Brunstar era ston normalt i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Kanske en korkad fråga, men har ni haft fullt normala brunster den här säsongen? Jag har haft två ston här på betäckning som brunstat i 8-12 dagar utan uppehåll, vilket jag tycker är lite ovanligt.

Och ingen av ponnystona (5 st) har brunstat om efter betäckning. Har jag haft en väldig tur att inga ston har gått om hittills eller har många ston "stannat av" i år? 2006 hörde jag talas om ett ganska stort antal ston som inte brunstade alls efter juni, däribland mitt eget sto. (Trots att de inte var dräktiga, alltså.) Upplever ni att 2008 är på väg åt samma håll?

Sv: Brunstar era ston normalt i år?

mitt sto är förhoppningsvis dräktigt då hon inte har brunstat igen efter betäckningen, men innan brunstade hon helt normalt.

Mitt ena sto var brunstigt 10-12 dagar! och blev betäckt 6 ggr (!!) det andra har brunstat normalt, men nte tagit sig på två omlöp =(

Mitt stora sto hade normal 9 och 30-dygns, betäckt på den senare av dessa två och dräktig direkt.

Lilla Olga hade en normal 9dygns och sen en superbrunst på 30dygn, helt normalt alltså, sen brunstade hon normalt på den efter och den betäcktes hon på, 16dygns koll på söndag.

Grållan däremot är ett kapitel för sig, kort 9dygns brunst mellan 7e och 9e dygnet, sen körde jag henne till seminstationen för igångsprutning på dygn 21, då stod hon med ett ägg på 4,3, det behöll hon i 4 dygn innan det blev mindre på det 5e dygnet och sen ökade igen och blev en gulkropp på 7e då jag också hämtade hem. Hon visade ingen brunst men kändes jätte brunstig på livmodern hela tiden.
Dagen efter jag hade hämtat hem henne så var hon super brunstig i 3 dagar då på dygn 28-30 efter fölning.
:confused:

Blir spännande och se hurdan brunsten som kommer nu blir och om det går att seminera på den...

Okej, det låter som att det finns "båda delarna" då. Jag är mest så paff över att ingen av ponnyerna har gått om, trots att flera av dem är betäckta för första gången i sina liv. Trodde verkligen inte att alla skulle ta sig direkt.

Min hade två korta brunster, 2-3 dagar, med 18-19 dagars intervall i maj-juni men hade nu sist en längre brunst, ca 7 dagar, med 30 dagar mellan ägglossningarna. Nu är hon seminerad på brunsten innan, så det kan kanske vara en väldigt tidig resorbering? Jag vet inte utan väntar nu med spänning på nästa koll.
Den jag har lånat magen på ville ej alls komma i brunst trots väldigt varmt och fint väder i maj, hon fick sprutas flera gånger innan något hände,det kan även vara tiden och inte sprutorna som hjälpte till slut. När hon väl kom i brunst blev hon dock dräktig på första brunsten.

Senast ändrad:

Mina shettisston är på betäckning nu, bägge har haft långa brunster, Polgara stog i 9 dagar (4 förra året), Savannah har stått i 8dagar (3 förra året), de går på fri betäckning. Bägge betäcks på 30 dagars brunsten. Nu återstår o se om de går i brunst igen eller inte

Vi har haft mycket krångel i år. -Vilket vi inte är så vana vid. :cool:

Normal fölbrunst och sedan för tidig 30 dagars, där ägget släpptes dag 25. Sprutades och ny brunst = dräktig.

Normal fölbrunst, sen 30 dagars.

Normal fölbrunst, normal 30 dagars

Sen fölbrunst, sen 30 dagars

Normal fölbrunst, för tidig 30 dagars med ovulering på dag 26 samt ett ägg på 4,6 som stod stilla över en vecka trots sprutning. Avvaktade och sprutade igen, ägget ej gått. Har både kympt och vuxit. Ny brunst, med nytt ägg på andra äggstocken. gamla ägget kvar samt 2 nya ägg som började växa till.

Normal fölbrunst, någon dag sen 30 dagars.

Normal brunst i mars, april därefter kommit av sig. Detta har skett på två ston. Båda har nu brunstat efter att vi uppvaktat med hingst och sedan fribetäckning från att de stått för honom.

så vi har en salig blandning i år.

Gira :banana:

Vi har också haft flera ston som klyddat med brunsterna i år, säsongen började kanonbra med fina brunster, sen har de flesta stona krånglat, suck. Flera ston har "hakat upp sig", antingen stått med ägg som inte gått, eller varit helt inaktiva och vi har fått spruta igång fyra ston, det har aldrig hänt tidigare. Flera ston har haft långa brunster, däremot ett sto som vi haft här för fjärde året i rad och som brukar ha mist veckolånga brunster, ja, hon tog hingst en gång...
Det här året går till historien som det absolut "klyddigaste" hittills.

Hlsn Helena

*lånar*

Precis så eländigt är det för oss också...
Nästan så illa att jag (maken har mer tålamod) funderar på att lägga det här med avel på hyllan.

Inget av de tre ston vi normalt har i avel har betett sig som vanligt med brunsterna. Långa utdragna där de står med ägget hur länge som helst innan ovulation. Detta sammantaget med dubbelovulationer i nästan alla fall och dessutom uteblivna dräktigheter känns det hela eländigt minst sagt.

Utöver det har treårsstona ungefär lika trassligt med sina brunster och inte heller någon av dessa två är dräktiga ännu....så resultatet hittills är fem ston - ingen dräktig!!

Förra säsogen däremot hann vi knappt lämna stona på stationen förrän de hade ovulerat och alla tog sig på första. Så vill vi ha det..:))

Mitt sto brunstade på 8 dagar. Seminerades, tog sig inte, men brunstade inte om.

29 dager senare sprutades hon igång och den 37 dagen gick hon i brunst! Har seminerats idag och igår (på 38 & 39)

Tillägg: Förra året brunstade hon regelbundet var tredje vecka, men vi vartvungna att inseminera på fyra brunster innan hon tog sig...

Min brunstade precis som hon skulle fram till seminering. Och nu är hon dräktig, så vill inte veta av några brunster.

Men jag har några vänner österut i landet som har haft jätteproblem med brunster. Två av deras sto har bara stängt av - brunstar inte alls. Och de andra tre väldigt, väldigt oregelbundet.

Stoet som fick föl i mars hade ingen fölbrunst men har sedan brunstat normalt från 30 dagars brunst och framåt.

Stoet som fick föl i juni hade fölbrunst som normalt och har nu 30 dagars brunst helt normalt.

Ja brunster gör mig galen på ena stoet i år :cool:
Fölbrunsten på henne som fölat vete farao när den var. Hon började pinka och flirta på 5e dygnet men sparkade som Satan själv när vi prövade henne mot hingst. På dygn 13 så var fölet lös i magen men inte ville hon bli betäckt. Nä sa hon.

På dygn 25 anade jag en viss "dimmiga-ögon-blick" och vi prövade henne mot hingst. Blev ett språng. Dagen därpå var hon Satan själv så det blev inget mer.
Idag är hon på dygn 16 efter enda betäckningstillfälle och ingen brunst syntes. Hon går nu med hingst så vi ska kunna se brunst direkt och vi håller tummarna så hårt det går.
Betäckningsstona däremot har skött sig och brunstat som klockor.

Sen är det en övergångare vi väntar föl på. Är över med 10 dagar ungefär och inget juver i antågande...mutter. Henne försöker vi ta på fölbrunsten om allt ser normalt och bra ut. Om vi nu lyckas se hennes fölbrunst vill säga.

Fyraåringen brunstar regelbundet och normalt.
18-åringen brunstar inte alls. Det brukar vara ett fasa liv när hon gör det, mamma brukar säga att det låter som ett gäng grisar i hagen och grannarna kan ibland klaga på att de inte får sova på nätterna. I vanliga fall är hon tydlig och regelbunden. I år har hon haft en amorös eskapad med unghingsten. Inte brunstat sen den 18/4. Gjort ul och veterinären sa att hon inte var dräktig. Veterinären menade på att det ändå inte var troligt eftersom en ettårig hingst inte är fertil.

Men vad kan då vara fel om ett annars så tydligt och regelbundet sto inte brunstar? Är det bara ett besvärligt år? Ser ju att fler har ston som vägrar brunsta och krånglar.

Senast ändrad:

Brunstar inte stoet mer i sommar så får jag kolla om. Men att ett 18-årigt maidensto skulle gå och bli dräktigt med en ettåring är väl ändå en på miljonen eller?

Nåja, skulle det blivit något så hade hon varit på ca dyng 70 nu.

Nej då, nu var iofs inte mitt sto maiden, men hon tog sig på första semineringen både som 18-åring och som 22-åring så det behöver inte betyda att de är mindre fertila för att de är äldre. Och är nu en ettåring fertil så är den nog minst lika fertil som en äldre hingst.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 316
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 938
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka