Buffel till häst

Piccadilly

Trådstartare
Okej; vet att det finns en massa trådar om det här, men jag tyckte mig inte hitta nått jättebra..
Någon som har ett enkelt svar på:

Hur ska man agera när hästen helt obehindrat knuffar till dig så att du flyger som en vante...?::crazy: :confused:

En del skriker ju och gormar och försöker knuffa tillbaka på hästen, ännu hårdare..
Mitt förnuft talar ju för att detta är inte den bästa lösningen på problemet. Vad säger en inbiten NH-person.? :)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Buffel till häst

Har varit med om att hästar har gjort så också men inte kommit på något bra sätt, att försöka knuffa tillbaka på hästen...hårdare? Hästar är, och kommer alltid att vara starkare än oss människor så det där tyckte jag iallafall inte var någon bra idé. Och att skrika, vad tjänar det till? Hästarna förstår ju inte vad man säger ändå. Nej, dom där grejerna verkar inte bra, men jag hoppas att du får några andra tips, kan som sagt inte komma på något bra sätt själv.

Skit i det!

Oväntat svar? ;)

Orsaken till hästens beteende, eller att hästens vill/kan/törs bete sig så, är att er relation inte innebär att hästen har tillbördig respekt för dig. Dvs, det kanske den har, om du inte är stark nog som individ.

Vad du ska göra är att kika i spegeln och fråga dig om du är värd respekt (och därmed en högre rangposition än hästen).
Jobba med dig själv och din attityd när du är med hästen. När du känner dig "bäst" kommer du att överföra den känslan till hästen och slipper bli knuffad i fortsättningen.
+ lite hanteringsövningar... ;)

Med rätt attityd, kunskap och inställning (självförtroende) kommer inte ens främmande hästar att knuffa dig om dom bara fått kika på dig först.

LIA

Om du inte kan parera knuffen så kan du faktiskt backa hästen.
Backa backa backa, mjukt och bestämt till önskad position. Och där låter du hästen stå och tänka. Att knuffa dig är inte en bra idé.

Om du ignorerar hästens knuff måste du börja jobba på andra plan. Dvs eliminera själva orsaken till att hästen knuffade dig.
Genom att jobba med hästen så att det inte upprepas.
Hästar ska inte knuffas, det är farligt. Jag blev knuffad härförleden, blev alldeles paff, för det kom så oväntat. Visade hästen att han inte knuffar mig fortsättningsvis genom att sträcka upp mig osv. Men han fick också backa tillbaks till sin ursprungsposition, JAG hade nämligen inte bett honom flytta sig..
Jag var ouppmärksam så det var mitt eget fel. Men en häst som knuffar en - med bogen - antar jag det var din häst gjorde, säger ju faktiskt; "flytta dig. Det är jag som bestämmer."

Vi har en sådan häst i stallet, som helt utan problem tar hela huvud och hals och knuffar och buffar mot en, vänder sig om etc. varje ggr man släpper på uppbindningarna då man ska tränsa/tränsa av. Skitjobbigt, men numera har hon slutat med mig åtminstonde.

Ja vissa skriker & knuffar tillbaka eller slår, andra gör inget. Om man knuffar tillbaka uppfattar ju hästen det som en lek, som bara upprepas. Om man inte gör något tror ju hästen att det är den som är bossen. Jag tycker det är bäst att säga till, Inte att skrika utan med en vänlig bestämd röst =P

som LIA skrev är det säkert inte knuffandet som är det stora problemet utan att kanske hela ert ledarskap brister...

Men vill du bara bli av med själva bufflandet så hade jag hoppat upp i "sprattelgubbe-positition" när hästen är på väg att göra det... Det kräver förståss att man aldrig hamnar i situationen att man inte ser att "knuffen kommer" och att man är tillräckligt snabb, men en oväntad och kraftig rörelse från din sida kommer definitivt att få hästen att heja till och backa undan utan att du behövt använda minst våld eller höga ljud.

Sprattelgubben är också oslagbar om man har en häst som vill gå om en eller komma upp på sidan, då hoppar man snabbt till i sprattelgubbeposition och hästen förstår att det är nog inte värt att gå om...

marijaa skrev:
som LIA skrev är det säkert inte knuffandet som är det stora problemet utan att kanske hela ert ledarskap brister...

Men vill du bara bli av med själva bufflandet så hade jag hoppat upp i "sprattelgubbe-positition" när hästen är på väg att göra det... Det kräver förståss att man aldrig hamnar i situationen att man inte ser att "knuffen kommer" och att man är tillräckligt snabb, men en oväntad och kraftig rörelse från din sida kommer definitivt att få hästen att heja till och backa undan utan att du behövt använda minst våld eller höga ljud.

Sprattelgubben är också oslagbar om man har en häst som vill gå om en eller komma upp på sidan, då hoppar man snabbt till i sprattelgubbeposition och hästen förstår att det är nog inte värt att gå om...

sprattelgubben?

har du aldrig gått på friskis och svettis :angel:
som skidåkaren fast rakt ut med ben och armar i stället...

blev det mer tydligt?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 877
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross