Bruksproven Flyinge

C

Carmenzita

Någon som varit där? Vilka favoriter och idéer fick ni i så fall?

Jag var där idag lördag och kollade när de tyska testryttarna red. Min favorit blev den tyska ryttarinnan. Vilket snille. Vilken sits. Vilken inverkan. Vilken skicklighet. Vilken kvinna! Om jag hade uppnått hennes sits i tio minuter någon gång, hade jag dött som en lycklig kvinna!

Intressantast var hennes kommenterar om Don Dorn tyckte jag, många på läktaren nickade saligt när hon förklarade att han är på fel väg. Att det är en jättefin häst som måste fram och ridas lång och låg. Och ni som var där, såg ni vilka förvandlingar hon lyckades få fram när hon kom upp i sadeln? Jag tror jag är förälskad! :)

Sv: Bruksproven Flyinge

Den tyska ryttarinnan var HELT otrolig! :bow: Hoppas hon vill komma tillbaka i många år framöver!

Hella Kuntz. Ingen jag hört talas om tidigare men definitivt kommer komma ihåg!

Jag måste kolla var hon håller hus - hon var ju t o m bättre än Hans Heinrich Meyer zu Strohen som har varit där de senaste åren! Kanske man har sådan tur att hon håller till i norra Tyskland, så man kan åka på utfärd för att beundra denna ridbegåvning fler gånger?

Föll du för någon häst? Jag tyckte att Rose Mathiesens häst var väldigt grann.

Jag tyckte att han var sympatisk utan att blänka. Brisbane däremot tyckte jag var helt underbar! Okeanos hade bättre bakben än Briar och Hermes gjorde också ett gott intryck.

Brisbane är guldfuxen, eller hur? Ja, den var verkligen fin under Hella. Hoppas att den inte blir förstörd framöver. Hermes hann jag dessvärre bara se väldigt lite av, men den var jag väldigt nyfiken på eftersom Nicea vunnit så mkt.

Carmenzita skrev:
Någon som varit där? Vilka favoriter och idéer fick ni i så fall?

Intressantast var hennes kommenterar om Don Dorn tyckte jag, många på läktaren nickade saligt när hon förklarade att han är på fel väg. Att det är en jättefin häst som måste fram och ridas lång och låg. Och ni som var där, såg ni vilka förvandlingar hon lyckades få fram när hon kom upp i sadeln? Jag tror jag är förälskad! :)

Tja du har väl läst mina inte så populära kommentarer i tråden här på dressyr som heter Va tycks..... om hela situationen :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men jag ska genast kila dit och läsa! Synd att du missade hennes ritt på Don Dorn. Hon fick den att växa upp och ut! På 10 minuter.

Tänk om hon skulle få utbilda Don Dorn :love:
Jag tycker han är så fin men såg honom på fredagen, han gick i ren pass i skritten :eek: , många islänningar skulle blivit avis :p

Det gjorde han även stundtals på lördagen. Åtm när Mattias red fram honom. Jag har läst i Ridsport att Mattias har "problem" med honom då hästen kortar sig mkt av sig själv. Men hur vore det om Mattias tog hjälp av duktigare ryttare och vidareutbildade sig själv? Innan fler hästar går samma öde till mötes (den andra hästen han red, uppvisade samma tendenser), kanske det vore en idé att lära sig mer om hur man rider extremt begåvade hästar? (För det hör nog inte till vanligheterna att vi får fram så fina hästar som Don Dorn, och man bör nog vara väldigt skicklig för att få fram det bästa hos en sådan häst). Hella Kuntz fick ju ut en "vanlig" trav på Don Dorn, utan tendens till den spända passageliknande trav Mattias får till. Mattias styrka är tydligen att samla hästar, men han bör kanske få hjälp att lära sig lång och låg och att rida "ut" dem?

Jag blev också mycket imponerad av henne! Bästa hästen var Hermes, bra exteriörpoäng, bra gångarter, bra stam, bra hoppoäng och han såg mycket trevlig ut att rida, mjuk och bekväm. Brisbane tycker jag var en älg, även om han var läcker. Sedan var mörkfuxen som gick samtidigt med Hermes mycket fin.
Men om man kunde få hit den här Helle att ha kurser i Sverige, det vore något! Hon kan gärna få komma hem till oss! :-)

Jag blev också mycket imponerad av den tyska testryttarinnan :)

Men tyvärr blev klasskillnaden mellan de svenska "ordinarie" ryttarna och henne mycket uppenbara - då hon lyckades höja hästarna rejält på bara 5-10 minuters ridning :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka