Bröstförstoring?

Sv: Bröstförstoring?

Om bröstförstoring hade varit lösningen så skulle ju den psykiska hälsan ökat i Sverige med tanke på hur vanligt det har blivit.
Men nu så är det ju inte så.

Jag säger inte att bröstförstoring är lösningen på alla problem och att allt blir rosenrött efter en sådan, men det kan vara en viktig del för en person som verkligen lider av sina bröst. Och det behöver inte vara förstoring, det kan vara lyft av bröst som man vantrivs med så mycket att man inte vågar visa sig och ha en intim relation med någon.

Jag vet iallafall att för de personer jag känner så har bröstförstoringen varit jätteviktig i resan mot att trivas bättre i sig själv. Det har definitivt ökat deras psykiska hälsa och välmående, och jag läser om liknande upplevelser ofta. Det är inte lösningen på alla problem, men vilken lösning är det? Att det är lösningen för en del är väl bra nog.
 
Sv: Bröstförstoring?

Sitter verkligen ens självförtroende i ett par stora bröst? Eller snarare i att behaga män, antar att de är därför man gör de.
Jag tränar också väldigt mycket och mina bröst är också små, men jag tycker de känns proportionerligt och naturligt.

Dömer ingen men tycker det är sorgligt när kvinnor känner att de måste leva upp till omöjliga ideal (supertränad/smal o stora bröst).


Självförtroendet sitter självklart inte enbart i brösten, men de kan ha nog så stor inverkan. Du tycker att dina bröst känns proportionerliga och naturliga, och det är ju jättebra, men alla känner inte så och då måste man respektera deras känsla. I vissa fall går det över styr men de flesta opererar inte in enorma bollar. De jag känner har bröst som ser "naturliga" ut och passar till deras kroppsram.

Reagerar lite extra på att du skriver att du antar att det är för att behaga män som man opererar sig. Kanske är det också ett problem. Kanske man inte ska anta så mycket. Man vet mycket lite om andras liv, bakgrund, framtidsmål och motiv till val som görs. Jag tycker inte att man ska behöva motivera sig för andra alltid.

Jag vet bara att jag själv inte är helt främmande för en bröstoperation i framtiden och det skulle inte alls vara för att behaga några män, jag vet att män finner mig attraktiv ändå. Det skulle isåfall vara för att JAG skulle trivas bättre i MIN kropp, det gör jag inte nu och det har ingenting med män att göra.
 
Sv: Bröstförstoring?

Ögonlaser? Det är ju inget fel med att ha glasögon det görs ju oxå i ett skönhetssyfte. Intimkirurgi.

Varför är det ok för Lisa att vara sjukskriven efter en bröstförminskning för hon tycker brösten är för tunga. Men det är inte ok för Petra att vara sjukskriven efter en bröstförstoring.

Ska överviktiga inte få sjukskriva sej för de själva valt att missköta hälsan.
Rökare som utvecklar olika problem.


En operation är en operation, oavsett om det är en bröstförstoring eller en inflammerad blindtarm.

Jag kommer fixa mina bröst efter 3e barnet. De är ingen förstoring, skönhetsoperation osv. De är en rekunstruktion, är det okey då?

Efter vill jag dessutom göra en sterilisering, oftast titthål. Sjukskriven eller inte? Det finns ju MASSOR av andra alternativ.


Vi talar om skönhetsoperation. Alla skönhetsoperationer som utförs av rent estetiska skäl ska man bekosta själv och jag anser att det är omoraliskt och gnidet att anse att arbetsgivaren även där ska stå för kulorna.

Har man ett estetiskt kroppsdilemma som får en att må så dåligt att man blir sjuk så är det en annan femma, många gånger får man det då också korrigerat - om man har en läkare som anser att det finns något att korrigera.

Det vore en sak om man kom fram till att man tyckte sig ha rätt att få sjuklön från försäkringskassan som en sorts skatteåterbäring men vad har arbetsgivaren gjort för ont för att först behöva stå för sina arbetstagares skönhetsoperationer genom sjuklön och på det dessutom avlöna en vikarie?
Extremt otacksamt och illojalt.
 
Sv: Bröstförstoring?

Självklart är det förkastligt att arbetsgivaren ska stå och betala när man gör en så onödig operation som bröstförstoring. Alla operationer som inte har en medicinsk fördel ska inte kosta arbetsgivaren ett öre. Snacka om att utnyttja sin arbetsgivare, det är ju fan sjukt att det är tillåtet. Psykisk hälsa? Jotack, det vsr det dummaste argumentet jag hört i mitt liv. Statistiskt är det större risk för en kvinna att ta livet av sig om hon har silikoninlägg. Har man så dålig självkänsla att man måste operera brösten så behöver man psykisk hjälp, inte silikoninlägg.

Hur man ens kan jämföra en skönhetsoperation med barnafödande övergår verkligen mitt förstånd. Hur tänker man då?
När jag tänker efter, jag ska påbörja en sån där operation där man sätter in skruvar i benen för att bli längre. Sen ska jag förlänga benen i fem år och låta samhället betala notan. Mycket bra ide. Som arbetsgivare kommer man ju inte våga anställa kvinnor snart...
 
Sv: Bröstförstoring?

Frågan är ju var man skall sätta gränsen.
Sned näsa?
För stora fötter?
För skrynkligt ansikte?
Vilken estetisk kirurgi skall vara arbetsgivarens sak att betala tid för?
Eller samhällets?

Nu när vården går på knäna och cancerpatienter får vänta med risk för livet.
 
Sv: Bröstförstoring?

Självklart inget av det du nämner eftersom det är rent estetiskt och har inget funktionellt värde. Sjukskrivningar ska användas när mna är sjuk eller behöver det av andra orsaker. Tänk på vad det redan kostar att ha kvinnor (och män i lägre mån) anställda: det är mammaledighet, det är havandeskapspenning, det är vab-dagar, det är (ibland) pms-sjukskrivningar ovs ovs ovs. Allt detta har vi arbetat in i ett trygghetssystem för att vi som arbetare ska känna oss trygga.

Problemet är när människor börjar utnyttja systemet som den sortens blodsugare dom kan vara. Exempelvis om man ska göra ansiktslyft, bröstförstoring ect. Det är ju självklart att arbetsgivaren inte ska stå och betala för sånt, det förstår ju vem som helst.

Har någon tagit upp bröstreducering? I så fall är det en operation som ska kunna sjukskriva individen. Varför? Behöver man reducera brösten med... tror det är runt 400ml per bröst så betalar staten detta. Staten betalar operationen för att kvinnan lider av brösten. Det är således en medicinsk bakgrund som får allvarliga konsekvenser, speciellt på ländryggen för somliga. Jag kan tycka att även mindre reduceringar är godkänt eftersom det har ett funktionellt värde.

En bröstförstoring har inget värde annat än att kvinnor får för sig att dommska börja skutta på regnbågar och fisa jordgubbsmousse. Men som jag skrev ovan så begår procentuellt fler kvinnor med bröstinplantat självmord än kvinnor utan. Detta är eftersom självsäkerheten och självförtroendet inte sitter i brösten.

Ska män få förstora mojängen och vara sjukskriven? Självklart inte. Annars kan jag ju påstå att jag mår dåligt av att jag inte har nog mycket muskler och därför måste sjukskrivas deltid så att jag kan gå på gymmet.
 
Sv: Bröstförstoring?

När man genom en bättre fördelning av föräldraledighet äntligen börjar få bort risken att kvinnor skall väljas bort på arbetsmarknaden så kommer i stället risken att de väljer bort kvinnor med risk att kosta vid en bröstförstoring.

Jabba - liksom.

Men jag är så gammal nu att det inte berör min framtid utan bara er.
Ni här på Ungdom.
Om det är så här ni vill ha det så är det nog faktiskt upp till er.
 
Sv: Bröstförstoring?

Kvinnor väljs bort från arbetsmarknsden pga att kvinnor generellt sett har många många fler sjukdagar per år än män, inte pga mammaledigheten. Kollar du på ex fibromyalgi så har det tom kallats kärringsjukan tidigare. Samma sak med migrän, vilket betydligt fler kvinnor lider av i sån mån att dom behöver vara sjukskrivna. Dessa saker är dock inget som jag är emot, är man sjuk så är man sjuk. Men är man inte sjuk så ska man inte sjukskriva sig, och opererar man sig för estetiska saker så är man bara sjuk i huvudet om man anser att den som anställt dig och ger dig lön ska betala för kalaset (som som sagt uppvisar psykisk ohälsa).

Någon på försra sidan fick operation efter fem dagars väntetid. Hur seriöst verkar den konsultationen egentligen?
 
Sv: Bröstförstoring?

KL
Jag kan inte låta bli att reflektera över hur pass unga många som vill förstora brösten är. Jag hoppas ni har tänkt på att de faktiskt kan ändras, både i form och storlek, utan operation? Och att det kan komma att se jäkligt mysko ut..

Jag hade enorma komplex för mina bröst som yngre. Jag var rätt biffig på den tiden, hade det inte varit för mitt långa hår och flickiga ansikte hade jag nog kunnat gå som kille. Tränade massor, hade världens tjurnacke, magrutor.. Ja, ni fattar. Inte en normal volleybollspelande tjejkropp direkt.
Brösten var ett par muskler. That's it. Jag var helt övertygad om att en operation var enda räddningen. Jag kollade till och med upp pris för "mina" bröst.
Men sen började jag tänka i lite andra banor.

Vad skulle egentligen bli annorlunda med ett par nya bröst? Vissa kläder skulle kanske sitta snyggare, det skulle bli lättare att köpa BH. Men vaddå då? Känslan av att något är fel skulle förmodligen sitta kvar. Kanske inte just i brösten, men då skulle man hitta den där konstiga grejen någon annanstans på kroppen.

Nu har jag slutat träna, ser ut som en pösmunk och har fått större, eller snarare fettigare, bröst. Fortfarande för små för en BH, men jag är nöjd. Jag har lärt mig vara nöjd. Det enda jag saknar är mina magmuskler :D
Visst kommer komplexen tillbaka då och då, speciellt när jag är i en deprimerad period. Men då påminner jag mig själv om alla vedervärdiga fejkbröst som misslyckats totalt (googla får ni se både det ena och det andra).. Då känns det helt plötsligt mycket bättre.
 
Sv: Bröstförstoring?

Kvinnor har många fler sjukdagar/år än men därför att de för det mesta har två-tre arbeten.
Jobbet, hemmet, barnen. Något som bara kan bli bättre med jämställdhet.
 
Sv: Bröstförstoring?

Kvinnor väljs bort från arbetsmarknsden pga att kvinnor generellt sett har många många fler sjukdagar per år än män,....

Ja och det är ett problem.
Det har med den sneda arbetsfördelningen i livet att göra.
Kvinnor drar lasset hemma samtidigt som de yrkesarbetar.
Problemet blir dessutom bara värre om de dessutom skall vara sjukskrivna länge efter diverse estetiska operationer.

Generellt så är det så att män åker hem och är lediga och kvinnor åker hem och hushållsarbetar.
 
Sv: Bröstförstoring?

Så fort människor får bättre självkänsla och självförtroende kommer dessa estetiska operationer att försvinna.
 
Sv: Bröstförstoring?

Fast jag vet inte, jag tror varken jag har dåligt självförtroende eller självkänsla. Ändå vill jag göra om min mage och mina bröst, visst jag kan leva med dem men varför måste jag om jag inte vill?
 
Sv: Bröstförstoring?

Synd att alla trådar om bröstförstoring mynnar ut i långa diskussioner om huruvida det är rätt/fel att operera sig, TS förfrågan i tråden diskuteras inte alls...

För att svara på TS fråga, det är ju många som väljer att ta studielån för hela sin studietid och har du redan klarat några terminer utan lån så är ju det en stor fördel för dig, även om du lånar sista tiden.

Det jag funderar på när du skriver att du ska gå på diet är att det är bra om du ligger nära den vikt innan op som du tänkt dig efter op för att få bästa möjliga resultat. Kirurgen bedömer ju hur du ser ut den aktuella tidpunkten för op och ändras vikten mycket kan resultatet ändras. T.ex om man tänker sig gå ner mycket i vikt så kan brösten bli slappare och då måste det beaktas i val av implantat.

Skönt för dig om du gör op innan du pluggat klart för då slipper du vara borta från nytt jobb sedan.
 
Sv: Bröstförstoring?

Självklart har du rätt, jag vet inte allas motiv.
Tycker bara det är tråkigt. Men inser att jag börjar bli i minoritet av att tycka att de är galet att operera in saker i en frisk kropp.

Som de stod på kvinnohats instagram:
If tomorrow, women decided they really liked their bodies, just think how many industries would go out of business.
 
Sv: Bröstförstoring?

Men inser att jag börjar bli i minoritet av att tycka att de är galet att operera in saker i en frisk kropp.
Du är knappast i minoritet pga det. Jag håller med dig men tycker att det är så fel att gå ut och kritisera tjejer som opererar sig - kvinnor blir liksom alltid dubbelbestraffade. Ser man inte som man "ska" så mår man skit men försöker man göra något åt det blir man hånad.

Jag tycker att trenden är sorglig och hemsk utan att för den sakens skull ens gå in på eller tycka till om dem som opererar sig.
 
Sv: Bröstförstoring?

Nu ska vi inte dra iväg på ot här. Det finns mängder av fler anledningar, ex att kvinnor arbetar med tyngre arbeten än majoriteten av män samt att kvinnors fysik inte är anpassad att klara av det män kan (osv osv). Poängen är att man som arbetare ska vara glad att ha blivit anställd. Man ska vara glad över att ha ett jobb med så otroligt många självklara förmåner som vi har.

Problemet dyker upp när man skamlöst utnyttjar dessa förmåner. Exempelvis sånhar jag haft arbetskollegor som varit borta varje månad ett helt kalenderår via "vabbningar". Detta trots att dom och barnen påträffats på stan. Ett annat exempel är när arbetsgivaren ska stå för sjukskrivningsdagar som man vet att man kommer att få om man gör ingrepp som inte går att försvara medicinskt.
 
Sv: Bröstförstoring?

O_o

Du behöver nog få barn själv/se världen med andra ögon. Din kollega behövde köpa mjölk? Ta barnen till tandläkaren? (ja det är vabb) Barn blir sjuka, att ta en kalendermånad om året känns helt rimligt, jag har haft barn som varit sjukt två veckor bara på en månad. Vi kommer lätt över en månad sjukdom/år

Jag tycker inte jag ska vara glad över att bli anställd, min arbetsgivare ska vara riktigt glad över att ha en så bra anställd som mig.
Även om det betyder att jag behöver ta vabb ibland/ vara sjuk själv.
Jag var sjukskriven en vecka efter jag tog fostervatten prov, var helt för min egen skull men självklart tyckte min chef att jag skulle få vara det.
Visst, jag hade nog tagit semester för ett ingrepp, men det är en hårfin gräns. En gräns man får avgöra själv.
 
Sv: Bröstförstoring?

Varje månad är barnen sjuka ett par dagar? Jo, just det ja. Berätta den om tomten också. Hela familjen var och julhandlade.

Vi har 10% arbetslöshet, vi ska vara tacksamma att vi har jobb. Fostervattensprov har väl med graviditet stt göra? Då är det en självklarhet att man ska få vara ledig. Precis som med havandeskap, föräldraledighet och vab.
 
Sv: Bröstförstoring?

Varje månad är barnen sjuka ett par dagar? Jo, just det ja.

Fast så kan det visst vara. Under de drygt 2,5 år som min dotter gick på förskola i Sverige så hade vi en (1) månad då vi inte behövde vabba alls. Jag säger inte att det inte finns folk som fuskar men det är långt ifrån ovanligt att behöva vabba ofta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 536
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 112
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp