bukig av korn?

melvin

Trådstartare
jag ullpever det som att min häst blir bukig nä större delen av kraftfodergivan består av korn, kan det stämma?
jag testar nu med att ge halva givan korn (0,5kg) och andra halvan betfor (ca 0,6kg, torr) och jag har på kort tid upplevt att magen har börjat krypa upp en aning. det är en normalt byggd häst på ca 155 cm, lite sommartjock.
hästen får också 7 kg hö...
Kan det vara så att kornet gör att hon blir bukig?

Sv: bukig av korn?

JAg tror mer på att magen har krymt pga mindre grästillgång.
Har den gått på bete?

0,5 kg korn (sammanlagt då 1 kg kraftfoder?) är ju så liten mängd att det omöjligt kan ha någon större inverkan.:confused:
Snarare är det väl så att hon har mindre mängd gräs i magen, samt att det kanske är ett väldigt bra hö med hög kvot?

Det kan stämma efter som korn inte innehåller så mycket protein. Just proteinbrist kan visa sig som att hästen blir bukig. Men det är mest att den istället tappar på ryggen som gör att magen ser stor ut. Det är också vanligt att man feltolkar hästens utseende och tror att den är tjock när det är tvärt om.

Det där tycker ajg var konstigt resonemang. Betfor innehåller ju bara 56 g smrp per kilo och 11.5 Mj, medan korn innehåller ca 70-90 g smrp. Så korn är ju iaf mer proteinrikt än betforn.

Men om hästen har ett större behov av protein så är varken betfor eller korn det foder man ska använda. Vilket behov hästen har beror dels på vad grovfodret har för värden och dels på individen. Så om foderstaten behöver mer protein finns det betydligt bättre saker än betfor och korn att ge t ex soja, potatisprotein eller lusern. Så om man sätter ihop foderstaten fel kan hästen upplevas som bukig trots att den får korn och betfor.

Jaha du menar så:). Men ts beskriver ju att hästen blir mer bukig när den äter korn, och mindre bukig när det byts ut mot betfor, så det är nog inte det som är boven här.

märkte att det blev lite fel där... det är så att hästen NU får 0,5 kg korn och 0,6 betfor, och jag har börjat uppleva att hästen är liiite smalare, INNAN fick hästen 1 kg korn.

men vadå blir förvirad :confused: blir hästen bukig eller får den mer hull när den får korn?
Bukig stor mage beror oftast på proteinbrist, hull fett över revbenen kan även få fett depåer på hals, lår mm.

Eller ser magen uppblåst ut? Undrar om det kan vara nån reaktion, typ lättare allergi som gör att hästen blir svälld och upplåst i magen, typ gaser?:o För du har märkt skillnad på bara nån dag fram och tillbaka med mer/mindre korn?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Dandylinn
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 055
Senast: Casacha
·
Foder & Strö Okej, fick nu analysen på häsilaget. Dock var inte Ca/P med. TS 70,3 % Energi: 8 mj /kg foder Smbp: 54gr / kg foder Råprotein: 115 /kg...
Svar
8
· Visningar
997
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka