Brukar pälsen se ut så?

Sv: Brukar pälsen se ut så?

Kom på en annan sak med, som jag tror tyder på att han är fux, och det är att han är ljusare runt ögonen och ner mot mulen. Annars är han ju ganska rödbrun, speciellt på vintern är han ju mer brunaktig.

Är det förresten vanligt att de blir fläckiga på rumpan när de fäller? Det syns jättetydligt en viss perion under fällningen.

Fast det att han är ljusare runt ögon och vid mulen, det är min flicka också och även mammas (min förra) bruna ponny. Haha jag hjälpte dig ännu mer va... :D

Lägger till angående fläckarna på rumpan. När jag läste det stod det att det var rätt vanligt på silverhästar. Tror inte jag sett det på någon fux innan, men jag är mest vana vid bruna och de har det rätt ofta.

Nej jag tror inte heller att han är silverbrun, fast svansen är ju inte alltid så mörk, den är mörkare än manen, men ljusare än kroppen på vintern iaf. På sommaren är det väl bara några få svagt ljusare slingor kvar. Men helt mörk blir den aldrig.

Fast det kan ju lika gärna vara solblekt eller något. Jag tycker att han ser ut som en fux, frågan från början var ju om mörkfuxar (som han förmodligen är) brukar vara ljusgrå om man lyfter på pälsen.
Sen så började vi diskutera kring färg vilket är jätteintressant. För han är ju ingen "typisk" fux. Alla är ju olika men just den färgen han har är ju ganska svår att definiera om man inte har kunskap om sånt. Jag visste inte alls vad det var för färg på han när jag först såg honom, jag sa att han var brun, med ljus man och någon sån färg finns ju inte. Man kan ju inte vara brun med flax:p.

Alltid kul när det kommer folk som vet vad de pratar om så man kan lära sig något nytt.:D

Haha jag hjälpte dig ännu mer va... :D

Haha, ja det brukar ju vara så att ju mer man försöker lära sig, desto mer virrig i huvudet blir man. Men förhoppningsvis så brukar det ju till slut komma något vettigt utav det.
Men vägen dit är mest en enda stor förvirring.:p

Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte kan.

:Min fux har också en mörk fläck på rumpan, större än en femkrona. Syns bara i sommarpälsen. Första gången jag såg den trodde jag att det var ett blåmärke :D. Hur korkad får man vara?
Den ser inte ut som trivselfläckar som en del hästar får.

Hihi vad lustigt, kanske ett födelsemärke :p

Fast min har massor med fläckar, över hela rumpan, det börjar mitt uppe på rumpan, sträcker sig ungefär från virvlarna fram till svansen bak, och går en bit ner på sidorna av bak"låren" eller vad det kallas. (anatomi är inte min grej heller)

De är lite större som en 5-krona, och som sagt många spridda över hela bakdelen. Väldigt fint, synd att de inte syns året om:p:(

Jag vet inte om detta är rätt ställe att lägga tråden på, men ligger den helt tokigt så får ni flytta den. Det är ju iaf en islänning det gäller, så det kanske går bra ändå.

Jo, jag kikade på min pålles päls idag och la märke till något jag inte lagt märke till tidigare.
Han är mörkfux och hans man är ganska ljus, men jag tror att det är iaf delvis blekt för det är mörkare i hårremmen. Men när jag kollade i pälsen och lyfte på den, så var den liksom grå undertill. Inte smutsig utan hårstråna var ljusa och nästen silvergrå. Har aldrig lagt märke till detta på fuxar innan, kikade på en annan fux i stallet och det såg inte så ut (detta är en mycket ljusare mux, väldigt röd).

Är detta något som är typiskt för murkfuxar, eller är det ålderstecken, eller vad kan det bero på? Ska det se ut så?

Har likadant på min fux :d

Min primadonna är en ljus fux ,(far o mor= silversvarta) ljusare man och svans alltså flax...men inne i svansen så är hon alldeles gråsilvrig...? Hon har flerfärgade hovar, ljusa ben och ljusa ögonfransar...vilket måste bero på silverföräldrarna...eller? Fuxar som inte har "silverpäron" kan de ha detta utseende också?
Färger är SÅ intressant...:love:

Mitt ena fuxsto får också sådana fläckar, både mörka och vita, som bara syns i sommarpälsen. Stoet ser ut som en rödblack på sommaren, men på vintern får hon en rödare färg och ser definitivt ut som en fux. Hon har har en ljus man och en mörkare svans som har silverstrån. Dessutom har hon en ål på ryggen året runt. Hennes pappa är isabell (Freyfaxi fr. Thóreyjarnúpi) och hennes mamma är en fux (e. Tháttur fr. Kirkjubae), så hon kan väl inte ha någon annan färg än fux? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka