Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag får nog försöka ge Kele någon instruktionsbok för hur man ska bete sig när man är dräktig, för hon har uppernbarligen ingen koll alls :devil:

Hon var ju högbrunstig en vecka efter sista seminering/ägget gått, men visade sig på 19 dygn vara dräktig ändå. Dräktig även vid koll på 26 dygn.

Nu är hon på 33 dygn och tvärbrunstig igen. Inte bara 'brunsttecken', utan skidläpparna är slappa och 'utflutna', hon blinkar och klipper när man är 'där bak' och kollar, och slemhinnan är mörkröd.

Om hon just för dagen är dräktig vet jag ju inte, hon kan ju ha resorberat sen 26-dygnskollen, men jag är ju inte förvånad om hon fortfarande är dräktig (inte om hon inte är det heller *luttrad*), får väl se på kring dygn 45 när nästa koll är.

Men finns det ston som visar brunst hela dräktigheten, utan att något är 'fel'? Jag blir ju nervös som attans för det där lilla embryot varenda gång, och kommer ju ha nervproblem på riktigt om hon ska hålla på såhär hela tiden (om vi säger att hon fortfarande är dräktig alltså, och fortsätter brunsta)
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Det tillhör ju inte vanligheten precis, men visst förekommer det en del.

Misstänker kanske att ditt sto är ganska ranghög kankse:smirk:
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Vi hade för några år sedan ett sto som visade brunst under dräktighet -även under vintern!

Vi lånade ut henne för avel en säsong till en god vän. Hon ringer sedan och säjer att märren brunstar, men är rund som en tunna. Hon var dräktighetskollad enligt konstens alla regler. -Var inte orolig du. Hon brukar brunsta sa jag.
Vad händer? Nog fasen var märren tom!:o oups! Lite pinsamt blev det....

Jennie
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Hon är faktiskt ranglåg lilla damen.. Brunstar tyst dessutom (alltid gjort).

Hon går ju med bara min valack (som inte betäcker - nånsin, och som inga ston övht ser någon ide att brunsta för), och han är king of the hill och hon skulle inte ens drömma om att försöka ifrågasätta vad han säger :angel:

När hon gått i andra flockkonstellationer så har hon också varit ganska ranglåg, men har en förmåga att på något vis vara vän med alla. Får t ex oftast äta med 'vem som helst' i flocken osv, tycks flyta runt lite som hon tycker. När det gäller däremot märks det att hon är ranglåg och helt klart på nedre delen av rangskalan.

Men hur kan de egentligen visa brunsstecken i form av slappa skidläppar etc när de är dräktiga? Och är det någon risk för dräktigheten? (Tänker mer på risken att få in infektioner osv).
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Mitt sto brunstade under hela dräktigheten. I boken "Att bli med föl" så står det att det inte alls är så ovanligt att stona brunstar trots att de är dräktiga.

Det sämsta man kan göra då är att försöka betäcka igen (man kanske av ågon anledning Ul:ar) för då är risken stor att de reabsorberar.

Kan faktiskt vara något att tänka på om stoet går med valackar som har en benägenhet att betäcka.

Mvh

Tora
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Visst,
min 3-åring seminerad förra våren i slutet maj brunstade regelbundet hela hösten, var smal som en vidja och troddes inte vara dräktig, blev undersökt i början februari för säkerhets skull o där låg ungen, födde 7 maj en stor o präktig unge. Var hon gömt den är förborgat... Nu är hon ju 4 år förstås o världens bästa mamma
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Tora skrev:
Mitt sto brunstade under hela dräktigheten. I boken "Att bli med föl" så står det att det inte alls är så ovanligt att stona brunstar trots att de är dräktiga.

Det sämsta man kan göra då är att försöka betäcka igen (man kanske av ågon anledning Ul:ar) för då är risken stor att de reabsorberar.

Kan faktiskt vara något att tänka på om stoet går med valackar som har en benägenhet att betäcka.

Mvh

Tora

I min att bli med föl så står det bara att 'ett fåtal ston visar svag, otydlig brunst 21 dagar efter betäckning trots attd e är dräktiga, de kan med svårighet betäckas om men resorberar då nästan alltid' (Inte ordagrant citat). Fast min utgåva har nog ett par år på nacken..

men skönt att höra både från dig och från Marna att det finns iaf två ston som brunstat hela dräktigheten men nedkommit med friska föl!

Hur mina nerver ska klara det vetesjutton dock ;)

Damen går ju med min valack, men han betäcker som sagt INTE så det är ingen fara så. Utan det är mest mina nerver som far illa ;)
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

När jag var på seminstationen sist så diskuterade jag just detta med min veterinär. Som jag förstod det så är det så att stona har ägglossning under hela dräktigheten och att detta är orsaken till att en del ston brunstar trots dräktighet. Även mellan normala brunster kan de släppa ägg som man dock ej ska seminera på.

Tror att Kele läst instruktionsboken, noggrannt.;)
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Det var något år sedan jag läste boken. Var tvungen att friska upp minnet lite. I min står det:

Det förekommer att ston visar brunst ungefär tre veckor efter att de är betäckta trots att de är dräktiga

Så det är ungefär det samma

Såg att jag missade att skriva i parantesen (om man av någon anledning inte UL:ar).

Vet att jag har läst om detta någon annanstans också. Då mitt sto brunstade regelbundet trots att hon var dräktig läste jag allt jag kunde komma över om just det. Kommer just i håg meningen "Det sämta man kan göra då är att betäcka igen då risken är stor att stoet reabsorberar"


Mvh

Tora
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Är ju inte helt ovanligt att kvinnor kan ha blödningar i början av graviditeten.
:eek: Men det vore ju väldans tråkigt om man skulle "resorbera" under dräktigheten om man hade sex...... Celibat i nio månader -Huva!!!:crazy:
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Fast man kan inte riktigt dra ett likamed tecken mellan människa och häst. Själva befruktningen är ju likadan och cykeln med ägg men annars är det ju inga direkta likheter.

Mvh

Tora
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

ancan skrev:
Det tillhör ju inte vanligheten precis, men visst förekommer det en del.

Misstänker kanske att ditt sto är ganska ranghög kankse:smirk:

Nja...är det inte vanligare att ranglåga ston brunstar. Just för att visa underkastelse.
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Girasol skrev:
Är ju inte helt ovanligt att kvinnor kan ha blödningar i början av graviditeten.
:eek: Men det vore ju väldans tråkigt om man skulle "resorbera" under dräktigheten om man hade sex...... Celibat i nio månader -Huva!!!:crazy:

Tur man inte gör det men man ska ju inte "hm..hm" sista månaden där heller :rofl:
 
Sv: Brunstar trots dräktighet, hur vanligt egentligen?

Vårat fd arab sto har fått 3 avkommor väntar nu sitt 4e. Hon har alltid brunstat 3-5- ggr med varje föl.
 

Liknande trådar

Avel Skit, idag när jag släppte ut så ställde sig mitt dräktiga (?) sto och visade ovanligt mycket intresse för valacken i hagen bredvid...
Svar
11
· Visningar
3 098
Senast: Nobless
·
Avel Mitt sto är i brunst just nu. Borde var i högbrunst idag då brunsten började i onsdags. Hon är rodnad i slemhinnan som också har röda...
Svar
11
· Visningar
5 228
Senast: Shibalina
·
Avel Okej, nog för att den där damens brunster förvirrat mig förr, och ffa överraskat mig. Men nu har det slagit rekord. Var i ordentlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 746
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp