bruten svans - bitskada.

Bewildered

Trådstartare
Jaha, dagens idiotfraga:

svansbrott (storsta sannolikhet, blir resa till vetten) 3-4 veckor gammalt.

inte lakt, hunden har ont (vilket knappast hjalps av att han ar svansjagare), ca. 12 cm in fran svanstippen. Schafer. Mojligen ytterligare problemomrade ytterligare 6-8 cm in pa svansen. Dar far jag smartindikationer med, men kan inte kanna nagot.

sa...

vi har en manisk svansjagare, med atminstone 1 (misstankt - helgarderar mig har ;) ) skelettskada i svansen. Nagon som har erfarenhet av svansbrott?

Chansen for lakning, amputering? pros - cons?

Kommer givetvis kontakta MIN vet, tog over hunden igar. Han HAR varit hos vet for bitskadan... varfor i hela friden de inte kollade skadan ordentligt forstar inte jag. Daremot fick han piller mot sin ocd/ccd... *suck*

i ovrigt en ganska glad jycke...

Sv: bruten svans - bitskada.

En amputerad svans brukar läka bra. Precis som med alla operationer och individer så finns det fall när det går sämre, men det är inte många. Har upplevt ett under alla mina år inom djursjukvården, en svansamp. som inte läkte som den skulle utan det blev bandage med sekundär läkning som tog tid. Men, även den blev bra till sist.

Ja, det ar det jag hort... att det oftast gar bra alltsa ;)

nu ska jag inte domma ut svansen i fortid, men logiken sager val att amputera den kommer laka battre an ett brott som (verkar) slas upp och trigga svansjagandet mer. Klassisk schafer, svansen ar sallan stilla.

ju mer kott jag far pa benen tills vi kasar ivag till vetten ju battre

Min labbe tik fick amputera svansen för 1,5 år sedan pga nekros i svanstippen. Hela svansen togs bort så hon har bara en liten 5-6cm stump som viftar intensivt:love:
Det läkte på 3veckor utan några större problem, nåt stygn gick upp men det blev väldigt fint ändå! Hon hade dock jäkligt ont under läkningen.

Man brukar amputera svansbrott och det brukar bli bra. Man brukar lämna ett hudöverskott så att det växer så mycket päls som möjligt längst ut.

Enda gången det kan vara fortsatta problem är om hunden är riktigt korthårig och skadan beror på hård svans med väldigt tunn päls som viftats med så att den slagits sönder. Då kan det bli så att hunden fortsätter vifta på svansen utan att ta hänsyn till att den slår i t ex vassa kanter. Detta är vanligt på t ex dalmatiner.

tusen tack for era svar.

Jag har verkligen -ingen- erfarenhet av det. Flera i min omgivning har det dock, ja, skadade svansar alltsa...

Pratat med vettar halva dagen och ar ratt gojsig i huvudet. Alla rekommenderade dock att borja som vi valt att gora nu, tratt, stadgad svans och smartstillande. ...han ar "redan" koppeltvangad mer eller mindre pga ocdn/ccdn, sa det tycktes pa att vi kan kora sa har och se om det vill laka.

Men dorren ar absolut oppen for att det kan komma bli amputering i framtiden, sa jatte jatte tack for era svar! :bow:

stackars lille bebisen *suck*

Jag har haft en BC som bröt svansen, grannens ilskna terrier angrep den, grannen straxt ifatt lyfte upp min hund för att rädda den o i farten när han snurrade runt så slogs svansen mot en verandastople o bröts.
Vi bodde långt ut i skärgården, det var helg o isarna varken bar eller brast. salig mor (kirurg)var hemma, ringde Ulltuna o fick anvisningar om hur hon skulle spjälka den, o så fick han lite smärtstillande i något dygn. Blev helt återställd.

Skillnaden är ju att salig mor kunde lägga svansen rätt med instruktion från vet (hade ju vanan inne) + att det skedde inom en timme efter frakturen.
O så var det ju inte heller en svansviftande schäfer:p

Men vi håller tummar o tassar för att det skall lösa sig på bästa sättet. De hundar jag känner som fått amputera brutna svansar har det oftast gått bra att läka, om de tar ordentligt så det inte finns så mycket kvar att slå i dörrar med.
Det kan bli riktigt charmigt. Leon har ju en stump på sisådär 12 - 15 cm med lång päls, ser ut som en propeller när han är glad, fast det är en bobtail.

haha ja.. det lar ta sin lilla tid innan vi vet vad som ar bast for Sarge.

Just pga CCDn/OCDn sa vill vi inte riktigt riskera att gora lasningen pa svansen annu varre i dagslaget... sa vi forsoker sa har och eh ja.. ser vart det tar vagen.

Amputerar vi honom lar vi skamta om varan tyska aussie... *grimas*

Jag har inte varit med om att svansen blivit bruten, däremot klämd i en dörr så illa att vi var tvungna att amputera bort ca 7-8cm. Det hela läkte väldigt fint och man märkte aldrig något på hunden, förutom att hon började gå med svansen in mellan benen, lite upp mot magen så fort hon skulle gå i trånga utrymmen. Hon var väl rädd att klämma den helt enkelt.

Dessutom började hon gå med svansen in mellan bakbenen oftare även annars. Så fort hon inte var riktigt glad (räckte med att hon hade tråkigt) så åkte svansen in mellan benen lite. Jag slutade tänka på den där svansen ganska snabbt ;) Här ser man hur hon gick med svansen väldigt ofta, trots att hon egentligen var avslappnad: https://www.youtube.com/watch?v=dI_4PZBKMzo

Åh men liten då:cry::cry:

Jag blir så arg på folk som låter det gå så här långt, otrolig tur att du tog dig an honom!

Jadu.. jag ska erkanna att igar var jag nara tararna flera ganger. Bade ledsen och arg... nar jag motte honom forsta gangen var jag tarogd i tva dagar for att jag inte kunde ta honom pa en gang (hen ringde alltsa for lektioner och hjalp... lite sent - men hen forsokte atminstone gora nagot)

han ar en otrolig liten kille, dar under manin. Lar sig superfort, sjalvsaker, otroligt smart... och eh ja, surprise, har en ENORM focus nar han satter den sidan till.

Han skulle kunna vara posterboy for "las pa innan du koper hund".. typ.

Har en bekant som har en wachtel, som kom lite för nära ett vildsvin, svansen gick av, amputation av en bra bit svans, det läkte finfint!

Ju mer jag tänker på det desto större respekt får jag för dig som vågar dig på ett sånt här fall!

Hur tillgänglig är han i andra lägen? Hur tänker du börja med honom?

haha tack.. jag ar nog lite knapp i huvudet.

Men han ar faktiskt valdigt lyhord, valdigt social med mkt lek. Och matdriv. https://www.youtube.com/watch?v=8rM5VpfAmLQ Det ar forsta gangen han moter mig, pa deras bakgard (jag ar lite luddig i kroppsspraket dar, ber om ursakt for det)

Jag behandlar honom ungefar som jag hade behandlat en 12 veckor normal valp.
Med skillnaden da att han har koppel pa hela tiden sa jag kan fysiskt avbryta om jag behover - och for att ha nagon form av "skydd" for mig sjalv om han omriktar frustrationen pa mig. Det ar ett valdigt steg-for-steg, dag-for-dag tankande har. Forst och framst sa forsoker vi kontrollera beteendet och erbjuda ersattnings stimuli sa att saga, alltsa omrikta driften att jaga svansen. I morse t.ex. tittade han pa svansen med "den dar blicken" men tog i stallet en leksak, korde den i plytet pa mig och lekte med mig. (Da slanger vi in lite sitt, loss, hamta sa han far tanka och lara sig saker han inte kan). Han ar en drivstark hund i grund, sa vitt jag kan bedomma, och JAVLIGT intensiv nar det liksom "glimtar till". Den fokusen han har pa svansen i forsta filmen gar att fa fram nar man "tranar" med. Sa.. enkelt uttryckt ar det superbasic vardags lydnad, on/off "knapp" - nu vilar vi, nu "tranar" vi, rutiner, rutiner, rutiner och tydliga, enkla regler. Och massor med lek och karlek.. sa klart.

Det ar lite balansgang just nu tills jag lart mig honom battre, balansen mellan att inte lagga -for mycket- pa honom, men samtidigt halla honom nojd sa han far utlopp for saker och ting. Hans alder kraver ju lite mer an en 12 veckors, samtidigt sa kan jag ju inte brota pa som en idiot.
Och for min egen hjarns skull skriver jag dagbok. heh

(och sa jobbar vi pa att han inte ska tro att han maste ata upp alla och envar som kliver in i huset - hans nya husse inraknat.. Som tur val ar sa ar de som kommer hit vana vid vara hundar och inforstadda med att nar det kommer till Sarge sa -maste- de gora -exakt- som jag sager)

funderat pa att blogga. Nu nar det ar officiellt att jag tagit over honom och att det ar pga problem. Bade uppfodaren och forre agarna ar upplysta, medvetna och sadar... ja.. arliga med det iaf. Forsoker filma och ta foton varje med jamna mellanrum under dagarna... kanner mig Himla ordentlig lol

Vi amputerade svansen på familjens hund när jag var yngre, han blev biten av en annan hund, minns dock inte om det blev ett brott eller inte. Hur som så läkte det jättefint och var inga som helst problem!

Jag känner igen den där blicken schäfern har på filmen... När vår schäfer var yngre var han också helt besatt av sin svans. Han kunde ligga och stirra på den en lång stund, vifta till med den, stirra en stund till innan han attackerade :grin: Han växte ifrån det till slut, vi försökte se till att bryta honom varje gång och som du säger, försöka omrikta hans fokus. Nu är han 2½ och har inte tittat åt svansen sen han var 1 ungefär.

Får jag fråga vad OCD/CCD innebär? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka