Bufflig vid stress..

Heulwen

Trådstartare
Jag har en häst som har ganska svårt för att lämna sina kompisar när han går på sommarbetet, speciellt nu när han stått i över 1 vecka dygnet runt på betet och jag inte haft någon möjlighet att åka dit och ta ut honom ur hagen.
För ca en vecka sedan då så hade han hunnit gå på betet i 3 dagar tillsammans med en annan häst. Jag borstade och sadlade honom i hagen och red sedan iväg. Hans kompis sprang efter och gnäggade och min häst stannade då och då och "bråkade".
Resten av vägen bort gick ganska bra, han var mer tittig än vanligt bara, taktade ibland och kunde inte stå still mer än 3 sekunder utan att börja trampa runt men jag gjorde flera halter och tvingade honom att vänta och lyssna på mig.

Sedan då på hemvägen så hoppade jag av sista biten då vi skulle förbi ett stort husbygge och jag ville inte utmana ödet då han redan var stressad. När jag är på marken så blir han tryggare men han blev också så jäkla bufflig. :mad:
Det är inte så att han är rädd utan han vill bara tillbaka till sin kompis och han gnäggar skithögt och trampar runt. Jag kan få honom att stå still - i några sekunder. Sedan börjar han trampa runt igen och liksom buffar en hårt med huvudet så man knuffas bakåt och då vinner ju han. :crazy: Sen blir man helt nerdrägglad av grönt slem också. :smirk:

Försökte köra lite "ledarskapsövningar" och få honom att backa med tryck och det gör han ju - om man trycker ganska hårt och han kollar inte ens på mig utan mot hagen över min axel.

Han blev så här förra sommaren också när han var på bete. Pga diverse omständigheter har jag inte haft så mkt tid för honom direkt efter betessläppen båda gångerna. Vet ju att det här kommer bli bättre när jag är där varje dag, men jag vill få tips om hur jag ska få hans respekt och uppmärksamhet redan nu - nästa gång jag åker ut dit!

Tips någon? Övningar man kan göra?
Hur ska jag reagera när han trampar runt och bufflar mig med sitt huvud? Vad göra?
Så himla stressad är han inte att det är acceptabelt som han beter sig. På den här bilden ser man hans stressade uppenbarelse senast jag var där:
http://klas.servern.info/~helena/Nyabilder/28maj1.jpg

Nej, jag skämtar inte. Han ser ut så där med öronen framåt när han bufflar runt mig. :D :crazy:

Oj, blev lite längre än jag trodde.
Tacksam för svar och synpunkter! :bow:

/Heulwen

Sv: Bufflig vid stress..

Min häst blir också väldigt bufflig när vi är påväg tillbaka till hagen med alla roliga kompisar i. Inte ett dugg kul när han gnäggar högt i mitt öra och sedan stannar och reser sig, det är som att han tänker "kan du inte gå fortare". Varje gång han gnäggat till dem så blir han väldigt stirrig. Känner igen det där med öronen framåt....hmm :) Försöker vara stenhård mot honom och hoppas på att det ska bli bättre....Hoppas, hoppas :confused:

Hoppas att du får en massa tips så kan jag använda mig utav dem också. Lycka till med din polle!

Oj, läskigt att din häst stegrar sig. :crazy:
Men får hoppas att någon har några tips att komma med iaf, kanske någon av de 37 personer som läst tråden har varit med om liknande saker och fixat det. :D

Ja det är rätt läskigt :crazy: Ska man stå där och vara tuff samtidigt som han reser sig lite och tar fram ena hoven..hmm..Kan lova att jag inte är så tuff innombords då även om jag måste visa mig tuff :crazy: Tack och lov så reser han sig inte till fullo...inte än iaf :crazy: Hoppas att han aldrig gör det!

Kan du inte låta honom vara helt, alltså låta honom gå på bete den tid du har tänkt och att du sen när det är dags att ta hem honom börjar arbeta igen?

Jag tänker att det är kanske bättre att skilja helt på arbete och nöje, att låta honom vara och få tillhöra den flocken han går med på betet och sen när han åker därifrån så är du hans enda flock s a s.

mina hästar kan ropa efter varandra när det varit länge tillsammans och inte varit separerade från flocken på ett tag. men med vana så vet de att de får komma tillbaka. jag brukar inte bry mig om det så mycket - stressar jag upp mig blir det bara värre. brara de inte går på MIG (rexpect the space). Däremot är jag noga med att just flytta runt dem lite, att ta ut dem och rida, lastträna, borsta, whatever så att de är vana vid det.
jag tror ju inte på att inte rida under sommarmånaderna - det är ju bästa tiden ju (förutom bromsen)! och oftast blir flockbanden starkare och mer stress om inget hänt under lång tid och man sedan går in och "möblerar om" (tar ut en häst eller så).
Jag brukar gå tillbaka med dem när de är lugna (ingen idé att lära in en relation där det ska stressas tillbaka till hagen hela tiden). Om de ändå stressar upp sig "jobbar" jag med dem på vägen till hagen typ markträning, så att vi går tillsammans. brukar funka och efter ett tag är allt som vanligt igen.

Min häst blir likadan, han är väldigt väluppfostrad o lydig annars, men vid stress kan han bli helt hopplös.
Jag får kominera att muta, träna o vara bestämd.
Jag brukar ha med morötter när jag skall greja med honom, jag är bestämd o "kräver " att han skall lyssna o koncentrera sig på mig, när jag märker att han börjar lyfta huvudet o kolla på allt annat, visslar jag till lite o när han tittar på mig får han lite godis.
Sen går vi vidare o nästa gång han tappar koncentrationen gör vi likadant.
I början så räcker det med 5-10 minuter annars funkar det inte ( för min häst i alla fall )
För varje gång krävs det mindre godis o det räcker att jag säger till honom på skarpen eller visslar så stuntar han i allt annat o jobbar vidare eller tittar på mig.

Ett annat tips är att ta på träns med en gång och att mjukt krama i tygeln när du leder honom så att han sänker huvudet o går med sänkt huvud HELA tiden när du leder honom.
Jag kan även knacka honom lite mjukt på halsen för att liksom " hallå jag är här " när han börjar flyta i väg.
Sen gör jag halter o ber honom backa några gånger under tiden vi promenerar.
Efter några dagar så kan jag hämta in honom i grimma o då går det lungt o fint

Lycka till

Nej, jag håller med, ang ridning sommartid alltså och därför släpper jag bara en kort period på bete och lägger resterande vila på vintern.

Jag tycker bara att man kanske får välja helt enkelt? Skilja ut de hästar som ska ridas och tränas under sommaren så att de går för sig, i mindre grupper och låter beteshästarna få vara ifred och skapa sin rangordning/flockkänsla i lugn och ro.

Så hade jag gjort. Nu har jag inte dessa problem med någon av mina, de är vana från tidig ålder att stå inne ensamma, åka trailer ensamma, tränas enskilt, tas in och ut från hagen ensamma. Kanske har jag haft tur men jag inbillar mig att denna tidiga träning ger resultat.

Sen kör jag en mellanvariant just nu faktiskt. Jag har en mindre beteshage som jag släpper ut mina tre hästar i veckovis, de betar av hagen i en vecka och får då vara ifred förutom tillsyn förstås och sen hämtar jag hem dem för en arbetsperiod under en vecka.
Det funkar så här långt; lagom med bete och de är väldigt motiverade att göra någonting när de väl är hemma i stallet igen. Nu funkar detta kanske enbart på unghästar eller rena fritidshästar eftersom det inte blir regelbunden träning. På mina passar det bra.

Kan du inte låta honom vara helt, alltså låta honom gå på bete den tid du har tänkt och att du sen när det är dags att ta hem honom börjar arbeta igen?

Jag tänker att det är kanske bättre att skilja helt på arbete och nöje, att låta honom vara och få tillhöra den flocken han går med på betet och sen när han åker därifrån så är du hans enda flock s a s.

Han står på min sambos landställe där jag kommer vara nästan varje dag så småningom, planerar att vara ute där permanent inom 1-2 veckor. Sedan kommer han få stå där tills slutet av augusti.
Jag tänkte faktiskt träna honom och rida en hel del i sommar och låta honom få vintervila istället.
Den första perioden kommer vara jobbig för oss båda men jag vet att han kommer lugna ner sig i sinom tid, vill mest ha råd om hur jag ska bete mig mot honom innan vi kommer dit.

min ena häst gör sådär med huvudet också :devil:
jag blir skitarg, men försöker behärska mig. men han märker att jag blir arg och då blir han värre.

jag höll på med honom idag på stallgången och han bara buffar upp huvudet och vill in i boxen och äta.

försökte få honom att sänka huvudet en stund iallafall, vilket gick efter femtielva försök typ.
DÅ fick han till slut gå in. "pust"

fler som har bra tips som kan funka?

Måste man säga till mer än 1-2 ggr har man inte sagt till tillräckligt eller på rätt sätt från början. Då får man fundera på hur allmänuppfostran är på hästen eller om man helt enkelt gör fel när man säger ifrån.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar