Brunst och ovulation

Sv: Brunst och ovulation

Varierar...Min ena visar brunst efter hon ovulerat...:( Gäller att ha stenkoll på henne och åka in i tid och påbörja UL.

Normalt kan vara 1-5 dagar efter visad brunst

Tack :)

Antog som du säger att det kunde vara väldigt varierande.

Varierar...Min ena visar brunst efter hon ovulerat...:( Gäller att ha stenkoll på henne och åka in i tid och påbörja UL.

Normalt kan vara 1-5 dagar efter visad brunst

:confused:

Nu menar du ju från första dagen i brunst antar jag. Som jag fattar det så tror TS att de släpper ägget efter brunsten slutat eller ?

För när det gäller den biten så visar ju alla ston brunst i ca 12 timmar efter att de ovulerat. Ovuleringen är ju signalen till kroppen att gå ur brunst.
Som jag fattar vad TS menar är det alltså att stona ovulerar sista dygnet i brunst, de ovulerar alltså inte efter de gått ur brunst. Dock är brunsten efter ovuleringen ofta något försvagad. Testar man ett sto som redan ovulerat mot hingst så sänder hon ofta lite tvetydliga signaler. Hon visar fortfarande brunst men kan tex pipa till och småprotestera.

Jag undrade hur många dagar/dygn efter första dagen de visar brunst, som de släpper ägget normalt sett.
Alltså hur bråttom man har in till seminstationen från att man ser brunst.

Jag åkte själv till seminstationen utan att ha sett någon brunst, då jag inte visste riktigt + att stoet är väldigt svårt att se brunst på.

Många som har svårt att se brunst hemma ser den oftast bara precis vid ovulation, och tror då att det är dag 1, när det i själva verket är dag "sistachansen".
Vilket innebär att de ofta kommer försent in till station för seminering.

Nu menar du ju från första dagen i brunst antar jag. Som jag fattar det så tror TS att de släpper ägget efter brunsten slutat eller ?

Jag menar precis vad jag har skrivit:grin:

För när det gäller den biten så visar ju alla ston brunst i ca 12 timmar efter att de ovulerat. Ovuleringen är ju signalen till kroppen att gå ur brunst.
Som jag fattar vad TS menar är det alltså att stona ovulerar sista dygnet i brunst, de ovulerar alltså inte efter de gått ur brunst. Dock är brunsten efter ovuleringen ofta något försvagad. Testar man ett sto som redan ovulerat mot hingst så sänder hon ofta lite tvetydliga signaler. Hon visar fortfarande brunst men kan tex pipa till och småprotestera.

Tack för lektionen!
Trist att du inte tror att jag kan mitt område med tanke på vart och vad jag jobbar med :p

Många som har svårt att se brunst hemma ser den oftast bara precis vid ovulation, och tror då att det är dag 1, när det i själva verket är dag "sistachansen".
Vilket innebär att de ofta kommer försent in till station för seminering.

Eftersom mitt sto INTE visar brunst förrän efter ovulation så skrev jag mellan dag 1-5. hennes 3 döttrar som seminerats visar samma tendenser, samt att de ovulerar snabbt.

Jag undrade hur många dagar/dygn efter första dagen de visar brunst, som de släpper ägget normalt sett.
Alltså hur bråttom man har in till seminstationen från att man ser brunst

När mina Visar brunst = bråttom in till seminstationen!

Jag känner mitt ena sto som är 18 år och är dr för 10:e gången, men jag åker alltid in på ca dag 21-22 efter fölning och då brukar det vara dax igen på sk 30-dagars brunst i samband med koll.

Senast ändrad:

Jag betackar mig att dina smirkar den delen av svaret var knappast till dig för inte kan jag se att du frågat om ämnet, det hjälper ju inte TS vad du än jobbar med det ger inte henne mer svar......

Om man skall tolka TS fråga efter vad där står i ursprungsinlägget så frågar hon när de släpper ägget EFTER brunst. Det är inte självklart att alla vet att de ovulerar under brunst. Ditt svar kan likaledes tolkas som att de släpper ägget 1-5 dagar EFTER brunst. Jag förstod vad du menar och skrev därför som jag gjorde, det finns dock många som läser här och försöker lära sig hur allt fungerar och då är det knappast fel att det framgår tydligt i förhållande till vilken dag i brunsten man pratar om.

Sen betackar jag mig att du citerarar andras svar som om jag har skrivit dem, skall man citera så skall det också anges vem som ursprungligen skrivit citatet så :grin: på dig själv, vaknat på fel sida eller.....

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Brunsten påverkar stoet på många olika sätt och oftast blir de mest påverkade av den första brunstperiod. För att förstå varför måste...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka