Brukar pälsen se ut så?

Elina8

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätt ställe att lägga tråden på, men ligger den helt tokigt så får ni flytta den. Det är ju iaf en islänning det gäller, så det kanske går bra ändå.

Jo, jag kikade på min pålles päls idag och la märke till något jag inte lagt märke till tidigare.
Han är mörkfux och hans man är ganska ljus, men jag tror att det är iaf delvis blekt för det är mörkare i hårremmen. Men när jag kollade i pälsen och lyfte på den, så var den liksom grå undertill. Inte smutsig utan hårstråna var ljusa och nästen silvergrå. Har aldrig lagt märke till detta på fuxar innan, kikade på en annan fux i stallet och det såg inte så ut (detta är en mycket ljusare mux, väldigt röd).

Är detta något som är typiskt för murkfuxar, eller är det ålderstecken, eller vad kan det bero på? Ska det se ut så?

Sv: Brukar pälsen se ut så?

Så är det på min kuse också .. Min häst är väldigt röd på vintern och grå/silvriga hårstrån intill kroppen.. Jag vet inte om de ska va så :P Följer tråden med spänning!!

Bär kanske på något slags silveranlag? (finns det så syns det liksom)
Du har ingen bild att visa??

Vilka är föräldrarna??

jag har samma päls på min tjej. Hon har dessutom mörkare ben, en i mitt förra stall hade frågat en som gör konturdiagrammen och hon hade sagt att då var min häst inte fux utan silverbrun.

Men jag vet inte, jag har dock för skojs skull tänkt skicka blodprov? på analys för att få veta vad hon har för färg. Jag ska bara kolla upp det lite mer, då jag bara vet att man ska kunna göra det.

Så är mammas fux också. Han är rödfux och han har grå päls närmast kroppen. Lite konstigt är det ju allt :o

Jag är inte så bra på det här med färger, och när jag hörde talas om silverbrun så trodde jag att han var det. Men sen fick jag höra att han var mörkfux. Enligt förra ägaren så borde han kallas murkfux med flax, men det står det inte i pappren. Han har ju ljusare man, det varierar lite beroende på årstid hur den ser ut. På hösten är den verkligen rödgul, här är en bild från i höstas där den ser väldigt rödgul ut:

(De flesta bilder är från mobilen, så ha lite överseende med bildkvaliten)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/24750000-24759999/640x480/24756860.jpg?0

Här är en från vintern/våren, då brukar manen bli lite ljusare. Här tycker jag även att benen ser mörkare ut, och det ska de väl ha om det är silveranlag va?
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22380000-22389999/640x480/22381460.jpg?0

Han är efter Raudur fra Stapa och undan Hetja fra Stapa.
Jag vet inget om dessa, mer än att de står i hans papper:p:angel:

Kollade i worlfengur och tyvärr finns det ingen information om hans föräldrars färger:(

Jag är inte så bra på det här med färger, och när jag hörde talas om silverbrun så trodde jag att han var det. Men sen fick jag höra att han var mörkfux. Enligt förra ägaren så borde han kallas murkfux med flax, men det står det inte i pappren. Han har ju ljusare man, det varierar lite beroende på årstid hur den ser ut. På hösten är den verkligen rödgul, här är en bild från i höstas där den ser väldigt rödgul ut:

(De flesta bilder är från mobilen, så ha lite överseende med bildkvaliten)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/24750000-24759999/640x480/24756860.jpg?0

Här är en från vintern/våren, då brukar manen bli lite ljusare. Här tycker jag även att benen ser mörkare ut, och det ska de väl ha om det är silveranlag va?
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22380000-22389999/640x480/22381460.jpg?0

Han är efter Raudur fra Stapa och undan Hetja fra Stapa.
Jag vet inget om dessa, mer än att de står i hans papper:p:angel:

Nämen, är det inte Goði? Eller tar jag helt fel?

Klart det är lilla Godi (vet inte hur man gör d-bokstaven)

Känner du honom? Eller kanske känner förra ägaren, vet inte hur mycket man får nämna namn här. Va kul! :D Vet att han stod på Raudh***a innan.
Hur har du varit i kontakt med honom? Om du vet något om honom så är tips varmt välkomna, jag har ju inte haft så mycket kontakt med islandshästar innan, så är fortfarande ny i leken, även om jag fått enorm hjälp från förra ägaren.

Kollade på bilderna, måste säga att han är väldigt fin. Ser ut att precis som som min tjej ha en annan färg i svansen än manen, vet inte om det är synvilla från min dator eller om det är så? Min tjej har en något mörkare gråbrunaktig nyans. Den är väldigt svår att förklara.

Nä precis, han är ju ganska mörk, speciellt när han är i sin mörka period :p

Dessutom är ju rötterna i typ samma färg som resten av kroppen. Svansen är ju också mörkare än manen som du säger. Så flax är han nog faktiskt inte. De som sa att han var flax var också dem långt ifrån säkra.

Jag tror snarare att det blivit blekt, för annars borde väl mankammen vara ljus med? Eller?
Ja, det är ju långt ifrån enkelt det här med färger.

Jag antar att det är hästen som är i din avatar. Jättefin, tänkte att det var ganska lik färg, men din är nog lite mer gråbrun som du säger. Nästan som mörk nougat.

Senast ändrad:

Det är min häst på avataren. Hon skiftar rätt mycket mellan sommar och vinterpäls. Jag kollade på bilderna när hon kom nu och hon ser ju verkligen inte ut så nu. Nu är hon någonting mellan fux och brun.

Fast mankamen på din häst är ju ljus, men jag tycker inte din häst ser ut som en fux med flax. Glodis har en halvsyster som är fux med flax, men hennes ben ser inte ut som benen på våra, plus att hon är mer fux färgad.

Din hästs färg är lika svår som min hästs...

Ahh jag får googla ikväll... :o Har man inget bättre för sig... Nu får jag ta och kolla upp det här ordentligt....

Har inte läst hela tråden men kom attt änka på de här shettisarna som finns i både UK och Sverige som har varit massa diskussioner om dom var silver, googla på "mushroom shetland coulour" eller nåt så får man upp det. Dom konstaterades ju till slut att vara fuxar, men i varierande grader så såg dom faktiskt ut som nån slags silver anlag.

Fast det är inte helt otroligt min är silver, då hennes pappa är det, mamman vet jag inte. Hon har även gett silverföl, men vet inte hur pappan såg ut. Får ta reda på det. Inte för att det spelar någon roll utan för att det är kul att kolla upp saker och lära sig något nytt.

Sedan kan det ju vara att hon är fux med flax och har silvergener, det är inte helt omöjligt det heller. Det här med färger är svårt...

En silver har ALLTID vit man (eller ljust grå), hovarna är ljusa med svarta lodräta ränder.
Att din häst gett silver beror på ett dolt silveranlag (obs detta syns inte på fux) som hon har fått från sin silverpappa.
Fux är den enda färg som kan bära ett dolt silveranlag.
Din är helt klart fux, eller som man sa förr -sotfux.

Här är en silverbrun (dålig bild dock)
villimey.jpg

En fux med flax är en "vanlig" fux med vit man och svans.

Här är en fux m flax:
glok.jpg

Jättebra länk. Där stod det ju faktiskt att de kan ha ljusare gulaktig man och svans, så det skulle väl kunna stämma i så fall.
Tycker som dig, det spelar ju ingen roll, han är lika fin oavsett vad man kallar färgen, men kul att veta.

Kom på en sak till, som kanske kan vara en ledtråd för er som kan det här med färger:
När han fäller och växlar till sommar-, och framförallt vinterpäls, så får han leopardfleckar på rumpan.
Har tyvärr ingen bild som visar det.

Jo, han är ganska mörk i rötterna i manen eller hur man ska säga. Det växlar jättemycket, det är mest nu på vintern som han är ljus i manen, och då blir han samtidigt mörkare i pälsen så skillnaden blir ännu större.

Här är en bild från i våras när man ser att manen är mörkare, den blir ännu lite mörkare på sommaren. Där ser dessutom svansen väldigt mörk ut.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22380000-22389999/640x480/22381456.jpg?0

Här ser man "hårrötterna" i manen ganska bra, de är nästan samma färg som resten av kroppen, manen blir ljus efter 5-10 cm ungefär.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22380000-22389999/640x480/22381458.jpg?0

Jag har inte riktigt bestämt mig angående benen, för jag tycker att han blir mörkare ner på benen, men skyddshåren är ju ljust (det syns jättetydligt nu på vintern.) Tror att det syns litegrann på någon av bilderna jag har lagt in här.

Kom på en annan sak med, som jag tror tyder på att han är fux, och det är att han är ljusare runt ögonen och ner mot mulen. Annars är han ju ganska rödbrun, speciellt på vintern är han ju mer brunaktig.

Är det förresten vanligt att de blir fläckiga på rumpan när de fäller? Det syns jättetydligt en viss perion under fällningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka