Bukfläck är det vanligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nattsudd
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bukfläck är det vanligt?

Bara en lite fundering...
Pentagon hade ju bukfläckar, tror det var mer än en, om inte så ganska stor.

Han var väl inte inskriven som skäck?
Grannen fick en avkomma efter honom för två år sedan och den hingsten var riktigt häftig i sina teckningar. Väldigt mycket vitt på sina bakben, speciellt det ena, det gick upp som en blixt på låret.

Hur mycket eller lite tecken ska dom ha för att räknas som skäck?

jag har hemma en fölunge nu som nog kommer göra ID-kontrollanten aningens svettig... :crazy:
Den har fyra höga strumpor som alla går högt över knäna, på bakbenen går du högt upp på låren med avslutande fläckar på utsidan och det vita fortsätter fläckvis upp i skapet på insidan. Längs med magen går det kanske 3 stora fläckar, varav ett par st mynnar ut på sidan av magen.
ansiktet är täckt av en stor lykta, som gör ena sidasn nedre halva av ansiktet helvit, och den fortsätter ut på halsen kanske 20-30 cm ner och avslutas med fläckar....

Både mamma och pappa är fuxar. Mamma har även dessa höga strumpor fast inte så extremt, och morfadern hade en bukfläck. men denna fölunge fick allt vitt som bara tänkas kan finnas bak i stammen. hur reggar man den tro...var går gränsen för skäck egentligen... :cool: :confused:

Borde reggas med höga vita tecken. Det gjorde de med Oliver som har höga vita strumpor samt bukfläckar och fläck på utsidan av ena låret. När id kontrollanten skulle rita av bukfläckarna så fick Oliver stå på bakbenen en stund :p tur att han är liten och lätt att hålla upp framhovarna på. Skäck är ju ett annat anlag än sabino.
Det intressanta i årets fölkull hos mig är att den fölis som har en skäckmoder har minst vita tecken av dem alla :)

Jag tror att det du beskriver är klassat som skäck. Mitt sto är reg. som skäck och har nog på ett ungefär samma teckning.

färgen "ska ju inte finnas inom rasen". han är ju en regelrätt fux men med massor av vitt. ett skäckanlag har ju trots allt sina alleler som väl inte bara kan ploppa upp plötsligt och bli dominanta...eller??!!

Liknande trådar

N
Hästvård Visste inte vilket forum detta hör till så lade det i detta..:) Nu är det så att min sköthäst på ridskolan har gått och blivit rejält...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: NellsiBellsi
·
Avel För ett år sedan fick vi en brun fölis efter Aerline H, en vit hingst. mamman&mormor är brun, har Ragazzo, Condor M och Flamingo i...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: M-Meduza
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 836
Senast: Rifer
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka