Bröst/H-sele eller Y-sele?

B

BonnieS

Jag undrar vad skillnaden egentligen är mellan H-sele och Y-sele? Förutom formen då!? Jag har båda till mina hundar och jag tycker att det ser ut som att de kan röra frambenen bättre i Y-selen. Men jag märker ingen skillnad på "hur de går" i selen utan det är typ samma inverkan.
Jag använder mig av de flesta olika märkena på selar men mest Hurtta reflex selar alltså då rosa till tikarna och gröna till hanarna så jag vet vilka som är vilka när det är mörkt ute och om man inte ser dem haha.
Men vet ni vad skillnaden egentligen är?

Sv: Bröst/H-sele eller Y-sele?

Dem ser ungefär samma framme men där uppe ser det så här

H-sele
IMG_2087.jpg

IMG_1992.jpg

y-sele
IMG_1175.jpg

IMG_0285.jpg

IMG_1234.jpg

Skillnaden är just som du beskriver, att de kan ha bättre rörelsefrihet i bogen med en Y-sele.

Dessutom är det ju som alltid så att en sele som sitter bra kanske inte sitter bra på en annan osv. Hurttas Y-selar satt förjäkligt dåligt på min unga hund (jag har å andra sidan inte sett en enda hund IRL som den suttit riktigt bra på..). Den "vanliga" satt bättre. Där blev det problem bara för att mina hundar lätt kunde rymma ur den.

Utöver att vissa selar sitter bra på vissa och inte på andra osv, så finns det ju dessutom hundar som tycker olika om olika selar. En hund kanske inte gillar att ha på sig Y-sele, men fungerar bra i H-sele eller tvärt om. Känner själv en hund som totalvägrar gå och är jättebesvärad så fort selen inte sitter helt perfekt. Där kan man inte ha vilken modell som helst :p

Jo, jag tycker att mina rör på sig lite mycket när man går med dem men jag har numera alltid mina hundar lösa, utom där det är koppeltvång och då har jag de i halsband och selarna sitter bra när de är lösa tycker jag.
Jag har ju iof "snälla" hundar så sitter den lite fel så bryr de inte sig. Jag har även haft den över t.ex vintertäcken och sådant och då satt bröstselen skitdåligt men Y-selen satt "normalt" fast ett täcke under.

Jag trodde bröst- och h-sele var samma sak? Trodde båda dina var olika varianter av y-selar. Men jag kanske har fel?

Bröstsele går typ som en hästsele, med en rem runt bogen och sen en runt magen, fast inga inspänningar eller runt rumpan då haha. En H-sele är typ som en kaninsele xD

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 490
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 150
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag behöver lite tips på vilken sele vi ska införskaffa då hon växt ur sin Y-sele. Vi är inte riktigt nöjda med Y-selen då den rör på...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar