Bukig häst

E

exina

Har ett hbl som är enormt bukig, det ser ut ungefär som att hon har svalt en pilatesboll.
I dagsläget äter hon 6 ½ kg hösilage, och 4.5 dl havre per dag. Hösilaget är väldigt näringsrikt har jag fått höra, har dock inte koll på värdena exakt.
Borde jag ändra foderstaten till henne?
Hon rids i genomsnitt 30 min om dagen, då hon är på återuppbyggnad efter en knäskada.

Sv: Bukig häst

Om jag var du skulle jag ta reda på värdet på grovfodret och sen göra en beräkning utifrån det. 6,5 kg hösilage låter lite, om du ökar på det kanske du inte behöver ge kraftfoder alls. Det finns många trådar här där proteinbrist diskuteras. Sök på dem och läs mer. Lycka till!

jag har svårt att tro att ett halvblod kan klara sig på den mängden foder oavsett vilka värden det är och vilken ts .

Vad väger hästen och vilken ts har hösilaget? Om hästen inte får annat grovfoder låter det som för lite till ett halvblod, men det beror ju på hästens storlek och ts som sagt.

Det är inte proteinbrist?

Nu vet vi ju inte varken hur stor och tung hästen är eller TS-halten på fodret. Men det låter som om hon får för lite mat och kan bukigheten komma av att hon har proteinbrist. Så det bästa är om du kan komplettera tråden här med värdena på hösilaget om du kan få tag i dem. Kan du inte det så kan det vara en god ide att ge henne ett par kilo lusern som komplement till det hon får idag. Det är inget som kommer att göra någon skada på henne utan det är en ökning av hennes grovfoder intag.

6½kg hösilage till ett hbl??
jösses, den mängden är ju lagom till en liten ponny.
öka hösilaget till minst 9kg så ska du se att ballongmagen försvinner.
ballongmagen är nog pga ökad mängd magsyra plus luft.
magsyran ökar när hästens mage har för lite grovfoder i sig.

6,5kg hösilage o några dl havre?:eek:, det är långt mindre än vad mina shettisar får. Öka på grovfoderet rejält o gärna Lusern så du får i hästen ordentligt med proteiner.

6.5 kg hösilage, kan knappt täcka minsta rekomenderad giva :crazy: Skulle gett minst dubbelt så mkt för att hästen sak få tugga, är den bukig har den säkert proteinbrist.
Sen är det väldigt svårt att lita på vad andra säger om grovfodret, det kanske är bra för dens häst men kanske inte alls räcker till för din...
Skulle börja öka på hösilaget!!

jag har fått fram att hon väger ca 640 kg. Men till saken hör att hon har sett ut på detta sett i ungefär ett år (för mycket mat, och för lite motion), så jag vill ju banta ner henne. Så egentligen är hon inte bukig för att hon har proteinbrist, utan för att hon helt enkelt är fet.
Kanske satte fel benämning på det, ber om ursäkt isåfall.
Det kanske skulle hjälpa att i stort sett ta bort kraftfodret, och istället dra upp grovfodergivan, och ge henne fodertillskott, lusern som flera nämnt?

Senast ändrad av en moderator:

Då tycker jag det är på tok för lite grovfoder, hästen behöver ju MINST ett kg/ts per 100 kg häst, och du har ju ett hösilage så ts ligger på under 80 %.

Om du inte rider kan det ju vara slappa bukmuskler. Är du säker på att hästen är FET? (över revbenen känns detta bäst). Är hästen i normalt hull (inte fet) är det ju ingen bantning som ska till. Då behöver du utreda vad det är, jag tror fortfarande på proteinbrist.

ska ta och känna över revbenen på henne. Har fått uppfattningen av andra trådar att om man kan känna dem tydligt så är hästen i normalt hull, och "bara" bukig, i annat fall är den fet.
Just i detta fallet tror jag MYCKET starkt att hon är fet, men min fråga är ju om hon kommer gå ner i vikt av att jag ändrar foderstaten?

Hon motioneras ungefär 30 minuter om dagen i skritt och trav på varierat underlag.

Din fråga är omöjlig att svara på. Ändrar du förutsättningar från fel till rätt kommer det ju att bli bra. Frågan är vad som är rätt?

Analys på grovfodret är ett måste, annars är det bara gissningar och testa sig fram som gäller. Vilket känns lite idiotiskt om man har problem (för tunn häst, för fet häst, för slö häst, för pigg häst etc)

Din häst bantar inte, den svälter. Minimi mängden grovfoder är 1,2kg hö/100kg kroppsvikt, dvs att en häst som väger 600kg SKA ha minst 7,2 kg hö för att tarmsystemet ska fungera. Fodrar du med hösilage så är 2kg/100kg kroppsvikt ett minimum, dvs minst 12kg hösilage åt en häst på 600kg. Tänk på att detta är det MINSTA du kan ge, helst ska de ha mkt mer än så.

Förstår inte varför folk är så rädda för att ge sina hästar mat.

Hästen verkar få för lite mat absolut, och ska du veta vad hon skall ha måste du veta vad som finns i höt. Gissa är ingen ide.
Men bukigheten kommer säkert av för lite motion. Det är galopparbete som gör bukmuskulaturen och har hon varit skadad så tar det tid. Bara att jobba på och vänta. Så småningom försvinner magen. Precis som med människor mår ingen bra av snabbantning. :)

Nja, det är en sanning med modifikation. Bukighet pga proteinbrist kan inte galopperas bort. Det krävs proteintillskott för det. Denna hästen får för lite proteiner pga sitt långa grovfoderintag.
Det enda man kan rekommendera i detta fallet är mer grovfoder samt rejält med Lusern.

Väger hon så mkt är det ju absolut för lite !! Har du sånt super hösilage får du faktiskt ta och byta så att din häst får tugga! Din häst mage kan inte alls må bra :crazy:

Att 6,5kg hösilage är för lite, håller jag med om. Men en fet häst skall väl inte ha foder enligt den vikt han har utan efter den vikt han skall vara.

Min smått feta kille får runda slängar 10 kg samt gräs. Han orkar inte äta upp dessa 10 på natten. Det finns alltid kvar nästa morgon. Han skall ner 50 kg till. Minst.

ska ta och känna över revbenen på henne. Har fått uppfattningen av andra trådar att om man kan känna dem tydligt så är hästen i normalt hull, och "bara" bukig, i annat fall är den fet.
Just i detta fallet tror jag MYCKET starkt att hon är fet, men min fråga är ju om hon kommer gå ner i vikt av att jag ändrar foderstaten?

Om du inte är säker på hur du kontrollerar hästens hull rekommenderar jag att du tar hjälp av någon som kan göra en hullkontroll på hästen i verkliga livet - det är svårt att komma med råd via nätet om det inte är fastställt om hästen är fet eller om den är mager med hängbuk! Be personen att visa dig hur mcket man bör kunna se och känna av revbenen på en häst i bra hull.

På en normalviktig häst ska revbenen kännas, ja, men huruvida de ska kännas "tydligt" beror på hur hårt man trycker, så det kan vara farligt att bekräfta hur hullet ska vara i enbart ord. (Att man tydligt känner revbenen kan för en person innebära att hästen är mager som ett spjälstaket och för en annan person att man kan gräva fram dem under ett tjockt späcklager...)

På frågan om hästen kommer att gå ner i vikt om du ändrar foderstaten är svaret: Ja, om hästen får i sig mindre energi går den ner i vikt. Det är dock viktigt att ha koll på att hästen har en väl anpassad, balanserad foderstat för att inte råka ut för några bakslag!

Om någon kan berätta hur man lägger in bilder i trådar, så ska jag visa hur hon ser ut, så får ni bedöma själva.

Senast ändrad av en moderator:

En bild är oväsentlig, din häst får helt enkelt för lite mat även om den ska bantas. Man bantar inte en häst genom att dra bort foder, man fodrar ner hästen i normalhull. Då kan hästen bygga muskler samtidigt som den minskar på en ev fett reserv. Bukiga hästar har oftast ett proteinunderskott, i ditt fall inte bara det utan också ett underskott av mat totalt sett.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 218
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka