Brutet skenben, konvalescenstid?

Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Liten uppdatering:

Det har nu gått exakt 5 veckor sen och jag går utan kryckor hemma o med en krycka för övrigt. Det gör inte direkt ont nånstans men operationssåret är inte läkt än, hur lång tid tar sånt?? O svullnaden är ju nästan lika stor som förut så de enda par skor jag kan ha är kompisens låga converse...:( Ridning verkar ju vara rätt långt borta än, ska på ÅB den 5/11 o röntga, hoppas allt ser så bra ut som det kan då.

Har funderat mycket på den här spiken o fästplattorna...det som besvärar mig mest är ju att knäet är stelt där de gått in för att få in spiken. Och svullnaden som är runt fotleden är ju sanslös. Det jag frågar mig är om svullnaden hade varit lika illa om jag gipsats utan spik? Knäet hade ju inte varit ett problem o visst, jag förstår att jag hade haft ett "spaghetti" ben nu om jag varit gipsad men frågan är ju vilket som hade varit snabbast rehab på?
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Jag bröt fotleden, det smalare benet (tror det heter vadbenet), i mitten av mars i år. Hästen halkade i skogen och jag kom underst...

Liknande har jag också gjort, fast strax ovanför fotknölen. Jag satt i sadeln två veckor efteråt, men då endast på pålitliga, men heta, gammelpållan.
Fick hjälp upp i sadeln men ned kom jag själv genom att glida långsamt av med hästen ståendes nedanför mig i sluttningen precis utanför stallet.

Först efter att gipset tagits av(2 mån) så satt jag på rodeodrottningen (som blev själaglad efter att ha hållit sig i skinnen med hjälpryttarna).
Hjälpryttarna som tidigare sagt att de aldrig skulle våga sitta på henne efter att de sett en del av hennes konster tvekade inte en sekund att hjälpa till när jag frågade dem.
Extra skönt då att hästen var snäll med dem och höll sig på marken. (Hon kastade f ö aldrig av, det var bara ren livsglädje.)
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Jag tror såren var läkta på mig runt en månad efteråt, men sen var ärren blålila länge (så lagom kul när jag tog studenten sen, och för en gångs skull skulle ha klänning...). Fotleden var svullen ett bra tag, jag bröt benet i slutet på september och runt december började jag kunna ha "normala" skor igen. Men idag, sex år senare, kan jag fortfarande inte ha vilka skor som helst.

Knäet har aldrig varit något problem för mig, mer än att det gör ont att ligga på knä, men det är mer ärret än själva spiken. Skruvarna nere vid fotleden är absolut värst, de gör fortfarande ont och känns.
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Ok men varför tar du inte ut spikarna då? Kan ju inte vara mer än en titthålsoperation? Hoppas verkligen inte det börjar snöa här då för jag får inte på mig några andra skor!:)

Korven: Man får inget ÅB förrän efter 6 veckor så jag vet inte det är därför jag vill höra om andras erfarenheter. Tråden visar ju att så här långt har jag samma, tydligen normala symptom som andra o det känns bra.:)
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Ok men varför tar du inte ut spikarna då? Kan ju inte vara mer än en titthålsoperation? Hoppas verkligen inte det börjar snöa här då för jag får inte på mig några andra skor!:)

Korven: Man får inget ÅB förrän efter 6 veckor så jag vet inte det är därför jag vill höra om andras erfarenheter. Tråden visar ju att så här långt har jag samma, tydligen normala symptom som andra o det känns bra.:)

men kan du inte få prata med en läkare om problemen om du tycker det är onormalt?
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Jag lånade ut mitt Back-on-Track-bandageunderlägg till en kollega som opererat knäet.
Vid första återbesöket sa hennes läkare att han aldrig sett någon svullnad efter den typen av operation som gått ned så fort! :D

Kanske värt ett försök?

/Keb
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

För att jag är skiträdd. :o Oftast är det bara I-landsproblem gällande mitt ben, exempelvis svårigheter att raka runt skruven och att jag inte kan ha vilka skor som helst. Som tur är så är de skor jag inte kan ha såna som jag inte ville ha innan olyckan heller, så det gör inte så mycket. Väderomslagen kanske jag kommer känna av även om jag tar bort skruvarna. Jag har funderat många gånger på att plocka ut skruvarna, men när det väl kommer till kritan vågar jag inte.
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Varför i hela friden har jag inte tänkt på det själv?? Har ju flera paddar så jag ska givetvis testa detta. TACK!

Korven: Som jag skrivit tidigare så är jag ute efter input från såna som råkat ut för denna typ av skada själva. Jag VET inte vad som är normalt men jag är heller inte orolig utan jag vill bara veta hur det varit för andra. På tisdag ska jag på ÅB o får veta status just nu men jag vill ju även veta hur det varit för andra tidsmässigt.
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Ok det har jag full förståelse för! Jag råkade ut för en annan olycka o fick en större skada i mitt ansikte för 2 år sen. Det är nu dags att göra en mindre operation för att fixa en grej men jag vågar inte! Har alldeles för gott smärtminne om hur ont det gjorde att ta stygnen t ex så jag passar ett tag till...:crazy:
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Mitt största problem var just såret som satt väldigt illa till på benet, stigbygeln skavde precis där det satt. Själva frakturen kände jag inte av så mycket.

Jamenvisst!:arghh: Exakt så blev det för mig igår när jag satt upp glad i hågen...tänkte att nu 9 veckor efter så bordet det ju gå men ICKE! Stiglädret sitter preciiiiis över såret o det gjorde så ont när jag försökte trava att jag nästan lipade...:rage:

Så Olympus, när slutade det göra ont med lädret? I dagsläget vågar jag ju inte prova igen på minst 2-3 veckor o frågan är väl om det räcker...:(
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Trist att det gjorde så ont :( Hade du någon linda eller skydd på benet? Kan vara värt att prova annars, ifall det dämpar trycket lite. Annars kanske det är klokt att vänta lite till så det läcker ännu bättre. Blir ju lagom för dig att rida ordentligt när ragge ska igång ;)
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Nej, fick inte på mig några ridskor alls utan enbart ridstövlarna, foten är svullen fortfarande o vägrade bli nedtryckt i några skor.:( Så jag kunde inte linda benet eller nåt för då hade det inte fått plats i stöveln. Tänkte istället försöka sätta en svamp eller annat material mellan stövel o stigläder som stötdämpning nästa gång! Måste ju funka!!:D

Japp Ragge o jag, det blir ett riktigt team det!
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Tänkte uppdatera lite, har märkt att det är bra för mig att läsa i denna tråden för att komma ihåg när vad var vad!:)

Det har nu gått 3 månader sen, benet svullnar fortfarande så det är stödstrumpa på. En punkt på insidan av skenbenet gör jätteont o hindrar mig från att rida men ska iaf försöka komma igång o skritta nu på lovet. Har fått ny tid för ÅB i januari för det känns inte ok att det gör så himla ont just där, fraktursåret sitter ju mitt på benet, inte på sidan så det känns lite oförklarligt.
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Tänkte på en sak Kiwi, gick du på sjukgymnastik nåt? Jag går nu 2 dgr/vecka och har absolut INGEN som helst balans!:arghh: Får träna massor på balansövningar men fotleden skakar som ett asplöv när jag t ex står på 1 ben.

Det har ju gått 4 månader sen nu, jag rider sen 3 veckor och det går ok även om knäet o fotleden har lite problem. Ute kan jag bara galoppera i höger galopp eftersom foten då rör sig minst.

Någon annan med liknande skada som gått på sjukgymnastik eller gym o tränat för att bygga sig efter skadan eller blev ni ok utan?
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Jag bröt skenbenet 2003. 6 veckor i helbensgips, 3 veckor med kort gips och ytterligare nästan 4 veckor med kryckor. Jag fick ingen som helst hjälp med sjukgymnastik fast att vi bad om det - "jag var för ung". Det är skitsvårt att träna själv för alla framsteg är ju framsteg, men är det rätt framsteg och i rätt takt?
Typ 9-10 år senare började sjukgymnasterna inse att många av mina problem att jag var sned o allt möjligt troligtvis kom från skadan, inte allt naturligtvis men mycket.
Det är fruktansvärt tröstlöst att försöka komma tillrätta med problem nu, när man "gått fel" i tio år. Så mitt råd är helt klart att inte "släppa" sjukgymnastiken på länge. Du kan ju givetvis dra ner på antalet besök efter hand, men jag skulle absolut säga att du bör göra återbesök regelbundet så att de följer upp att du "kommer tillbaka" på rätt sätt.

Lycka till :)
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

Jag fick en ful fotledsfraktur sommaren 2012 och satt till häst 4 månader efter olyckan. Första tiden till häst kunde jag i princip bara "åka häst" och det fungerade knappt att stå i lätt sits i skritt...

Jag gick hos sjukgymnast ca 2 gånger/vecka i närmare ett år och den första tiden var jag mkt svag i den opererade foten, men det blev bättre!

Fortsätt absolut med sjukgymnastiken! Jag hade aldrig blivit så bra som jag är idag utan hjälp därifrån. Gör också hemövningar de dagar du inte går till sjukgymnasten. Efter ett tag blev jag lite lat och tränade i princip bara hos sjukgymnasten, men det går ju fortare om man tränar hemma också!
 
Sv: Brutet skenben, konvalescenstid?

För att jag är skiträdd. :o Oftast är det bara I-landsproblem gällande mitt ben, exempelvis svårigheter att raka runt skruven och att jag inte kan ha vilka skor som helst. Som tur är så är de skor jag inte kan ha såna som jag inte ville ha innan olyckan heller, så det gör inte så mycket. Väderomslagen kanske jag kommer känna av även om jag tar bort skruvarna. Jag har funderat många gånger på att plocka ut skruvarna, men när det väl kommer till kritan vågar jag inte.

Men vad jag har hört är det inte alls svårt/smärtsamt att ta ut skruvar. Min sjukgymnast berättade att han tog ut skruv på lunchrasten (jobbade då på ett sjukhus) och fortsatte sedan att jobba.

Jag har inte jätteproblem med mina skruvar. Men två av dem ligger ganska ytligt, så om jag får mer problem med dem ryker de nog.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp