Brummig mage

S

silverdraken

Flyttade för två veckor sen till ett nytt stall och ca en vecka efter flytten har hans mage börjat brumma. :confused:
Visst kan han vara orolig för att han är i ny miljö och så men man vill ju utesluta allt ändå.
Han har alltid blivit grinig när han inte fått mat i tid och egentligen skulle han nog må bättre av att gå på fri tillgång på foder men de andra i stallet vill inte det.

Finns det något extrafoder som man kan ge till oroliga magar(han är varken lös eller hård verkar bara ha ont/hungrig i magen)?

Eller någon ny foderstat som man kan testa?

Det är en 20årig pigg varmblodstravare på 154cm som nu får 8kg hö, 1,5l korn, 6dl betfor(torr) och 0,75dl mineraler.

Alla tips är välkomna
 
Sv: Brummig mage

Hörs det på avstånd eller...... ;) normalt låter det som illa luftat vattenvärmesystem när magen jobbar som den ska och det gör den i stort sett hela dygnet ;) Brukar lyssna med örat mot buken precis framför jumsken/knäleden. Då ska det låta :eek:

Rolle på Österlen ;)
 
Sv: Brummig mage

Fast det hörs bara man står bredvid honom. Har haft hästkraken i fem år så för honom är det inte normalt att låta så.
 
Sv: Brummig mage

vad jag har fått lära mig så är det bara bra om hästens mage låter, vid tex kolik, etc, så är ju magen tyst. ;)
 
Sv: Brummig mage

Hos pållarna här hemma kan en del brumma lite högre de få gångerna vi byter bete/grovfoder. Som tidigare nämnts så är det vanligen något fel om det inte låter i mage o tarmar.
Om det som kommer ut akterut ser bra ut dessutom är det nog ingen fara. Men är man osäker ska man alltid fråga Vetr. ,det kan räcka med att ringa.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Brummig mage

Får helt enkelt ringa vet. och höra. I dag var han grinig också och sparkade när man tog på magen. :(
 
Sv: Brummig mage

Berätta gärna när du vet.....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Brummig mage

vet. sa att vi skulle ge en liter filmjölk eller dofilus om dagen. funkar inte det så skulle vi ge något annat medel.
Han verkade inte lika besvärad idag.
 
Sv: Brummig mage

Då så..vi brukar ge ProViva Nypon i 2 veckor när magen behöver stabiliseras. Man kan ge vilken smak som helst men nypon brukar vara populärt hos pållarna :d

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

E
Hästvård Behöver kreativa råd! Tog hem en häst för två och ett halvt år sen, då 17 år gammal, från ett ridskoleliv. Krubbitare med regelbundna...
Svar
19
· Visningar
3 110
Senast: TinyWiny
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: hannanilsson
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp