Bryggerijäst/foderjäst

K

kvarngården

Efter att ha läst en massa om eksemhästar så har jag kommit fram till bl a att foderjäst ska vara väldigt bra. Det säter bl a magen i balans och enligt forskare så angrips eksemhästar aldrig bara på "utsidan" utan oxå på insidan!

Nåja, när jag då läser om detta på olika leverantörers sidor så står det att man bör ge det under en period av 1-4 veckor!? Kan man inte ge detta tillskott kontinuerligt?
Någon som använder det?
 
Jag trodde att dessa exem kom som ett brev på posten när hästen hade invärtes problem?
Vilket då kanske inte är så konstigt ifall det då dyker upp på sommaren när betet bara "ser" bra ut, börjar vara knapert, "golfbana" m.m ....
Uppkomst: störning i tarmen, för lite fibrer, för lite grovfoder m.m??
Är det någon som kan hänvisa till information ang. detta med sommar exem?

Vissa människor äter B-vitamin varje dag, så varför skulle inte hästen kunna äta Foderjäst?

Jag ger mina till och från, lite nu och då, aldrig varje dag året runt. Det funkar det med.
 
Mina hästar får öljäst (bryggerijäst) året runt.Och har fått det i många år nu.
 
Ja, jag är novis när det gäller detta ämne! Förlitar mig helt på andras tips och kunskaper! Jag får hem en häst med eksemproblem i morgon och ska börja ge honom foderjäst tänkte jag.....
 
Hur mkt ger du dina hästar? Har även för mig att de kan vara bra för hästar med "dåliga" hovar (tänker just på fullblod) Stämmer det?
 
Ger min exemhäst foderjäst :) Han har aldrig sett så fin ut som i år kan jag säga.. Sen så vet jag att det delvis beror på aloe veran han får, men pälsen blev mycket bättre efter att jag börjat med foderjästen. Jag ger min häst ett rågat 30mlmått varje dag. Tänkte ev. öka på det när betet börjar bli fattigare. Jag tror att magen mår bäst om det tillförs regelbundet, men det är jag det! :)
 
Om du tror att det är magproblem hade jag hellre satsat på ett preparat specifikt för detta. Foderjäst är jättebra av flera anledningar (pälsen t ex) men på min "maghäst" hade det absolut ingen verkan ö h t.

Intressant att notera är att en kompis vars son sedan födseln haft svåra exem blev praktisk taget helt botad från dessa efter en hutt AloeVerajuice varje dag. Och han har i 8 år gått på varierande styrka av olika mediciner.

Kanske kan det vara värt att lägga på minnet i alla fall...
 
Började ge foderjäst till mitt högdräktiga sto i vintras, när hon började fälla vinterpälsen så smått i januari. Hon fick 0,2 kg per dag och fick superfin päls på kuppen. Hon fick det dels för pälsen (B-vitaminerna), dels för magen (stabiliserande) och dels som proteintillskott då det innehåller mycket protein.
 
Gav foderjäst dagligen under flera år (förebyggande, bra för hull, mage återhämtning efter träningspass) men under senaste 3 åren har jag gett bakjäst istället för att det är billigare.
Fungerar på samma sätt.
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 344
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 176
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp