Bukig häst

Sv: Bukig häst

jag ger min häst den mat jag bedömer att hon ska ha.
under hela förra året fick hon ca 10 kg hösilage och 1 kg havre, det är det som har gjort att hon ser ut som hon gör idag.
jag kan inte dra upp matransonen för henne. för då blir hon ännu fetare!
som det är nu när hon äter 6.5 kg och får 4 dl havre om dagen och rids ca 30 min/dag, så har hennes mage minskat lite grann iallafall, till skillnad mot förra året då hon fick sagda mängd och reds ca 1 timme var tredje dag.
Är det någon som förstår mitt resonemang?
Jag kan liksom inte dra upp hennes foderstat bara för att ni tycker att en häst bör äta mer, för min häst blir knallfet av för mycket mat. hon har NOLL förbränning.

jag ger min häst den mat jag bedömer att hon ska ha.

Är det någon som förstår mitt resonemang?
Jag kan liksom inte dra upp hennes foderstat bara för att ni tycker att en häst bör äta mer, för min häst blir knallfet av för mycket mat. hon har NOLL förbränning.

Nej jag förstår inte ditt resonemang alls. För det första förstår jag inte varför du startar en tråd och sedan blir irriterad över de svar du får, ganska meningslöst.

Sedan förstår jag inte hur du tycker att du kan bedöma vad hästen ska ha. Det har tydligen visat sig att det var fel. Annars hade ju inte hästen sett ut som den gör och du hade intebehövt fråga här.

Hästar blir inte knallfeta av att få den mat de behöver. Om nu din häst är fet vilket tydligen inte är säkert. Det finns inte ngn häst som har NOLL i förbränning. Det finns hästar som har låg energiförbrukning. Dessa hästar mår bra av att få mer proteiner och mindre energi och tillgång till tillräckligt med grovfoder.

Det är inte vi som tkr det är för lite det finns en anledning till att det finns allmänna rekommendationer!! 10 kg hösilage är ju till och med lite för en häst på 650kg!! Kan väl haft proteinbrist en längre tid!! GE DIN HÄST MER MAT!!!

det jag säger är att för ett år sedan fick hon den grovfodermängden alla som svarat tycker hon bör ha, och se vad som hände, hon blev tjock som en tunna.

och nej, hon är inte bukig med hängmage, jag kan inte känna hennes revben såvida jag inte tycker in händerna långt in i magen på henne.

om jag har fått saken klar för mig tycker alltså ni som svarat att hon behöver ha mer grovfoder eller ev lusern som proteintillskott? ni säger alltså att hon troligen kommer att gå ner i vikt då, och med rätt motion. har jag fattat rätt då?

Jag tycker du ska läsa på lite om foder. Det är djurägarens ansvar att ha kunskap om sitt djurs behov och i det här fallet låter det som att du behöver lära dig mer.

Läs hästens näringsbehov och utfodring av C.P då kankse du lär dej nånting... Hästar ska ha minst 1,2 kg HÖ/ 100 kg gärna mer... Med hösilage behövs det ännu mer per 100 kg . Är ett under om din häst inte har beteende störningar som krubbitning lr liknande....

Din häst bantar inte, den svälter. Minimi mängden grovfoder är 1,2kg hö/100kg kroppsvikt, dvs att en häst som väger 600kg SKA ha minst 7,2 kg hö för att tarmsystemet ska fungera. Fodrar du med hösilage så är 2kg/100kg kroppsvikt ett minimum, dvs minst 12kg hösilage åt en häst på 600kg. Tänk på att detta är det MINSTA du kan ge, helst ska de ha mkt mer än så.

Förstår inte varför folk är så rädda för att ge sina hästar mat.

Jag tycker det är ganska otydligt att säga att minsta mängd hösilage är 2 kg/100 kroppsvikt. En snabb uträkning ger att för att få lika mycket torrsubstans som för hö så skulle det hösilaget ha en torrsubstans på ca 50%. Det är kanske olika i olika landsändar men det hösilage jag har fodrat med har alltid legat runt 70% ts och vet många som ger i princip inplastat hö och kallar det hösilage.

I övrigt håller jag med om att det låter väldigt lite med bara 6,5 kg hösilage (även om det har hövärden) och bara några nävar havre till ett halvblod på över 600 kg, förutsatt att hästen inte äter en massa gräs därtill.

låter som en bra idé.

det är klokt resonerat.
Man kan undvika en hel del tråkigheter om man lär sig en del om utfodrnig av hästar.

Det vet jag av egen erfarenhet. Min nuvarande häst blev för tjock en vinter när vi hade mkt dåliga värden på ensilaget och hon fick för mkt kraftfoder. Efter det gick hon på ganska kraftigt bete och blev ännu fetare. Vintern därpå fick hon fång. Jag är ganska säker på att det inte hade hänt om jag hade vetat mer. Nu vet jag mer. (Jag menar inte att din häst är tjock och riskerar att få fång utan tog det bara som ett exempel.

det jag säger är att för ett år sedan fick hon den grovfodermängden alla som svarat tycker hon bör ha, och se vad som hände, hon blev tjock som en tunna.

och nej, hon är inte bukig med hängmage, jag kan inte känna hennes revben såvida jag inte tycker in händerna långt in i magen på henne.

om jag har fått saken klar för mig tycker alltså ni som svarat att hon behöver ha mer grovfoder eller ev lusern som proteintillskott? ni säger alltså att hon troligen kommer att gå ner i vikt då, och med rätt motion. har jag fattat rätt då?

höet kanske hade högre värden förra året<+ >PLUS att du gav 1kg havre då också.

om du ändå ger den foderstaten som du bedönmmer att den ska ha, så förstår jag inte varför du frågade.
En häst behöver grovfoder, ju mindre mat desto lägre ämnesomsättning plus ökad mängd magsyra = leder till magsår

Våra islänningar på knappt 400 kg äter fn 7 kg hösilage med ett TS av 74% till det äter dom ½ kg lucernhack dagligen.

Jag ska inte gå in på detaljerna vad gäller näringsintaget, med stråmässigt sätt petar de i sig ungefär 5,6 kg TS per dag.

Som en jämförelse, skulle du ha använt dig av detta foder så hade din häst behövst minst 9-10 kg av detta. Jag vet att vi har ett mycket torrt hösilage, i vanliga fall brukar TS ligga runt 55-65 % vilket gör att man måste öka antalet kg foder vid lägre TS.

Om hästen är FET av att få så lite mat så är det ju något som är fel. Det måste ju vara skyhöga värden, och då är ju enda alternativet att byta foder.
Att ge en stor häst så lite mat skulle jag direkt kalla vanvård, faktiskt.
Även vid hö är ju 6,5 kg alldeles för lite!
(Får den halm så är det ju en annan sak.)
Inte ens 10 kg hösilage är tillräckligt! Det kan mkt väl vara så att havren gjorde hästen fet.

Vi har ett ensilage av väldigt höga värden och två väldigt lättfödda hästar(140+150cm). Dessa får ändå 17/19 kg ensilage var om dagen och halm eftersom det inte räcker så länge. Ingen av dem motioneras, ingen av dem är Fet.

Att hästen inte ser ut som ett smäck när den har varit skadad är ju sådant man får räkna med. Blir den FET måste man ju givetvis reglera foderstaten (Men så långt tycker jag inte man ska låta det gå), men inte om den bara blir lite rund och fattig på muskler.
Sen bli inte alla hästar smala och smärta hur eller hur, utan vissa hästar kan se lite "tjockare" ut, just för att de är byggda så.
Min är en sån, det går lixom inte att jämföra hästar utan man måste se på hur ens egen häst ser ut.
Speciellt ,som sagt om hästen inte är i toppform.
Det är inte heller så att man känner revbenen lika tydligt på ALLA hästar, utan även det är olika. Samma där, om häsetn är ur form så kan den ju ha lite mer "underhudsfett" över revbenen.

Tänk även på att hästen inte har någon möjlighet att bygga muskler när den får så lite mat = den kommer inte se vältränad ut vad du än gör.

Sen undrar jag vad exakt det är som gör att du tror hästen är fet? Kollar du bara på magen eller har hela hästen blivit ordentligt fläskig?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 218
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka