Bukig häst?

Sv: Bukig häst?

Jag har gått steg 1 kurs för att bli amatör tränar inom galopp. Vi hade föreläsare som kom från hela sverige som alla var inriktade på sin grej. Och vi hade en (Kommer dock ej ihåg hans namn) Som pratade om foder i 1 timme. Och där kom bland annat fram att du får rida och åter rida om du har en häst som är lite för överviktig. En häst har ett psykologiskt behov av att tugga och hästens tarmar är väldigt invecklade och kan ta skada redan efter 5 timmars "svält" samt att en häst kan börja med olika beteende störningar om den inte får tuga. Märk väl att en häst har ingen mättnads känsla utan blir "mätt" när den fått tugga x antal gånger
 
Sv: Bukig häst?

Jag är med på att den måste tugga (har en fånghäst och jag kan lova att jag inte gör ngt som kan störa hennes tarmar).Men du kan ju ändå försöka att hålla energitillförseln så låg som möjligt tex lusernpellets utan melass, byta ut en del av hö/ensilage mot halm osv. Sedan måste den naturligtvis röra sig också. Det var så jag tänkte.
 
Sv: Bukig häst?

Håller med övriga.
fin är han.:bow:
hon kanske bara är avis eller lider av anorexia själv:devil:

har den gått på banan?
rumpan ser ut så:banana:
 
Sv: Bukig häst?

Ja jag tänkte också att hon kanske är avis :idea:.:D

Nej han har inte gått på banan :).
 
Sv: Bukig häst?

Jag tycker din häst ser jätte fin ut. Tror det kommer se perfekt ut när han blir äldre och rids lite till. Jätte fin häst! :D
 
Sv: Bukig häst?

Jag tycker han är jättefin.

Fullblod är ju oftast alldeles för magra så för min del får de gärna ha lite extra hull. Är hästen dessutom bara 4 så är det ju en unghäst som inte helt växt klart än vilket jag tycker är ytterligare en anledning till att de kan få ha lite mer hull.
Men någon buk ser jag inte på din häst.

/M
 
Sv: Bukig häst?

Tack allihopa, känns bra att bara ha fått positiva svar :)!

Det måste betyda att foderstaten jag räknat ut till honom håller måttet och att jag kan strunta i alla oönskade kommentarer :angel:;).
 
Sv: Bukig häst?

jag tycker din häst ser jättetrevlig ut i hullet. skulle absolut inte ändra något just nu iaf.

jag hade också en sådan i mitt gamla stall. han tyckte att havre skulle bränna ur magen på mitt kallblodssto, så hon skulle bli smal. jag höll dock inte med om att en 3, 4 kg havre per dag var lösning på problemet. speciellt inte när hon nu förtiden är ridhäst...
 
Sv: Bukig häst?

Nej för fasen! Den ser ut som en 4-åring ska se ut om den är ett fullblod tycker jag. Många andra har ju onaturligt uppdragen buk, den där var avslappnad och fin:) Den är inte särkilt bukig alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 610
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp