Bukig shettis åring

L

legolaspiggelin

Har någon några bra tips om hur man blir av med en "hängbuk" på en shettis åring?
Vi köpte henne för ett halvår sedan och hon var storbukig redan då,hon är inte fet runt om utan det hänger liksom på henne.
Vi har shettisarna på frigång och i ligghallen hade vi under vintern halm,det slutade vi med eftersom "lillan" åt upp nästan allt strö,nu står dem på spån sedan 2 månader tillbaka.Hon är avmaskad efter konstens alla regler,får mellan 2-3 kg hö/dygn och en liten pytte näve med havre kross så hon får nåt i krubban när dem "arbetande" shettisarna får sin giva.Sedan har dem fri tillgång på mineraler,vitaminer och saltsten.Det är lite svårt att motionera henne pga hennes ålder,men hon longeras och promeneras med 2-3 dagar i veckan.Hur blir vi av med buken?

Sv: Bukig shettis åring

Vilka värden har grovfodret?
Proteinbrist kan ge bukighet, eftersom musklerna i överlinjen försvinner, men inte magen. Så hur ser hon ut i övrigt? Rund över rygg och bakdel eller toppig med tunn hals? (Ja, jag vet att åringar inte är helt snygga i kroppen, men de ska ju inte vara tunna och bukiga för det... ;) )

Har ni tagit träckprov så ni vet att hon är maskfri? Unghästar är ofta mer benägna att ha parasiter än vuxna hästar, så dunderkoll på att avmaskningarna verkligen tar (+ att man inte maskar i onödan, såklart!) är A och O.

Byt till en annan sorts mineraler... en del hästar äter inte alla sorter... och köp gärna en komb mineral/saltsten...

Jag fick hem en ettåring för några vintrar sedan som var hemskt bukig, mager, matt i pälssen mm. det tog halva betessommaren innan han var riktigt fin igen, trots mat och skötsel efter alla konstens reglar...

Spinner vidare på Pinkys svar. Hur tydligt känns revbenen? Är hon plan över ryggen från sida till sida eller känns ryggkotorna tydligt? Om du känner både revben och ryggkotor tydligt har den lilla nog fått i sig för litet protein. Betet bör rätta till detta i så fall och så får du ge mer och bättre hö nästa vinter. HH

Balanserad foderstat. 2-3 kg hö och en näve havrekross täcker knappast lilla ponnyns proteinbehov.

pinky skrev:
Vilka värden har grovfodret?
Proteinbrist kan ge bukighet, eftersom musklerna i överlinjen försvinner, men inte magen. Så hur ser hon ut i övrigt? Rund över rygg och bakdel eller toppig med tunn hals? (Ja, jag vet att åringar inte är helt snygga i kroppen, men de ska ju inte vara tunna och bukiga för det... ;) )

Har ni tagit träckprov så ni vet att hon är maskfri? Unghästar är ofta mer benägna att ha parasiter än vuxna hästar, så dunderkoll på att avmaskningarna verkligen tar (+ att man inte maskar i onödan, såklart!) är A och O.
Hon är toppig med tunn hals... :o
Träckprov är taget och hon är maskfri.
Höet har 55 g. smb.rp/kg och det är kanske inte idealet,men mycket väl godkänt för unghästar enligt Grodden...men hon ser ju ut som ni beskrev att unghästar med proteinbrist ser ut :confused: är det för lite iallafall? Några förslag på kraftfoder som balanserar upp bristen isåfall?

En unghäst som växer har ett högre proteinbehov än en vuxen häst, så höet räcker nog kanske inte till? Dock borde, som Magdalena skrev, betet räcka till nu över sommaren.
Betar hästen nu? Isf är det ingen mening att vänja in något nytt fodermedel just nu, men räkna på foderstaten till hösten! :)

Ska hästen av någon anledning inte beta i sommar så får du återkomma med hela höanalysen, så fixar någon det åt dig.

Senast ändrad:

Din lilla häst behövde under våren MINST 300gSRP/dag. 3 kg av ditt bra hö ger HÄLFTEN av det...

Magdalena skrev:
Din lilla häst behövde under våren MINST 300gSRP/dag. 3 kg av ditt bra hö ger HÄLFTEN av det...
Om du hade läst allt så hade du sett att det inte var jag som försökte mig på att tolka analysen,vi tog hjälp av Grodden(lantmännen) och jag sa inte att höet var bra,personalen där sa att det var fullt godkänt för unghästar...Som fler än jag säkert erfarit så har det inte varit särskilt lätt att få tag på ett jättebra hö med tanke på förra sommarens väderlek!
Det var dumt av oss att tro att personalen på lantmännen vet något om foder och analyser(det är ju bara deras yrke :angel: ).
Jag ska ta kontakt med personalen idag och be om en ny analys och en ny tolkning av den! :bow:

pinky skrev:
En unghäst som växer har ett högre proteinbehov än en vuxen häst, så höet räcker nog kanske inte till? Dock borde, som Magdalena skrev, betet räcka till nu över sommaren.
Betar hästen nu? Isf är det ingen mening att vänja in något nytt fodermedel just nu, men räkna på foderstaten till hösten! :)

Ska hästen av någon anledning inte beta i sommar så får du återkomma med hela höanalysen, så fixar någon det åt dig.
Vi har precis börjat med att vänja in dem på betet så det kanske rätar till sig.Det är ju märkligt att lantmännen kan erbjuda hjälp med tolkning av analyser om dem inte vet vad dem pratar om :devil: .
Dem visste att hö partiet i största utsträckningen var avsedd för unghästarna och det skulle vara fullt godkänt enligt dem!
Tackar och bockar för tips som kommit från er som varit intresserade av att hjälpa!

Det är absolut inget fel på höt! Det var MÄNGDEN som inte var tillräcklig. Var det lantmännen som sa att du skulle ge 2-3 kg?

Det var meningen att svaret skulle ge dig en hint om var felet låg, alltså att det ÄR proteinbristen som är boven och hur mycket och hur det går att rätta till (proteinfoder eller öka höt).

Senast ändrad av en moderator:

Ok,då missförstod jag dig.Men om 3 kg hö täcker hälften av det hon bör ha ska jag då ge henne 6 kg?Det är ju jättemycket,då måste det väl vara klokare med ett kraftfoder som innehåller mer protein!?
Shettisarna hemma kommer att gå på ett magert bete(är rädd för fång) så vad tror du att jag ska ge henne för att väga upp protein bristen?Vilka foder innehåller bra proteiner tycker du,som passar shettisar?Ber åter igen om ursäkt för att jag missförstod dig :o ,och kom gärna med förslag om mängden hö och vilket kraftfoder som du tror skulle göra "lillan" gott! :)

Du har helt rätt i att det blir lite tokigt att försöka få i ponnyn 6 kg hö, det blir till att lägga till något kraftfoder med högt protein.

Hur magert är magert?

luzern innehåller mkt protein, det har jag givit min fjording som har haft fång i vinter för att få upp proteinet i hans foderstat.

Magert är riktigt magert...Shettisarna skall gå i en riktigt stor skogshage,med 3-4 "björk gläntor" där det finns ängsgräs.
Sedan är det mest blåbärsris och buskar!

pimy skrev:
luzern innehåller mkt protein, det har jag givit min fjording som har haft fång i vinter för att få upp proteinet i hans foderstat.
ok,har det fungerat bra med tanke på hästens fång?

ja det tycker jag, han var bukig och tunn över ryggen förra sommaren när jag fick hem honom från fodervärden (där han fått fång ett år tidigare och svultits i grushage på veterinärs inrådan...). Då en fånghäst fortfarande har behov av näring, men jag inte ville ge honom spannmål med tanke på stärkelsen, så gav jag honom lusernpellets och nu är han fin igen! Jag har varit mkt försiktig med invänjning av lusernen (och nytt hö mm) för att inte orsaka fång pga för hastigt foderbyte och han har inte fått fång igen. Jag har bytt/vant in nytt foder succesivt under en ca 3veckorsperiod.

Okej,då kanske det är något för oss att prova också.
Tack för tipset! :) :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Här är min analys, per kg foder: Ts 63% Mj: 6,8 Smrp: 57 Kalcium: 2,8 Fosfor: 1,8 Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde...
Svar
12
· Visningar
1 453
Senast: korneva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama