bukig häst

JessicaM

Trådstartare
Just nu så går min stora kuse i hagen bara och har gjort det ett tag pga personliga skäl. Ska börja rida så fort de blir något varmare..

Men alla hästar som står blir ju inte "bukiga" för det är han. Han får inte överdrivet med mat heller.

Han är 170 och får ca 10kg hö om dagen och eftersom det saknas lite protein i höt så får han även soja 3dl. sen får han 5dl torr betfor (läggs i vattenförstås innan det ges) och 5dl-10dl havre.

Varför blir han så bukig tro?? Proteinbrist??

Sv: bukig häst

Kan vara proteinbrist, har du analys på det så räkna och se hur mkt protein han får, kan behöva lägga till lite. Ta bort havre och ge lusern kanske?

Annars hästar som inte är igång har oftast lite större buk än tränande hästar, iom att de inte har samma mag- och ryggmuskler som "håller upp" magen helt enkelt.

Men jag ser andra hästar som inte rids o alla de är inte bukiga.

Lusern äter han inte. Havren är bra för han, blir lite piggare (bra pigg) Jag har analyserat:
.......................................................................per kg foder.............per kg ts
Omsättningsbar energi ........För häst...... MJ......... 7,7..................... 9,0
Råprotein ...........................För häst..... gram...... 72...................... 83
Smältbart råprotein ............För häst..... gram....... 40...................... 47

Helt ok höanalys, om du lägger till lite protein som du redan gjort. Vissa hästar får lättare lite mage, medan andra ser smala ut och lägger på sig lite över hela kroppen istället. Hästen blir nog slank igen när mag.och ryggmusklerna används lite mer igen. :)

Edit: Han får i sig ca 450 g smrp om dagen i runda slängar, och det är nog ok för ett halvblod. Kan vara så att han behöver lite till för att behålla musklerna under vilan, så du kan nog lägga till lite mer protein också om du misstänker att det är boven i dramat.

Senast ändrad:

Ger just nu 3dl soja om dagen, öka till 5dl eller va tror du?? Han är ju rätt stor kille :)

Det bästa är att väga upp fodret så du vet hur mkt du ger. Skulle tro att 5 dl sojagranulat väger mellan 250-300 gram. Brukar innehålla ungefär 3-400 g smrp per kilo. Då blir proteinintaget ungefär 500 gram om dagen inkl. 10 kg hö, vilket nog är tillräckligt till ett stort halvblod i vila/lätt motion. Men det är väldigt individuellt, så det går inte att säga säkert. Det ser ju bra ut när man tittar på siffrorna, men sen måste du titta på hästen också.

Håller den bra hull på foderstaten när du ökat på den, låt oss säga 500 g smrp och 80-85 Mj, så vet du till nästa höskörd vad din häst har för behov. :)Då kan du använda analysen och räkna ut hur mkt du ska ge och vad du ska komplettera med för att komma upp i de värdena nästa år. Förstås kan du behöva lägga till 10-20% på både proteinet och energiintaget om hästen rids. :)

oki ska väga imorrn.. Kan även ta ett kort på han så ser du hur han ser ut med.

Bild på han, tagen idag:

bild004.jpg

Tycker inte den ser så farligt bukig ut, det enda som behövs är lite motion. :)

Om man tränar hästen lite varm några gånger i veckan brukar pälsen bli blankare på köpet. :)

Nej jag tror faktiskt bukigheten har gått tebax lite. Blev glatt överraskad när jag tog av täcket :)

Han har ju typ inga ryggmuskler så det är nog därför han ser så tunn ut vid manken. Han får mer än 10kg/dag och han har kvar hö på morgonen. Sen ger jag 1L havre o 5dl betfor och3dl soja men sojjan ska jag öka till 7dl tror jag.

Folk brukar säga att det ser ut som proteinbrist vid manken/ryggen.... ?

Hmm jag är verkligen ingen foderexpert men 7 dl soja verkar sanslöst mkt? Jag har när jag haft ganska dåliga proteinvärden i höet max behövt lägga på 2-3dl soja och det är ganska mkt proteintillskott (i min värld iallafall). Har du typ inget protein alls i ditt hö ?

Hmm jag är verkligen ingen foderexpert men 7 dl soja verkar sanslöst mkt? Jag har när jag haft ganska dåliga proteinvärden i höet max behövt lägga på 2-3dl soja och det är ganska mkt proteintillskott (i min värld iallafall). Har du typ inget protein alls i ditt hö ?

Dräktiga hästar vet jag får upp till 8dl o de mår mer än prima.

Man kan väl ge 100 gram per 100 kg och utfodringstillfälle? Jag skulle vägt sojan om jag var du. Men det 7 dl är knappast för mycket.

Jag har börjat höjt till 4dl från 3 nu så jag höjjer långsamt. Ja jag får ta o väga det helt enkelt..

Förresten, jag har ett sånt där måttband som man mäter hästens vikt med. Men jag fattade interiktigt vart jag skulle mäta???

Jag mäter strax bakom manken och i sadelgjordsläget bakom armbågen. Tycker inte det är så pillenoga (fast både jag och en kompis kontrollmätte när vi fått våra hästar vägda hos vet och det stämde på ca 10 kg när!) bara det läggs på samma ställe när man jämför så man ser om det går upp eller ner. Det skiljer ju ganska mycket bara om man drar åt lite extra :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 811
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka