Brunst och vallack

B

Bjarki

Jag har flyttat min vallack-islandshäst, Bjarki, till bete tillsammans med 2 shetlandsston. Den ena började direkt brunsta kraftigt under ca 2 veckor och har nu börjat igen. Bjarki har hela tiden varit mycket avvisande mot henne.
Stonas ägarinna vill nu att jag flyttar Bjarki, vilket inte är lätt eftersom jag inte vet vart jag ska flytta honom.
Min fråga är : Är det normalt att ett sto beter sej så här?

När det kommer nya hästar till vårat stall är det mer en regel än ett undantag att stona börjar brunsta. Oavsett ifall det är en ny valack eller ett nytt sto som placerats i hagen intill.
Vi har heller aldrig haft problem med valacker som klättrar, så de har alltid gått blandade i hagen oavsett om stona brunstat eller ej. Har aldrig orsakat problem.

Håller med Axelle.

Ja, när nya hästar kommer in till stona är det lätt att dom börjar brunsta även om ny hästen inte är så intresserad.

Vi släppte ett sto till en valack för ett några veckor sedan och hon började brunsta direkt och limmade på valacken som tyckte att hon var en pain in the ass :smirk: Men det går bättre och bättre med det.

När jag flyttade mitt sto till betet nu så är det en fjod-valack som blev STÖRTKÄR!!! han försökte t.o.m betäcka henne, men min pålla slog ifrån och då gav han sig..
Men jag kan säga att hon brunstade konstant i en månad!
Och naturligtvis följde det andra stoet i hagen hennes exempel så de gick och skvätte ikapp.. :rofl:
Så det får man räkna med när det kommer nya hästar..
Jag tycker det är lite dåligt av hon som har shettisarna..
Om hon bara ger det en liten tid så kommer det lugna sig. Och han är ju trots allt bara en valack. Jag tror inte att han skulle åsamka små-pållarna några större fysiska åkommor..
Så länge han inte försöker betäcka dem är det väl inga problem..??? Eller jag kanske har missuppfattat läget,, Han hade väl inte gjort det?? :confused:

Det är vanligare än man tror att valacker betäcker ston, med stor infektionsrisk som följd.

När vi slutade med avel valde vi att sälja våra ston och bara behålla valackerna som ridhästar då vi vill kunna ha våra hästar samlade i en liten flock (också islandshästar). Av 5 valacker var det i alla fall 2 som gärna betäckte.

Av samma anledning är det många islandsstall som numera väljer att ha stohage och valackhage istället för blandat.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
563
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur