Brösarp och Ofeigur KM

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Som ni kanske kommer ihåg så skulle jag till Brösarp Icelandic horse event. Och mycket riktigt så infann jag mig där på fredag kvällen. Då fick vi se passlöp i skymning. Mjölnir flög som vanligt iväg i en helsikes fart, och det var också ett väldans fint sto med som heter Sóldis, efter Solfari från Oviksfjällen. Jädrar vad hon sprang! Vann gjorde Emelie och Mjölnir såklart!

Sedan var det dags att avnjuta lite grilllad mat och lyssna på isländska sagor, musik och myspys. Det var väldigt trevligt, och jag fick en oerhört kelig katt i knät, som hade det så gott att han fes hela tiden! :smirk:

På lördagen startade det upp med hästfotboll, och det blev otroligt jämnt i finalen! Det var riktigt skojigt att se på, och alla, framförallt de i finalen, var otroligt skickliga! Det var en brun häst i ett av lagen som inte gick vidare, som var riktigt het på gröten. Det var synd att de inte gick vidare, de kämpade så bra!

Sedan var det olika clinics och shower, tex så körde Magnús omkring med en fyrhjuling med Hraunar bredvid sig, vilket var imponerande att se. Vi fick också se Jóhan Skúlason ? (världsmästare i tölt) träna en vallack, som befann sig i ett ganska tidigt utbildningsstadie, vilket var intressant. Det avr även en avelsbedömmnings visning, och visning av olika tävlingsgrenar med kommentarer om bedömning från Peter Häggberg.

Överhuvudtaget så var det många roliga saker, stämningen var härlig, och vi fick vara inne i stallet och hälsa på alla dyra, fina hingstar och hästar, och se hur de betedde sig i vardagliga situationer.

På söndagen var vi på Ofeigurs KM och tittade på finalerna. Galoppracet var verkligen kul, jädrar vad det går undan! Det ser liksom läskigare ut än passlöpen! Det var många fina hästar där! Någon härifrån som var med? (har ju itne koll på er :o )

Som sagt, en himla kul helg där jag fick stilla min hästabstinens något! =)

Här är den snygga hingsten!

untitled-red.jpg

Och Sóldis

soldis-red.jpg

kanske inte världens roligaste bilder, men jag har inte fått de andra på datorn än =(

//Julia

Sv: Brösarp och Ofeigur KM

Hejhej

Menade du att det var en brun häst i finalen, eller i uttagningen? För i finalen var jag med på en brun häst, som var het på gröten:cool:

Och i galoppracet så var jag också med, vi var där halv åtta på morgonen för att veterinärbesiktiga, och vänta heeela dagen fram till klockan tjugo över fem, då startade ju galoppracet... Och så dåligt det gick! Vi kom tvåa:( Melnir, min häst, sträckte inte ut, för han var så spänd att han inte kunde ta ut stegen. Det är i de långa stegen som han har farten... Så typiskt att starten inte blev bra:( Menmen, nästa år så...:p

Silkisif skrev:
Hejhej

Menade du att det var en brun häst i finalen, eller i uttagningen? För i finalen var jag med på en brun häst, som var het på gröten:cool:

Och i galoppracet så var jag också med, vi var där halv åtta på morgonen för att veterinärbesiktiga, och vänta heeela dagen fram till klockan tjugo över fem, då startade ju galoppracet... Och så dåligt det gick! Vi kom tvåa:( Melnir, min häst, sträckte inte ut, för han var så spänd att han inte kunde ta ut stegen. Det är i de långa stegen som han har farten... Så typiskt att starten inte blev bra:( Menmen, nästa år så...:p

Den jag skrev om avr en brun som avr med i uttagningen.

Vilket lag var du med i? Det som vann eller de som kom tvåa? alla i finalen var jätte duktiga! Verkligen härligt att se hästar som så gladeliget kastar sig på bollen! Men läskigt ibland tycker jag. Bollen var inte så bra pumpad, så ibland såg det ut som om hästarna skulle välta på den!

//Julia

Trassla skrev:
Är det där inte Sóldís från Wreta som är efter Sólfari från Wreta?

Jo det kanske det är, jag kanske fick det om bakfoten. Sóldis från Wreta är det i all fall. Jag trodde att hon var efter Johanna o Vignirs Solfari, eftersom det var han som avr med. Vem är Solfari från Wreta?

//Julia

Han dog hemskt ung för några år sedan; det finns alltså inte särskilt många avkommor efter honom. Jag vill minnas att han var den första svenskfödda hingsten att gå in i stamboken som femåring - rätta mig om jag har fel!

Han var en helbror till Aegir från Olstorp, ergo halvbror till Náttfaradís från Wreta.

Jag var med i Valleröds lag, laget som kom tvåa på straffar:cool: Men nästa år... :p haha

Jo, bollen var väldigt mjuk... Jag var på väg av sju gånger, varav två kom jag ner mot bollen och studsade upp igen... Några gånger stöttade jag mig på bollen, och då försvann handen in i bollen:crazy:

Det kändes som om min häst "betäckte" bollen, han gled liksom ovanpå! :crazy: :rofl:

Japp Solfari från Wreta är dessutom den enda hingst, mej veterligen, som gått in i första klass med 5,0 på TRAV.
Han hade en skada (medfödd?) som gjorde att han inte travade och som också orsakade hans för tidiga död.

/Malin

Andraklass hade jag koll på, men det var ju fyraåring det var! Nåväl, man kan inte minnas allt. Fast det är ju en törn på mitt självförtroende som kalenderbitare. :D

Skulle vara kul att se fler bilder där ifrån!

Tac för rapporten, vi hoppas på fler bilder :)

Tack för rapporten, vi hoppas på fler bilder :)

Några bilder... (De blev inte lika bra eller många i år, filmade mest). Det var dock riktigt bra saluhästar i år!

4774649.jpg

Prins från Wreta (saluhäst)

4774647.jpg

Skimmelstoet från Wreta med superpass (saluhäst)

4774664.jpg

Johanna och Solfari

4774666.jpg

Full fart med Magnus och Hraunar

4728367.jpg

Anna och Forni (som Magnus kommer att möta i VM final F1 nästa år:angel: )

4748679.jpg

Den häftigaste saluhästen (Djakni?! hjälp mig ni som vet.).

Fler bilder:
www.pixbox.se/alb165077

Lägger till några bilder från förra året för er som inte var där då.

4775264.jpg

Magnus hölls sig marken och inte till cykel eller på fyrhjuling..

4775244.jpg

Han tränade pass med Mjölnir och upplyste om att det inte bara är viktigt att tänka på sin sits utan även att dra på smilbanden i mellanåt;)

4775247.jpg

Det kadriljades friskt

4775246.jpg

Joi och Hvinur var där och visade tölt i olika former

4775249.jpg

Eva-Karin och Kyndil töltade också på i stor stil

4775263.jpg

Och Hraunar var bara alldeles för flott som vanligt:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat