Brunt ensilage?

svea

Trådstartare
Dum fråga kanske - men kan verkligen bra ensilage vara brunt? En person vars hästhållning jag har föga förtroende för ger sina hästar brunt ensilage. Tyvärr kan jag inte komma åt att titta närmare på det än att just konstatera att det är brunt. Inte halmigt alltså, utan mörkare brunt, som gräs som legat i en vattenbalja ett tag, typ.
 
Om hösilaget har låg TS halt, alltså väldigt blött så blir det väldigt mörkt foder.
Om det finns mycket klöver så kan det t.o.m. bli svart.

AM
 
Ja, som sagt - det kan vara mörkbrunt och blaskigt, och inte luktar det gott heller.
Jag skulle aldrig ge mina hästar sådant foder - det kan korna ha!
 
I vårt stall är det några som ger hösilage och detta är mer brunt är grönt. Ingen av de som ger det är intresserade av att göra analys så vad TS-halten är vet jag inte. Men det är ganska torrt...
Detta hösilage togs inte in förrän i augusti och hur länge det låg innan inplastning vet jag inte. Det är första gången denna bonde tog hösilage överhuvudtaget, och själv skulle jag aldrig fodra med det (ffa inte utan analys). Det ser verkligen inte fräscht ut :crazy:.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 915
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 911
Senast: kma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp