Sv: Brs
Upps mastodont inlägg igen.. Kan inte hjälpas…
Om minna erfarenheten räknas, har ju trotts allt hoppat in en del stiplers och häckhästar här i Sverige.
Klart att det händer olyckor i hinder lopp, men ärligt så tror jag att skaderisken (procentuellt) är (känns så i varje fall!!) större att sitta bakom ratten, än i sadeln… Med tanke på hur många alkohol och drogpåverkade personer som finns ute i trafiken.
Min far red massa lopp under 70-80 talet och råkade ut för en olycka (han bröt ryggen). Hur hemsk den än var så önskar han inget högre än att jag skall ”följa honom i fotspåren”. Oroa dig inte, inget som detta har hänt sedan 83 i Sverige, hur många har däremot strukit med i trafiken sedan dess? Hur många skador har inte hänt i Os de senaste dagarna? Man kan inte se till riskerna utan även till den tjusning som sporten ger. Dessutom så rider vi med både ordentliga säkerhetsvästar (vilket troligtvis hade räddat min fars rygg) och mycket mer utvecklade hjälmar.
Själv brukar min mor säga att hon är så glad för att jag har ägnat mig åt ridningen och min bror åt hockeyn. Detta i stället för att viga våra liv åt kickar och njutningar via droger. Hon är glad att jag inte valde konståkning också iofs..
Hon tycker att det är dötrist...
Skulle det vara så att din dotter inte kan hantera situationen kommer tränarna inte att riskera sina hästar. Bara lugn! De är vinstdrivande företag som inte tjänar något på att din dotter far illa. Dessutom, att du är stressad över din dotters planer kan ju göra henne nervös och stressad och det är ju i situationer som dessa som saker kan gå fel eller hur…
Att träna hästar inför hinderlopp är ju inte mycket värre än att träna hästar för fälttävlan. Klart att riskerna är större när det blir lopp och det blir många hästar runt om kring, men eftersom din dotter både är ung och ”outbildad” (vad det gäller hurdels och steppelchase) när hon kommer från BRS, så kommer de inte börja med att kasta ut henne i lopp.
Börja inte oroa dig ännu är du snäll, låt din dotter testa på, det kan ju vara så att hon ångrar sig eller tänker om. Som jag tex. amatör champion 98, tvåa i fegentrin 99 och vips började jag plugga o nu har jag precis avslutat min Magister i arkeologi! *stolt* Rider fortfarande, men inte på långa vägar i samma volym som jag nog önskade när jag var 16-17…
Skaffa din dotter en bra och snygg säkerhetsväst som hon kommer att vilja ha för att den inte är ful och klumpig, det absolut bästa du kan göra! Sedan är det bara att vara beredd med bongarna när det blir tävlingsdebut (min mor ”såg” minna första lopp på toaletten)
Lycka till!