Bukfeta av halm ??

NoExit

Trådstartare
Har nni några erfarenheter av hästar på Halm i boxen, blir de bukiga eller är det bara en skröna.

Han rids ganska mkt och har ett enormt tuggbehov, men man vill ju inte att han blir tjock av det.

Sv: Bukfeta av halm ??

Halm är ganska näringsfattigt, innehåller i princip bara 4-5 MJ och lite mineraler. Det kan därför vara en utmärkt sysselsättning till lättfödda hästar som gärna lägger på sig lite för mycket av mer näringsrika foderslag, typ hö.

Se bara till att räkna på foderstaten ordentligt så att du ändå får tillräckligt av t.ex. protein. Det är proteinbrist som ger ett bukigt utseende, inte halmen i sig.

pinky skrev:
Halm är ganska näringsfattigt, innehåller i princip bara 4-5 MJ och lite mineraler. Det kan därför vara en utmärkt sysselsättning till lättfödda hästar som gärna lägger på sig lite för mycket av mer näringsrika foderslag, typ hö.

Se bara till att räkna på foderstaten ordentligt så att du ändå får tillräckligt av t.ex. protein. Det är proteinbrist som ger ett bukigt utseende, inte halmen i sig.

Tack för svaret.:banana:

Tjocka i betydelsen rundare magar kan de få, eftersom halmen tar plats, men feta blir de bara om de får för mycket energi...

Förstår jag dig rätt om det är så att du funderar på att byta till halm i boxen, eller precis bytt?

Hur mycket grovfoder får din häst idag?
Om han inte får väldigt lite grovfoder nu kommer han säkerligen inte tugga i sig så mkt halm mer än i början kanske. Hö är ju godare ;) Har haft min på halm och det funkade perfekt. Bara det är av bra hygienisk kvalitet! Det är extremt viktigt.

NoExit skrev:
Har nni några erfarenheter av hästar på Halm i boxen, blir de bukiga eller är det bara en skröna.

Han rids ganska mkt och har ett enormt tuggbehov, men man vill ju inte att han blir tjock av det.
AHHHHHHH!!! :eek: Jaha. och vad beror BUKIGHET på då?

En häst som äter en stor del grovfoder får en större blindtarmsvolym vilket ser ut som bukighet! Men är den hästen fet för det? NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Bukigheten avgör inte om en häst är fet eller inte. Ta min häst tex. han känner man revbenen på men är bukig. Har fått höra att han är fet... suck! Om du arbetar min häst så pressar magmuskulaturen upp blindtarmen och han ser ut som vilken annan slimmad häst som helst! Bukighet och tjockhet är inte samma sak. Dock är det inte många i sverige som vet om detta med blindtarmen, men nu vet du iaf! :)
Tycker bara det är så skrämmande med alla som inte vill ge sina hästar så mycket grovfoder, då de blir tjocka, men sen trycker man i dem en massa kraftfoder istället, ställer dem på spån och undrar varför de ätit upp halva träinredningen i boxen! :devil:

pinky skrev:
Det är proteinbrist som ger ett bukigt utseende, inte halmen i sig.
nopps... det är blindtarmsvolymen! om de äter mycket stråfoder...

Även proteinbrist ger bukiga hästar. Vid stort intagande av enbart energirikt foder såm halm och även olja är risken stor att kvoten blir för låg= proteinbrist vilket gör att hästen blir bukig. Olja tar inte sådan stor platts i grovtarmen att hästen ser bukig av volymen direkt.

Du hade skrivit att inte halmen i sig ger bukighet... Enligt mej gör den ju det vid en stor totalintag av stråfoder. Du verkar enbart mena att bukighet beror på proteinbrist... (vilket om jag nu inte är helt ute och cyklar, många tror, vilket inte riktigt stämmer?!?)

Muppo skrev:
Du hade skrivit att inte halmen i sig ger bukighet... Enligt mej gör den ju det vid en stor totalintag av stråfoder. Du verkar enbart mena att bukighet beror på proteinbrist... (vilket om jag nu inte är helt ute och cyklar, många tror, vilket inte riktigt stämmer?!?)

Jodå det stämmer. När en häst får för lite protein tappar den muskler - bland annat på ryggen/rumpa och magmusklerna som håller upp magen men eftersom en fortfarande får normalt med stråfoder och annan energirik mat så är magen fortfarande STOR = den är alltså BUKIG eftersom den är tunn i överlinjen men stor i buken.

Jag skulle tro att det faktiskt är den VANLIGASTE orsaken till bukiga hästar. Folk som inte analyserar sitt hö och därmed omedvetet ger sin häst proteinbrist... sen försöker dom ta bort mer och mer stråfoder från hästen i tro att det är mängden som gör att hästen får stor mage. (även om de redan innan ger kritiskt lite stråfoder till sin häst)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 837
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka