Bukig häst?

sture

Trådstartare
Fick en åsikt igår som jag inte bett om från en tjej som rider min stallkamrats häst, hon ansåg att min häst är bukig :confused:. Jag har noggrant räknat foderstat till honom och tycker själv han är fin i både hull och muskler men man kan ju så klart bli hemmablind så därför undrar jag vad ni tycker? Hästen är en 4-årig fullblodsvalack.

19019634.jpg

19019627.jpg


Och om ni anser att han är bukig, vad ska jag lägga till/dra ifrån i foderstaten? Han får idag 12 kg hösilage (ts 67%), 1,5 kg Eggersmanns örtmüsli och 4 dl olja. Smrp/MJ kvoten är 7,8.
 
Sv: Bukig häst?

Jag tycker inte att din häst ser överdrivet bukig ut, och tycker inte artt du ska ändra på din foderstat. den lilla "magen" han har (om den nu ska räknas...) försvinner med ridningen så småningom.
men tycker absolut inte att du ska hänga upp dig på något.

det finns alltid nått pucko i stall som man står uppstallade i som ska ha en åsikt som man inte har bett om, jag hade inte lyssnat om jag var du.
 
Sv: Bukig häst?

Tack för det svaret det är precis så jag också resonerat :)!

Han rids ju bara 4 dagar i veckan nu så jag räknar med att han blir lite mer "slimmad" när jag så småningom ökar antalet riddagar.
 
Sv: Bukig häst?

Men herregud! Bukig?

Var då kan man ju undra?

Jag tycker inte, utifrån den bilden, att hästen är ett dugg bukig!

Sen kan det kanske se ut ibland, tillfälligtvis, som om de är bukiga om de precis stått och klämt i sig mycket grovfoder. Men då är det för att tarmarna precis då är proppfulla med foder.
 
Sv: Bukig häst?

Menade hon bukig som vid proteinbrist? Tyckte din pålle såg ok ut.
 
Sv: Bukig häst?

Hon är av den gamla uppfattningen att grovfoder ger bukiga hästar och tycker min häst får alldeles för mycket grovfoder och därför är han bukig :crazy:. Det var inte lönt att försöka prata med henne om att bukighet kan bero på något annat för så var det bara!

Eftersom jag själv tycker min häst är fin i hullet blev jag väldigt frågande men som jag skrev kan man ju vara hemmablind men att döma av de svar jag fått här verkar det ju inte som om jag är det :).
 
Sv: Bukig häst?

Jag tycker du har en jättefin häst!! Och ung och lite riden är den ju därtill ännu.
 
Sv: Bukig häst?

Du behöver absolut inte oroa dig! Varken bukig eller tunn överlinje.
Han är ett fullblod, de ser ut så! :p
 
Sv: Bukig häst?

tgd och charmex; tack för era svar :).

Säger hon något fler gånger ska jag upplysa henne om att jag inte är intresserad av hennes åsikter :angel:.
 
Sv: Bukig häst?

Hon är av den gamla uppfattningen att grovfoder ger bukiga hästar och tycker min häst får alldeles för mycket grovfoder och därför är han bukig :crazy:. Det var inte lönt att försöka prata med henne om att bukighet kan bero på något annat för så var det bara!

Eftersom jag själv tycker min häst är fin i hullet blev jag väldigt frågande men som jag skrev kan man ju vara hemmablind men att döma av de svar jag fått här verkar det ju inte som om jag är det :).

Fast det är inte av den "gamla" uppfattningen, utan den okunniga uppfattningen! Att grovfoder ger bukiga hästar är ett hyfsat nyligt påfund, sedan så har många på senare tid gått tillbaks till vett och sans. :)

Är själv 60-talist så för mig innebär ordet "gamla uppfattningen" något helt annat i ett tidsperspektiv! ;)

I övrigt så säger jag som de andra, inget som helst fel på din häst, ser jättefin ut! :) Ta och visa den där tjejen den här tråden! ;)

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukig häst?

den är då int bukig iaf, ser ut som att den kanske har lite mkt fett över revbenen, men det kanske bara ser ut så på den här bilden... eller så inbillar jag mig jag vetinte...
 
Sv: Bukig häst?

Nej mycket fett över revbenen har han inte, dom känns tydligt :idea:
 
Sv: Bukig häst?

okej, ja då såg det nog bara ut så :idea: tykcte det verkade lite konstigt med ett tjockt fullblod :smirk: brukar ju bara tvärt om.
Jätte fin häst för övrigt :)
 
Sv: Bukig häst?

Bukighet beror på slappa magmuskler, att en häst är tjock är en helt annan sak. En häst kan vara under normalhull men ändå bukig, tex.

Tkr din häst ser fin ut :)
 
Sv: Bukig häst?

Tack allihopa :)!

Vad glad jag blir att höra att ni tycker han ser fin ut i hullet, då kan även i fortsättningen lita på att foderstaten jag kommit fram till täcker hans behov :).
 
Sv: Bukig häst?

Jag tycker inte han är bukig ! Tycker inte du ska dra ner på något foder heller, har inte läst alla inlägg så ursäkta om jag tjatar samma sak :angel: Att en häst är bukig med tunn rygg kan bero på att den får fel sorts foder. Många gör det felet att dom tycker hästen är tjock och dra ner på grovfoder m.m ! Men man kan aldrig banta en häst smal
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 610
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp