Bruten klo? Vad göra?

boccia

Trådstartare
Har misstankar om att vår ena katt ev. brutit sin klo. Igår kom han in, blodig på ena tassen (inte mkt) och en klo stod snett ut åt sidan. Han ömmade lite när vi rörde klon, men verkade inte ha ont annars. Idag är han lite svullen, men verkar inte ha ont. Kan det vara bruten klo, och isf - vad gör man åt det? Ramlar den bort av sig själv eller måste vi åka till veterinär?? Jätteglad för svar snabbt!! :bow:

Sv: Bruten klo? Vad göra?

Jag hade nog åkt till veterinär, eller åtminstone ringt och konsulterat en. Risken är att en skadad tå blir inflammerad.

Står klon rakt ut är risken pulpan är i kläm. Förutom att det gör skitont är det en infektionsrisk. Så ett veterinärbesök där katten sederas kraftigt/sövs och klokapseln tas bort är att rekommendera. Brukar få lite antibiotika med, och tratt, så brukar det läka fint på några veckor (när pulpan är hård och oöm igen kan katten vara som vanligt, sen växer klokapseln ut igen i de flesta fall)

Lite uppdatering:

Idag har klon ramlat bort av sig själv.:)
Tån ser jättefin ut, och katten reagerar inte vid beröring (dvs när jag pillade o klämde lite för att se hur det såg ut, han bara fortsatte kurra...). Eventuellt något svullen, men isf marginellt. Jag överväger nu att avvakta, och hålla ordentlig koll bara, så att det inte verkar bli inflammerat eller strula på något annat sätt, är det en OK idé? Katten springer runt och busar precis som vanligt, verkar inte ett dugg påverkad/hindrad av den skadade tassen...

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 069
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Som om det inte räckte med muskelinflammation har stackars Bentley drabbats av ett klobrott. :( Jag vet inte exakt vad som hände men...
Svar
11
· Visningar
2 362
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama