Brunst/icke brunst hur många dagar efter sista betäckning?

Bruksfantast

Trådstartare
Lämnade ett sto på fribetäckning söndag 29/6. Hade ingen koll på hennes brunstcykel, men hon betäcktes flera gånger samma kväll och bara denna kväll. Hade trott att brunsten skulle infalla några dagar efter att jag lämnat henne, och hade tänkt hämta henne direkt efter sista betäckning. Då hon bara betäcktes en gång tänkte jag att vi kanske kom för sent i brunsten för att hon skulle kunna bli dräktig, så hon fick gå kvar i väntan på brunst/icke brunst. Denna borde väl ha infallit under veckan som gick, d v s 14 dagar efter sista betäckning? Pratade dock med hingsthållaren som tyckte att vi skulle vänta 21 dagar, d v s denna veckan ut. Vem har rätt?

Jag tänker som så att sista betäckningsdagen den 29/6 borde ha varit sista brunstdagen, eller kan det vara så att hingsten bara betäcker en dag även om det är i början av brunsten? Dock är det väl så att ägglossningen infaller näst sista eller sista dagen på brunsten? Hur många dagar kan spermierna överleva?
 
Senast ändrad:
Sedan ska väl stoet helst inte flyttas mellan dag 16 och 20 heller? I dag är dag 19 efter sista betäckningsdag...
 
Skrev fel, om den 29/6 var sista brunstdag så borde ju brunsten ha börjat denna veckan, så då borde hon ju stanna veckan ut i alla fall. För inte kan hon ha blivit betäckt sista gången i början av brunsten? I så fall behöver hon ju stanna en vecka till?

Förvirrad!
 
Ungefär tre veckor mellan brunsterna, med viss variation.
Jag har haft hingst på fribetäckning i många år och här brukar vi säga att de bör gå kvar ca en månad från första brunstdagen så att man är säker på att inte missa om de brunstar om.

Ägglossningen är alltid i slutet av brunsten, efter den finns ju liksom ingen anledning för stoet att vara brunstigt.

Finns inget som säger att hon inte bör flyttas mellan de dygn du nämner. Det är lite senare (står stilla nu, 30-40 dygn nånting har jag för mig) som de bör slippa stress.
Fast jag har å andra sidan transporterat, sövt och opererat ett sto mitt i den perioden och det gick bra...
 
Ca 21 dygn mellan brunsterna
Stoet låter hingsten betäcka i slutet på brunsten
Spermierna lever upp till två dygn i stoet

Eftersom hon redan är på 20 dygn skulle jag avvakta helgen och se om hon visar intresse för hingsten. Om inte göra UL för att se om hon är dräktig eller står med gulkropp och kan då behöva sprutas igång.
 
Tack för svar! Pratade med hingsthållaren, det har nu gått 23 dagar från sista (noterade) betäckningen. Han tyckte sig igår ha sett brunsttecken, kan det stämma? Det var inte så tydligt dock och jag tycker att hon borde ha brunstat om vid det här laget!?
 
Borde ha brunstat om, man Kan ha blitt stört i sina cykler. Eller så är hon därktig, står med infektion eller står med gulkropp.

Menllan d20 o 40 så släpper ägget o åker ner för att fästa i livmordern mellan dessa dagar är ägget "löst" och är lättare att man förstör dräktigheten om man utsätter stoet för stress, men är hon lugn så går det nog bra att ta hem henne.

Jag rekommenderar dock UL i vilket fall, för att utesluta gulkropp eller tvillingar.
 
De där 21 dagarna mellan ägglossning kan slå mycket åt båda håll. Speciellt om de är infekterade.

Sen måste jag rätta busgdemon lite. Ägget släpper från äggstocken och ägg och spermie möts i äggledaren. Där ligger det 6-7 dagar, innan embryot ramlar ner i livmodern. (det är därför man kan skölja ston efter ägglossning, utan att riskera att embryot sköljs ut.)
I livmodern ligger det löst fram till ca 35 dagar, det är sen det börjar växa fast.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Karro-Lina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 524
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp