Prillan

Trådstartare
Hej alla galoppfrälsta! undrar om det är nån här på buke som har gått på BRS? Är en stackars mamma som börjar bli mkt nervös inför praktiken o min kära "ung elände" ska ju naturligvis bli hinderjockey o har önskat en sån gård.Ni som har gått där har ni nåt lugnande o säga, tips eller ska jag börja knapra lugnade:) :)
kul om ni kan berätta om praktiken/jobbet.Jag får ju inte veta nåt numera eftersom hon aldrig har tid o höra av sig:rofl:
Mvh
Prillan

Sv: Brs

Hej! Jag har själv varit där, även om det var år2000 och den så kallade ”lärlingskursen”. Skolan är som ett internat och trotts att eleverna är hårt hållna hade alla det kul. Själv var jag där bara en dryg vecka. Men rider på Täby Galopp tillsammans med flera som har gott dessa längre utbildningar vilka innefattar 9månaders praktik. Arbetet är hårt, helt klart, så det gäller att inte vara någon vekling. Men de som genomgår utbildningarna har haft det jätte bra och lärt sig massor. Inte minst har de åkt iväg som små ligister *skratt* och kommit hem som unga vuxna. Du behöver med andra ord inte oroa dig… =)

/Ninni Westerlund

Hej o tack för ditt svar! Ja helt klart verkar det vara tufft, men jag tror min tjej klarar av det ( hårt drillad av en energisk mamma:rofl: :rofl: ) Skolan verkar vara superbra men det är praktiken jag oroar mig för, o då framförallt det här med riskerna vid steppelchase osv. Ingen här som har några erfarenheter?
mvh
Prillan

Upps mastodont inlägg igen.. Kan inte hjälpas…

Om minna erfarenheten räknas, har ju trotts allt hoppat in en del stiplers och häckhästar här i Sverige.

Klart att det händer olyckor i hinder lopp, men ärligt så tror jag att skaderisken (procentuellt) är (känns så i varje fall!!) större att sitta bakom ratten, än i sadeln… Med tanke på hur många alkohol och drogpåverkade personer som finns ute i trafiken.

Min far red massa lopp under 70-80 talet och råkade ut för en olycka (han bröt ryggen). Hur hemsk den än var så önskar han inget högre än att jag skall ”följa honom i fotspåren”. Oroa dig inte, inget som detta har hänt sedan 83 i Sverige, hur många har däremot strukit med i trafiken sedan dess? Hur många skador har inte hänt i Os de senaste dagarna? Man kan inte se till riskerna utan även till den tjusning som sporten ger. Dessutom så rider vi med både ordentliga säkerhetsvästar (vilket troligtvis hade räddat min fars rygg) och mycket mer utvecklade hjälmar.

Själv brukar min mor säga att hon är så glad för att jag har ägnat mig åt ridningen och min bror åt hockeyn. Detta i stället för att viga våra liv åt kickar och njutningar via droger. Hon är glad att jag inte valde konståkning också iofs.. :rofl: Hon tycker att det är dötrist...

Skulle det vara så att din dotter inte kan hantera situationen kommer tränarna inte att riskera sina hästar. Bara lugn! De är vinstdrivande företag som inte tjänar något på att din dotter far illa. Dessutom, att du är stressad över din dotters planer kan ju göra henne nervös och stressad och det är ju i situationer som dessa som saker kan gå fel eller hur… :crazy:

Att träna hästar inför hinderlopp är ju inte mycket värre än att träna hästar för fälttävlan. Klart att riskerna är större när det blir lopp och det blir många hästar runt om kring, men eftersom din dotter både är ung och ”outbildad” (vad det gäller hurdels och steppelchase) när hon kommer från BRS, så kommer de inte börja med att kasta ut henne i lopp.

Börja inte oroa dig ännu är du snäll, låt din dotter testa på, det kan ju vara så att hon ångrar sig eller tänker om. Som jag tex. amatör champion 98, tvåa i fegentrin 99 och vips började jag plugga o nu har jag precis avslutat min Magister i arkeologi! *stolt* Rider fortfarande, men inte på långa vägar i samma volym som jag nog önskade när jag var 16-17…

Skaffa din dotter en bra och snygg säkerhetsväst som hon kommer att vilja ha för att den inte är ful och klumpig, det absolut bästa du kan göra! Sedan är det bara att vara beredd med bongarna när det blir tävlingsdebut (min mor ”såg” minna första lopp på toaletten)

Lycka till!

Jag har aldrig gått på Brs men jobbat en hel hos hindertränare på Irland och England, jag tror som Ninni att du inte behöver oroa dig, tvärtom finns det (anser jag) många fördelar att rida hästar på hinder... Som hon skrev så kommer de inte att kasta ut din dotter i lopp direkt, för det krävs licenser (nu vet ju inte jag om man får licens via Brs? ). Jag tvivlar på att hon ens behöver rida in hästar första tiden, innan de ser att hon är en riktig jockey...

När jag red in hästar så hade de löshoppat typ 100 gånger innan för att lära sig parera (kan säkert skilja från stall till stall) så det kunde de, vi red inte ens med särskilt korta läder på träning. Jag tror absolut att du kan vara lugn, för jag tror även att din dotter klarar sig gallant... Och dessutom, är hon det minsta osäker ger hon sig nog inte in i löpridning, och gör hon det, så som sagt, jag tror att det är farligare att köra bil än att rida hinder....

Ja, och oftast är hinderhästar lite äldre och ofta lugnare än sina flatspringande kompisar utomlands (nu vet jag inte om detta stämmer jätteväl, men det var det argumentet jag fastnade för när jag sökte jobb hos en hindertränare via en jobbargentur, det lilla jag ridit flathästar i Sverige stämmer det på om jag jämför, men jag har för lite erfarenhet för att säga att så är det)...

Hej o tack för era lugnande svar.Ska åka dit själv snart så då kanske man blir lugnare, men tyvär är det så att min tjej är totalt orädd o får alltid rida de "värsta" hästarna. Förra veckan gjorde en av lärarna korstecken när han såg vilken häst de andra lärarna satt upp henne på!
Ja ja det är ju tur att man investerat i mkt bra säkerhetsväst o hjälm.
mvh prillan:)

o jag glömde, jag kommer nog göra som din mamma Ninni när det blir aktuellt med lopp:rofl:

Är hon van vid att rida "de värsta" hästarna (även min uppväxt) är hästarna på skolan och hoss tränaren småpotatis tro mig... Hahaha De hästar som jag klassar som snälla på TäbyG, klassar en tjej som precis kommit hem efter sina 9månader hoss engelsk tränare, som jätte jobbiga... :crazy: Inte för att det är något problem, men hon tycker att de både pullar och flaxar omkring. Hahah, själv har man ju vant sig och tycker att de är smör turer… Haha

Jag tror på din dotter, hoppas att vi får se henne här i Sverige efter praktiken, så att hon inte fastnar i England!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 562
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 206
Senast: Curly
·
J
Träning varnar redan nu för detta kommer bli långt.. men hoppas på att någon kommer orka läsa igenom och förhoppningsis hjälpa mig en bit på vår...
Svar
16
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka