bröstsele från drive out

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare lady 2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 582
L

lady 2

Är det någon som har den nya bröstselen till shettis från drive out? skriv gärna och berätta för och nackdelar med den

Sv: bröstsele från drive out

Har köpt den, dock missnöjd...
Har en ganska normal stor shettis, men bakselen var lite konstig + svansremmen alldeles för lång (3-4dm!).

Lädret var ok för det priset och för övrigt var den ok.

Har lite halvkassa bilder att visa (dålig mobilkamera).

28027621.jpg
[/url][/IMG]
28027622.jpg
[/url][/IMG]

Har efter mer justering bytt plats på remmarna på bakselen och då passar den precis. :-)

Min egen lärdom av detta köp: ta mått innan så man vet vilken sele som passar. Skiljer ganska mycket mellan olika selar.

lånar /kapar denna tråden lite då jag precis köpt sen sele från "körut". Hoppas det går bra för TS.

nyaselen011.jpg

nyaselen016.jpg

nyaselen018.jpg

Vad tror ni andra om den? Det känns som om den nog blir bra för henne. Däckeln är ideal-sele-däckeln, bakselen (som kom för långt fram) köpte jag lös och bröstan och draglinor är zilcos. Jag var tvungen att slänga på den lite snabbt på henne för att se hur den satt. Är inte färdig med mina inställningar...

Jag som är van vid min loksele blev lite konfunderad över däckelgjordarna på denna och det känns som att hon missade att skicka med ett spänne.

Istället för två gjordar är det en rejäl och sen en kortare rem på båda sidor som fästes lite lösare i den första för att ge lite svängrum för skaklarna enligt min uppfattning. Har jag tänkt rätt då?

Så här spännde jag på ena sidan, (väldigt löst dock)

nyaselen013.jpg

men på andra sidan så vet jag inte vad jag ska köra av remmen... saknas något eller är jag dum?

nyaselen014.jpg

tacksam för tankar.

jag har ideals sele och spännena på däckelen är lika på båda sidor. såg ju lite skumt ut på din...

Va skön den bröstan såg ut, liknar ju mer en hundsele :)
( är inte inne i svängen själv, bara varit groom -hurdetnustavas- åt kompisen som kör :D )

incognito: okej. Då är jag inte galen då.. Då ska jag kontakta säljaren igen. Synd bara att de har semester i två veckor nu så att man får vänta.. blö

voltigehoppare: Ja, jag hoppas att hon kommer att trivas med den.. :)

Ideals bukgjordar ser ut på det viset, så det är inget som fattas.
Men på ena sidan där du bara har fått fast den ena remmen, det är inte så att du har satt fast däckelgjorden i fel spänne, (alltså det yttre) och att det andra sitter längre in under magen?
Prova i så fall och spänn ut gjorden till yttersta hålen andra sidan och se om du kan spänna i båda spännena på båda sidorna. Om man kollar på bilderna med hästen från sidan, så ser man att bukgjorden sitter väldigt snett, på ena sidan syns den massor och på andra ser man den inte alls. Så jag tror du får spänna ut den rejält på ena sidan så ska det nog gå!

Ok. Jag ska gå ut och kolla på den utan häst så att jag får en bättre överblick. Jag hade lite bråttom igår för jag var så glad att jag fått hem selen. :grin:

Jag visste att den satt snett men jag kom ihåg att jag hade anmärkt på att den inte såg likadan ut på båda sidor redan när jag packade upp den ur kartongen så därför tog jag kanske förhastade slutsatser när den satt på.

Tack för hjälpen.

Jupp. Jag hade misstagit mig. Den är komplett och jag hade för bråttom. Jag hade spänt bukgjorden i spännet för den andra remmen...:o:D

nyaselen021.jpg

sedär det löste sig! Jag hade också problem med dessa spännen första gången när jag köpte min idealsele. Nu när jag lärt mig är jag mer än nöjd med den!

Bröstan såg väldigt spännande ut. visst är den i syntet? Hur är det med draglinorna, hur fäster du dem?

Köpte du denna separat?

Vi har också samma brösta från Zilco och den är gjord i syntet. Funkar kanon bra så långt och verkar vara hållbar. Linorna fäster man i bröstan genom att haka på fästet i bröstan och sedan trä igenom ändan på draglinan som spärr. Om det händer något så drar man bara ut ändan på draglinan och allt lossnar direkt. Fast vi har ändå snabbfästen i den andra ändan på draglinan som man fäster i vagnen.

Denna bröstan finns att köpa separat men vi köpte hela selen. Trivs jättebra med den. Speciellt efter en blöt och lerig maraton är den suverän. :banana:

Ja, som agatoon beskrev så fäster man så här:

nyaselen025.jpg

och i andra änden d-ring.

Denna ergonomiska bröstan och franska bröstor säljer hon också seperat..

Agatoon: vad kul att höra att du är nöjd med din. Känns bra att höra. =)

tack för bilden, ser ju väldigt smidigt ut! Köpte du din separat? Vilken storlek tog du?

Har funderat på en sådan brösta, jag har idealselen med tillhörande brösta, tycker den är lite för bred för ponnyn även om flera sagt att den är perfekt. Hästen verkar ju inte klaga men det kanske skulle vara ännu bättre med en ergonomisk!

bröstan är i shettisstorlek. Ja, jag köpte inte hela selen utan vi knåpade ihop min beställning utifrån mina önskemål och budget.

Hon sa att hon inte ville dela på hela selar utan att jag först var tvungen att köpa en sele och sen också den ergonomiska bröstan (som ju säljs seperat) men sen hade hon visst däckeln att sälja, och baksele och ja.. sen blev det en hel sele till slut iaf.

+Bra läder för det priset, bröstan och däckeln fin
- Konstig baksele och gick sönder Däckeln/svanskappan
Bytte då till Pfiff standard och det blev jätte bra förr mig och min pålle:)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
342
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 173
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka