Brunblacka genen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tacksam_för_svar
  • Startdatum Startdatum
T

tacksam_för_svar

Hej
Kan man ändra färg i passet om det skulle blivit fel och är det nödvändigt?

Vad gäller för genetiska lagar för att en häst ska bli brunblack (islandshäst)? Angående föräldrar? Måste någon av föräldrarna vara synligt blackfärgad eller kan det räcka om det finns längre bak eller som anlag?

Sv: Brunblacka genen

Jag har ändrat färg i passet och det gick bra (tror jag, har inte fått det än) Anledningen är att hästen stod som brun men är klart gulbrun och jag vill att det ska stämma. Varför ska man annars ha pass över huvud taget. Det kanske inte är helt ovanligt att det blir fel om man gör id-kontroll på ett föl. Färgen kan ju variera med pälsläget. Visserligen har min häst samma färg som både mamma och mormor (i livet) men hon kanske var brun just den dagen eller så var kontrollanten blind :angel:

Hei!
Blakkfargen er dominant, så viss ein hest skal vere blakk, må minst ein av foreldrene vere det.
Nokre få fargar kan gjemme blakkfargen heilt eller delvis.
Dette gjelder til dømes avbleikbar skimmel-fargen. Ein kan ikkje sjå på ein hest som er ferdig avbleika (skimmel, "grey" på engelsk) om/at han var blakk som liten. Ein slik hest kan sjølvsagt gi blakke føl som ein overrasking, viss man ikkje visste noko om følfargen til skimmelen.
På ein hest med annen lys farge, som cremello/perlino, sabino-kvit el er det heller ikkje lett å sjå eit eventuelt gen for blakk.

Elles er det lett å forveksle blakk med gulbrun (borket som vi seier på norsk), spesielt i raser som islandshest, der det finnes begge deler.
Ein del hestar er jo både blakke og borka på samme tid. På fjordhest kallar vi dette ulsblakk på norsk (hvitblack på svensk).
På islandshesten kan det vere vanskeleg å sjå om ein hest er for eksempel brunblakk, borka eller ulsblakk, sidan det finnes så mange nyanser av blakk farge hos islendingen. (I motsetning til fjordhest, der nesten alle dyr i dag har lys fargenyanse).

Borka hestar har ofte lyst hovud, blakke har mørkare.
Blakke hestar har ofte primitive avteikn (ål, sebrastriper på beina, stripe i mana...). Men det finnes også mange borka med ål. Og blakke kan vere utan stripe i mana. Osv. Det kan vere veldig vanskeleg å skille dei fenotypisk.

Viss ein stryker (vinter)pelsen til ein blakk hest mot håra, ser ein at håra er kvite på undersida.
Det er det som er typisk for blakke hestar. Kvart einaste hår i pelsen har farge på utsida, og er kvitt på innsida.
Borkete (og gule) hestar har farge konsentrert i hårspissen.

Kanskje vi kunne få sjå eit bilde av hesten det gjelder? Kva slags farge var mor og far?

Senast ändrad av en moderator:

Så om ja betäcker mitt svarta sto med en musblack hingst har jag då 50% chans att får en black färgad häst? Mamman till mitt sto var brunblack.

tacksam_för_svar skrev:
Hej Här kommer två bilder?

Jag tycker inte den hästen ser ut att vara brunblack, utan snarare brun med ål. Bara för att en häst har ål behöver den inte nödvändigtvis ha blackanlaget. De brunblacka hästarna har en hårrem med ena sidan av hårstrået ljusare (oerhört svårt att se visserligen) och dessutom brukar de yttre håren i man och svans vara ljusare.

Har någon av föräldrarna en blackfärg?

Demon skrev:
Så om ja betäcker mitt svarta sto med en musblack hingst har jag då 50% chans att får en black färgad häst? Mamman till mitt sto var brunblack.

Ja. Det blir 50 procent chans till blackfärgad avkomma. Vad det svarta stoets moder har för färg spelar ingen roll eftersom blackanlaget är dominant och inte kan "hoppa över" en generation.

Så det är alltså ett dominant anlag.

Men betyder det att ena föräldern måste vara black för att överhuvudtaget kunna få en black avkomma?

I så fall är det ingen tvekan eftersom hon inte har någon black mor eller far, jag tänkte att det kanske kunde komma längre bak i stammen.

Hon har alla tecken på att vara black, mkt svaga tigerränder på benen. svarta kanter vid öronen och en väldigt skarp ål. Men då är det väl som Lukas sa att hon är brun med ål, jag visste inte om den varianten bara. Tack allesamman för svaren! :bow:

Din häst är brun med primitiva teckningar (normalt även i grundfärgerna) som syns bättre eftersom hon är ganska ljust brun.

Blackanlaget ger ännu tydligare primitiva teckningar och flerfärgad man/svans - ålen är liksom smalare så den går bara genom mitten på manen. Och så bleks kroppen mer i och med att pigmenten bara sitter i halva hårstrået.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 386
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka