Re: Fan Fan Fan
Det där är mardrömmen, när man når försäkringstaket.
Men, du har lite mer än du tror. Iaf Agria och Sveland uppger att det är det de ERSÄTTER som de räknar på. Och de ersätter ju 80% av de ersättningsbara kostnaderna, sedan självrisken och 20% räknats av (i de flesta bolag iaf, du kan ju ha andra regler).
Och således så om du har VETERINÄRräkningar på 25 000 kr och har betalat din självrisk innan så ersätts 20 000 kr om de ersätter 80%.
Så då har du 5000 kr kvar, dvs 6200 kr i veterinärräkningar.
Hängde du med hur jag menade? Har du fått betala självrisk iom besöket så får du dra av självrisken med. Det är alltså det de ger ERSÄTTNING med som är max 25 000 kr. Du kan alltså ha högre veträkningar än så utan att nå taket.
Nu hjälper det kanske inte dig så mycket, men den extremt akuta paniken skjuts ju fram ett tag iaf.
Vad du ska göra beror enligt MIG mycket på vad veterinären tror och tycker. Om det vore MIN häst skulle jag sätta mig ner med veterinären och be dem att utan att försköna eller försöka mildra ge en uppskattning av vad kalaset kan kosta som mest, och vad de tror prognosen är. Sen måste man ta ställning till om det är värt pengarna slaget mot prognosen.
Det finns ju tyvärr lägen när man måste inse att "nej, jag har inte råd". Hur onr det än gör.
Min valack har 40 000 kr per år i vetvård (jag har utökad vetvård på alla mina), och 2001 så var vi 600 kr från taket.... Nu blev han ju frisk, men OM han skulle behövt en buköppning då, så hade jag tyvärr fått säga nej och be dem låta honom somna. Jag har helt enkelt inte ekonomin att kunna hosta upp 30 - 50 000 kr när försäkringen slutat ersätta. Min smärtgräns går vid 10 000, sen har jag ingen möjlighet alls (jag kan inte dra på mig mer lån än jag kan betala tillbaka inom rimlig tid heller).
Men som sagt, du har en viss respit eftersom du har cirka 6000 kr kvar om f-bolaget ersätter 80% och har samma regler som Sveland och Agria uppgivit (och använt) sig av.
Så, prata med veterinären, sätt dig sen ner och fundera. är det värt det, går det, orkar du? Det finns lägen när man måste säga stopp, tyvärr. Och du är inte sämre hästägare för det, och blir tyvärr inte den första som tvingas fatta det beslutet.
Men jag kramar tummarna blå att det löser sig med både pengar och att hästen blir frisk.