Brunstande 2års märr

C

Cronis

Osäker på om tråden ska ligga här, annars ber ajg moderator flytta den.

Det är så att en nära vän till mig har en 2 års märr som brunstar förkräckligt mycket. Och blir i dessa perioder mycket "farlig". När hon brunstar tvingar hon in alla hag kompisarna i ett hörn å tvingar dom att hoppa upp på henne.
Hästar som inte är hingstiga INNAN hagvistelse tillsammans med henne blir det efteråt.
Hon kan inte gå ensam, hon hoppar över staketet eller springer igenom.
Vad kan man göra?
Jag funderade på kamomill som har en lugnande efttekt vad gäller brunst. Detta beteende hon har är itne normalt för en 2 åring, eftersom hon har varit sån här mycket länge. Hon är även så här när hon inte brunstar, men då något mildare.

Sv: Brunstande 2års märr

Istället för kamomill och annat skulle jag göra en ORDENTLIG klinikutredning med fokus på könsorgan och fortplantningsorgan på hästen.

Okej att unghästarna kan bli lite 'knäppa' de första brunsterna, det är en stor hormonell omställning (min dam har nyss brunstat sin första brunst någonsin, hon är två. Och dels blev hon KÄÄÄR i mig, inte så hon försöker 'göra' något men oj vad hon brummar och är kelen, och dels fick hon när det kom in ett fyraårssto i hagen för sig att hon var en HINGST. Hopapde inte upp men det var då det enda som hon inte gjorde. Hon uppvaktade som en hingst, bet i frambenen och vidare bak mot flankerna osv. Vi var helt säkra på att dårpippin skulle hoppa upp men hon ändrade sig i sista stund), men det där är som du sa inte riktigt normalt och bör utredas för att vara säker ås hon inte har ett ormonellt problem, cystor eller liknande.

SEN kan man börja fundera över alternativa lösningar som örter osv.

Jo men asså, grejjen är att hon bara vill bli betäckt.
Hon är inte konstig på nåt annat vis, utan hon tvingar in de övriga hästarna i hörnen åp hagen å tvingar den hoppa på... Då är hon nöjd.

Hon är snäll att hantera, (oftast) men hon får sånna här "damp-ryck..." :crazy:

Men jag hälsar ägaren att kontakta klinik.

Rekommenderar också veterinär i första hand. Är det en duktig hästvet. så kan det räcka med att de går in och känner på äggstockarna för att avgöra om det är fel där. Inte helt ovanligt att det händer något där, vad det nu är, och det kan de känna med en vanlig inre palpation. Menar alltså att det inte nödvändigtvis behövs klinkbesök direkt, men det kan behövas, om det inte går över.

Ett tips är också att prova munkpeppar. Finns att köpa hos naturmedelsbutiker för djur, eller över nätet om man söker på örter och häst. Det stillar "översexualitet" hos vissa hästar, vet flera som gett det till just ungston som brunstat som tokar. Det smakar lite starkt, så det kan vara lurigt att få i dom, men min erfarenhet är faktiskt att de har ätit det, t o m ur handen, om de behöver det. När de inte längre behöver så slutar de. Vet inte hur allmängiltigt det är, men...

Cronis skrev:
Jo men asså, grejjen är att hon bara vill bli betäckt.
Hon är inte konstig på nåt annat vis, utan hon tvingar in de övriga hästarna i hörnen åp hagen å tvingar den hoppa på... Då är hon nöjd.

Hon är snäll att hantera, (oftast) men hon får sånna här "damp-ryck..." :crazy:

Men jag hälsar ägaren att kontakta klinik.

Och hon är så även när hon är brunstig, och hon har brunstat länge. Och du skriver själv det inte är normalt.

Det är bättre att kolla först och experimentera sen är min bestämda uppfattning. Är det inget fel vet ni ju det, är det något fel så kan ni ju ta tag i det direkt.

Sen, vad har hon för kompisar och hur är hon aktiverad i övrigt, hur mycket går hon ute etc?

Hon är ute nästan hela dagarna.
Aktiveras så gott som varje dag, sista tiden har blivit lite mindre då ägaren är sjuk, (fibromylagi), men eftersom jag har kommit till undsättning så ska hon börjas jobbas med, genast!! Målet är nämligen 2 års perimeringen i höst.
Nu går hon ihop med 3 valacker, jag vet det är inte bra, men hon har tidigare gott med ston oxå, bara nån månad sedan, ägarna va tvungna att avliva stoet, och hon va så här då också, dock inte mot stoet(stona)....

Jag vet att det är fel att hon går tillsammans med valackerna, men eftersom hon inte kan gå ensam...

Cronis skrev:
Hon är ute nästan hela dagarna.
Aktiveras så gott som varje dag, sista tiden har blivit lite mindre då ägaren är sjuk, (fibromylagi), men eftersom jag har kommit till undsättning så ska hon börjas jobbas med, genast!! Målet är nämligen 2 års perimeringen i höst.
Nu går hon ihop med 3 valacker, jag vet det är inte bra, men hon har tidigare gott med ston oxå, bara nån månad sedan, ägarna va tvungna att avliva stoet, och hon va så här då också, dock inte mot stoet(stona)....

Jag vet att det är fel att hon går tillsammans med valackerna, men eftersom hon inte kan gå ensam...

det behöver inte vara fel att hon går med valackerna bara för de är valacker. Men leker de med henne? Eller är det lite mer laid back och tycker sådant där är för ynglingar?

Min tvååring är uppväxt med en 8 år äldre valack. Han blev dock aldrig mer än 2 år när det kom till hagbus ;) Så han är den perfekta mixen av trygghet, mentor, uppfostrare och lekkompis. Men skulle han inte vara så lek och busglad så skulle det inte funkat.

Var hon annorlunda när hon gick med stoet också? Hur är hagarna (platta och tråkiga eller med mycket kul i, stora/små osv? Hur länge är 'nästan hela dagarna'? Kan man förlänga utevistelsen?

Hon går i en stor, mycket stor, kuperat hage, med stenar, berg, mycket träd, öppna fält... En toppen hage!!
Kompisarna är som sagt valacker, 1 år, 9 år och 5 år.
1åringen är den som är mest busig, han har sk. damp... :D Han kan leka med vad som helst så han kan dra igång alla så är det fullfart i en timma ungefär.
9åringen är lugn, men kan få frispel.
5åringen är störst å är den som uppfostrar alla. Han är störst, vet bäst och kan allt. Och leker sällan än helst.

Dom är ute från tidiga morgonen till 20/21 på kvällen. Ju längre tiden går (årstidsmässigt) får de vara ute längre.

jag vet inte om 2åringen va så här när stoet levde, men jag antar det. (jag har bara varit i detta stall en kortare period)

Cronis skrev:
Hon går i en stor, mycket stor, kuperat hage, med stenar, berg, mycket träd, öppna fält... En toppen hage!!
Kompisarna är som sagt valacker, 1 år, 9 år och 5 år.
1åringen är den som är mest busig, han har sk. damp... :D Han kan leka med vad som helst så han kan dra igång alla så är det fullfart i en timma ungefär.
9åringen är lugn, men kan få frispel.
5åringen är störst å är den som uppfostrar alla. Han är störst, vet bäst och kan allt. Och leker sällan än helst.

Dom är ute från tidiga morgonen till 20/21 på kvällen. Ju längre tiden går (årstidsmässigt) får de vara ute längre.

jag vet inte om 2åringen va så här när stoet levde, men jag antar det. (jag har bara varit i detta stall en kortare period)

Då borde det ju inte vara något sådant som är svaret. Men är hon ranghögst i hagen, eftersom hon 'tvingar' kompisarna göra som hon vill (jag förstår dock INTE hur hon kan tvinga dem att hoppa upp??). Isf kanske hon skulle behöva en häst som lärde henne var gränserna går och hyfs?

Men som sagt, jag skulle kolla upp veterinärt innan jag gick vidare.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 759
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar