Bryter mot djurförbud!

IdaaaSun

Trådstartare
Hej, för knappt 1år sedan flyttade en ny familj in i grannbyn, och jag mår dåligt av att se hur de "sköter" djuren :cry:

De har även en större gård i annat län (vi bor precis på gränsen mellan dom) Iaf, så blev de anmälda ett antal gånger där och fick till slut DJURFÖRBJUD. Men då köper de en annan gård i annat län och skaffar nya djur?
Det är Kor, Hästar och Hundar.
De som verkar ha det värst är hästarna sen kommer korna.
Djur springer antingen lösa efter vägen i jakt på mat, eller instängda i SMÅ inhängnader...
Som ex. har det stått uppåt 20hästar i en 20x40 paddock och ätit mögligt hösilage HELA VINTERN. De tar imot konvelacenter (stavning?). Och hur någon kan vilja skicka sin häst dit för tillfrisknande förstår jag bara inte. Måste man inte ha tillstånd för det?:eek:
De flesta hästarna är väldigt magra. Korna ser mer välmående ut, dock är majoriteten av dom "nya".

Jag har vid ett tillfäle varit in i deras stall.
Det när en blockhalt valack försökte gå efter vägen som vi lyckades leta reda på ägarnas nummer och talade om vad som hänt. (hästen hade hemska skärsår från ståltråden och var mager-nervös). De brydde sig inte utan sa "äh ställ in han i stalle" och la på luren....:devil::(
Inne i stallet stank det urin och mögel. Massa skräp därinne. Och flertalet instängda skällande, magra hundar, samt råttor:crazy:
Och jag var tvungen å ställa in hästen där, med en liten "prick" mögligt strö och utan mat:cry: Jag ville helst av allt få hem hästen till mig, då det är nåt speciellt över honom:love:
Jag har inte kunnat släppa detta! Visst borde jag anmäla?
Har även funderat på att helt enkelt gå dit och erbjuda min hjälp, men tycker ändå att de är VÄLDIGT misskötta:crazy:

HJÄLP! Vad borde jag göra?

Sv: Bryter mot djurförbud!

Det där låter ju jätteallvarligt!
I sådana här trådar brukar jag skriva att man ska prata med ägaren först, men i det här fallet så tycker jag du ska anmäla direkt!!

Även om du hjälper till så kan du ju inte köpa foder och strö till alla dessa djur som dom verkar lida brist på? Så nej, anmäl om det är så illa som du skriver.

lycka till

Självklart ska du/dina föräldrar (du låter ung? ursäkta om så inte är fallet) anmäla! Helst för länge sen.

Om det är så illa som du skriver hade du kunnat anmäla för länge sen, förstår inte hur du har kunnat se på när det skett...

Tycker att det är sorgligt att du själv inte inser att du borde anmäla, utan istället frågar vad du ska göra.

Tja det är väl bara att anmäla och om du dessutom VET att de har djurförbud borde du anmält för längesen!

KL

Nu ska ni inte hacka för mycket på TS. Många gånger när folk skriver nåt sånt här på Buke och dom säger, Jag ska ringa och anmäla detta. DÅ får dom bara skit..Då heter det: MEN du ska ju prata med ägarna fattar du väl..bla bla. Man anmäler inte hur som helt. Tänk om det inte är så illa...

Sen när dom frågar om dom ska anmäla, då heter det: Du skulle gjort det förra veckan, hur kan du bara titta på.

Fatta..ni ger dubbla budskap härinne till folk som undrar.

KL

Nu ska ni inte hacka för mycket på TS. Många gånger när folk skriver nåt sånt här på Buke och dom säger, Jag ska ringa och anmäla detta. DÅ får dom bara skit..Då heter det: MEN du ska ju prata med ägarna fattar du väl..bla bla. Man anmäler inte hur som helt. Tänk om det inte är så illa...

Sen när dom frågar om dom ska anmäla, då heter det: Du skulle gjort det förra veckan, hur kan du bara titta på.

Fatta..ni ger dubbla budskap härinne till folk som undrar.

Jag tycker att man bör kunna läsa nyanserade skillnader i trådar, i den här tråden beskrivs en sammantagen vanvård som det låter medan i nästa tråd beskrivs en häst med långa hovar enligt den som då frågar. I ytterligare en tråd ondgör sig en TS över att hästar inte rids men sköts i övrigt bra.

Så är det ju med alla diskussioner, svaret blir ofta utefter ställd fråga. Och så är det nog med allt häst i livet, som man ropar får man svar.

Jag fick reda på att de har djurförbjud igår. Det är inget de skyltat med direkt och de undviker ALL kontakt med människor här omkring.

Och de är även senaste månaden de allra flesta djuren har kommit. Hästarna skiftar ganska mycket ockscå... Jag vet inte det är svårt att få grepp om det.
I brist på hagar har djuren kommit närmare vägen (jag åker förbi ett par gånger i veckan).
När vi ställde in hästen tex. fick vi ringa många samtal innan vi fick tag på ägaren (Då hon låg på sjukhuset för svårt benbrott). DET ÄR SJÄLVKLART INTE OKEJ ATT DET SÅG UT SOM DET GJORDE, men det kanske inte alltid är så illa?
Jag ska anmäla har jag bestämt mig för. Det har jag igentligen vetat länge att jag SKA göra känns det som...
Jag vet att dom har flera anmälningar på den nya gården här också. Men det verkar inte hända nånting?
För djurskyddsnämnden måste väl ringa och tala om att de kommer?
Och då har de ju världens chans att snygga till allt?

Javisst kan de hinna snygga till, men en mager och undernärd häst snyggar man inte till i första taget. Sedan kan de även göra besök utan att anmäla först, är du säker på att ett djurförbud finns i annan kommun så skulle jag nog ta upp det vid en ev anmälan.

Jag fick reda på att de har djurförbjud igår. Det är inget de skyltat med direkt och de undviker ALL kontakt med människor här omkring.

Och de är även senaste månaden de allra flesta djuren har kommit. Hästarna skiftar ganska mycket ockscå... Jag vet inte det är svårt att få grepp om det.
I brist på hagar har djuren kommit närmare vägen (jag åker förbi ett par gånger i veckan).
När vi ställde in hästen tex. fick vi ringa många samtal innan vi fick tag på ägaren (Då hon låg på sjukhuset för svårt benbrott). DET ÄR SJÄLVKLART INTE OKEJ ATT DET SÅG UT SOM DET GJORDE, men det kanske inte alltid är så illa?
Jag ska anmäla har jag bestämt mig för. Det har jag igentligen vetat länge att jag SKA göra känns det som...
Jag vet att dom har flera anmälningar på den nya gården här också. Men det verkar inte hända nånting?
För djurskyddsnämnden måste väl ringa och tala om att de kommer?
Och då har de ju världens chans att snygga till allt?
Djurskyddshandläggarna ringer normalt inte innan de kommer. Är ingen hemma och om djurskyddshandläggarna inte kan nå ägarna inom rimlig tid (några dagar) så kan de ta sig in i byggnader där djur hålls med hjälp av polisen. Och visst kan djurägaren snygga till lite, men som sagt, ett magert djur får man inte rätsida på efter ett par dagar, så bevisen finns ju kvar. För övrigt, om djurägarna har djurförbud så spelar det ingen roll om djuren sköts exemplariskt. En person med djurförbud får inte äga eller ta hand om djur (eller ett visst djurslag) i alla fall. Så ring du och meddela länsstyrelsen att familjen flyttat dit från XX län och att du har fått reda på att de har djurförbud.

nej det var så jag tänkte med, djurförbud gäller i hela landet så ring djurskyddet och miljö och hälsa.

Länsstyrelsen har ett nytt register som täcker hela landet, så att inte folk skall kunna flytta runt och fortsätta sin vanvård.Finns de med där är det ju bara för inspektören att åka ut och kolla.

Hörde just om det på nyheterna i dag om en kvinna som bott i Värmland, Göteborg och nu skaraborg.

Hon och hennes man blev dömda, tror jag.

Fattar inte att de orkar hålla på!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 592
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar