ryggproblem skulle jag jobba mycket för hand under igångsättningen, även ute och knata mycket i skogen, både med och utan ryttare.

Alltså, suck! Man ställer en enkel fråga och med en gång så får man en massa påhopp om att ens häst inte går i rätt form osv. Utan att den som anklagar vet någon bakrundsfakta?! :confused:

Min häst har ovanligt lätt för att sätta muskler och det är inte direkt så att hon saknar några bukmuskler! Men när vi var nere i hbg med hästen pga ett ryggproblem (hästen blev f.ö. friskförklarad) så sa han som behandlade henne att det var jättebra om hon fick så mycket bukmuskler som det bara var möjligt. DÄRFÖR ställde jag denna frågan :smirk:

Btw står det alltid på mina dressyrprotokoll "Fin form"

Fresten, tack alla för de "seriösa svaren" speciellt det med den långa,låga galoppen skall jag komma ihåg! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

galopp långa sträckor såväl samlad och ökad galopp, fattningar lika så längre sträckor.

galopp för uppförsbacke gör också susen, b¨de i ett mer samlat tempo och i ett mer ökat.

Lycka till med hästen! roligt att den blev friskförklarad.. :)

Sarasara skrev:
Alltså, suck! Man ställer en enkel fråga och med en gång så får man en massa påhopp om att ens häst inte går i rätt form osv. Utan att den som anklagar vet någon bakrundsfakta?! :confused:

Ja det är inte utan att man blir lite förvânad?! Det var ju inte hästens form det gällde heller

Nu pratar vi om en häst som skall sättas igång efter en konvalecens och bygga MKT magmuskler pga ryggproblem

Det var nog den där meningen som du gav som svar på ett av svaren som gjorde att du fick "påhopp" (vilket inte jag tyder det som alls).

Ingen värdering, bara förklaring på varför du får de svaren du får.

VAR har jag gjort något som helst påhopp mot dig? Du ställde en fråga, jag svarade. Skrev verkligen inte det jag skrev för att vara elak eller nedlåtande på något sätt utan skrev så för att det är sant.

Dessutom, han på kliniken som sa att det var bra om hon byggde magmuskler, hur ska han kunna veta om din häst går i en bra form som stänker rygg och buk? Har han sett dig rida?

Dorinda skrev:
En häst med ryggproblem skulle jag jobba mycket för hand under igångsättningen, även ute och knata mycket i skogen, både med och utan ryttare.

håller med, verkligen!! :bow:

Hästens magmuskler fungerar preics som med våra magmuskler, de är ett stöd till ryggen. När du får hästen att arbeta med ryggen så kommer automatiskt magen med. Det finns inget sätt att bara arbeta magen på hästar.

Galopp och klättring är bra! När du klättrar ska du endast skritta eller galoppera.
Glöm inte heller att byta galopp emellanåt om du ska göra det långa sträckor.

Är hästen väldigt svag i sin rygg så är tömkörning ett bra sätt att arbeta upp den med också.

Lycka till med din häst!=)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama