Brutet Griffelben

S

sunsets_nattviol

Hästen kom in pigg och glad som vanligt från hagen igår med två sår på bakbenet varav det ena var ca 4 cm lång. Så jag tänkte att det verkar inte vara nån fara, han gick ua. och såg pig och fin ut men jag ringde ändå vet för att få de sytt.
Vet kom och konstaterade då att griffelbenet var brutet. Så om du har något tips för att göra livet lite enklare för min bebis vore det ju jätte bra, han står i sjukhage och får promneneras...:crazy:

Sv: Brutet Griffelben

Min pålle (25-årigt klbtravare) bröt griffelbenet HB september 2003.:cry:
Först ville vet op. benet och skruva ihop frakturen, men eftersom pållen är gammal ville de inte riskera något med narkos, så det blev låång sjukhagsvila.
8 månader i sjukhage, skrittpromenader för hand (kul med pigg sjukling!:rofl: ), medicinering, bandagebyten. Hade först bara stallbandage på båda bakbenen, men sen blev det dubbelt zincabandage + stallbandage på det "brutna" benet, vanligt stallbandage på det friska benet.
Är nu återställd från frakturen, men pga artoser (kotorna båda bak, strålbenshälta hf) är han bara skritt/sjukpensionär nu.
Har sedan frakturen inte gillat att bli skodd på VB, men HB går bra.

Här hade vi en sommar tre hästar med griffelbensfrakturer, detta är 4 år sedan och ingen har haft några eftersläpande problem. Skadan fick läkas av sig själv, och det tog mellan 8-12 veckor för hästarna att återkomma in i arbete.

va skönt att höra att han blev bra igen då:) de blir de ju oftast... fick ut hovslagaren idag som drog av honom skorna så ska han väl få gå i sjukhage antar jag och promeneras lite varje dag... dock så såg han väldigt pigg och glad ut när jag var där under förmidagen vilket är skönt att se och han haltar inte alls på benet.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Vad gör man i sån här situation?? Lång historia bakom som blir för lång att dra här. Så ställer frågan först. Skulle ni avliva en 8-...
2
Svar
36
· Visningar
3 979
Senast: Tina86
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min ponny fick fång igår och jag känner mig som världens sämsta hästägare som inte lyckats förebygga det :( Ponnyn i fråga har fram...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 721
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar