BronkithÄst HjÄlp?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LisaPL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 350
L

LisaPL

Idag var jag till Mälarklinkien och fick besked att min häst har bronkit.
Jag köpte min ponny för några år sedan, jag hade honom såld ett tag och köpte sedan tillbaka honom pga att de förra ägarna inte ville ha honom. Han hade börjat stanna på hinder osv. De lät konstigt så jag kollade upp honom ordentligt inan jag köpte honom och de va inge fel på honom. Redan första dagen jag fick hem honom igen började han hosta. Detta har du pågått i 5 månader. Och vi har behandlat honom med alla olika möjliga mediciner. Och de visade sig att bronkiten hade satt sig långt ner i lungorna. (vilket inte kunde visa sig på veterinärsbesiktningen) Detta pga av att de förra ägarna hade tävlat och tränat honom alldeles för hårt och även fast han var dålig. Jag ringde upp dom och då säger dom att han har hostat när dom haft honom utan att behandla det. Vilket dom inte sa något om förut när jag frågade. Så nu står jag här med en häst jag köpt tillbaka för 40 tusen som inte går att rida på och som nu inte är värd ett öre. Jag vägra att låta köpet gå tillbaka för jag lämnar honom inte hos de idioterna. Nån som har nåt tips på vad jag ska göra? Ska jag sälja honom som promenadhäst, triangelmärka, (Tmärka?) eller nåt.. De på kliniken tror att han kommer hålla för motionsridning med inte för tävling. Tacksam för svar! /Lisa:bow:

Sv: BronkithÄst HjÄlp?!

vi har haft 2 hosthästar på vår lösdrift. den ena med bronkit och den andra med kvickdrag. kvickdragshästen fick vandra vidare för någon mån. sedan. båda har blivit hjälpta av ventipulmin och fabrol (bronkit hästen har även fått 2 kurer kortison) denna vintern har varit extremt jobbig för dessa hästarna.

vad som framförallt hjälper är att ha hästen inne så lite som möjligt i så dammfri och välventilerad miljö som möjligt. inte sopa när hästen är inne, vattna stallgången och ströet. helst ge hösilage av väldigt god kvalitet och blöta allt ev. kraftfoder.

jag har fått lära mig att en häst får bronkit/kvickdrag av damm/skadliga partiklar. en häst vi hade i början av -80 behandlades med ett granulat utskrivet av vet. innehållande arsenik :crazy:

dom hästar jag kommit i kontakt med som haft bronkit/kvickdrag har samtliga bukandats. veterinären brukar ju även i samband med bes. göra ett "host prov". reagerade inte din pålle på det heller ?

Vi har ju lämnas allergiprov och sånt. Vi får svaren på Måndag. Han står på Lösdrift, äter hö-ensilage, blött foder, står på torv osv.. Jag kan liksom inte göra nåt mer. De känns helt kasst, jag har verkligen blivit lurad. Vi ringde förra ägaren igår och dom tänker inte betala en krona.:(

fast jag kan inte riktigt förstå hur veterinären kunde missa det om han hostat från första dagen hoss er :confused: bukandades han inte något alls ? (det borde ju hörts även på lungorna)

iofs. så har denna vintern varit ganska katastrofal för hosthästar, min veterinär sa sist vi va inne att det är minst dubbelt så många som söker för hosta denna vintern, och "våra" har varit näst intill symtomfria andra år. denna vintern har det varit många klinik besök och mycket medicin :cry:

Hej! Du kan prova att ge carragen, det hjälper vissa hästar. Finns att köpa hos http://www.alg-borje.se/ prata gärna med dem om dosering och så. Finns också mukolyt på www.hippolyt.se.

Innan man börjar ge alger så är det nog bäst att vetrinär tittar på hästen, är det bronkit så behöver den medicin.
Har själv en häst som går under behandling just nu och har blivit mycket bättre med sin hosta, hon hostar i stort sett inte alls nu på 2,5 veckors behandling :)

Så till TS: kalla ut veterinär och låt denne lyssna och undersöka hästen, läs även Hillvies inlägg, det är ungefär så jag resonerar också.
Hoppas det löser sig

Hej
Har också en häst som haft lite besvär med hosta.
Vetrinären ordinerade Ventipulmin,utöver medicineringen så ger jag honom morgon och kväll 1 äpple, 2 morötter, en liten bit ingefära kör detta i mixer och tillsätter 1 matsked pressad citron samt en rågad tesked med honung detta skall vara hostdämpande,värt att prova.

Senast ändrad av en moderator:

Idag var jag till Mälarklinkien och fick besked att min häst har bronkit.
Jag köpte min ponny för några år sedan, jag hade honom såld ett tag och köpte sedan tillbaka honom pga att de förra ägarna inte ville ha honom. Han hade börjat stanna på hinder osv. De lät konstigt så jag kollade upp honom ordentligt inan jag köpte honom och de va inge fel på honom. Redan första dagen jag fick hem honom igen började han hosta. Detta har du pågått i 5 månader. Och vi har behandlat honom med alla olika möjliga mediciner. Och de visade sig att bronkiten hade satt sig långt ner i lungorna. (vilket inte kunde visa sig på veterinärsbesiktningen) Detta pga av att de förra ägarna hade tävlat och tränat honom alldeles för hårt och även fast han var dålig. Jag ringde upp dom och då säger dom att han har hostat när dom haft honom utan att behandla det. Vilket dom inte sa något om förut när jag frågade. Så nu står jag här med en häst jag köpt tillbaka för 40 tusen som inte går att rida på och som nu inte är värd ett öre. Jag vägra att låta köpet gå tillbaka för jag lämnar honom inte hos de idioterna. Nån som har nåt tips på vad jag ska göra? Ska jag sälja honom som promenadhäst, triangelmärka, (Tmärka?) eller nåt.. De på kliniken tror att han kommer hålla för motionsridning med inte för tävling. Tacksam för svar! /Lisa:bow:

Hur har det gått med din häst? :)

Hej alla! Nu har vi fått mer besked om Danne.
Vi har tagit mer tester och de visar sig att han är allergisk mot pollen?
jag fattar ingenting..
Men antagligen ska de "hänga ihop" lite med damm..
Vi har kommit fram till att orsaken till att han har varit dålig.. är att de förra ägarna har tränat och tävlat honom även fast han har varit förskyld.. och inte behandlat honom, därför har han inte orkat och börjat stanna på hinder.. Nu vet vi inte riktigt vad han kommer hålla till.. han kan bli helt bra, eller i värsta fall måste vi ta bort honom.. de beror helt på vad han lungor håller till..:cry: De känns jätte jobbigt.. vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.:confused:

Hej!

Hur gammal är din ponny?

Min erfarenhet av bronkithästar är att dom kan klara sig ganska bra ändå om man sköter det rätt.
Tyvärr verkar den ha fått en tuff början som gör det svårt för dig. Men den verkar ju ha det bra som det är nu.

Jag skulle avvakta lite och förtsätta som du gör nu för att se om det blir bättre.
En av mina har bronkit, men den har tack vare bra foder och en bra stallmiljö klarat sig jättebra. Har inga som helst problem med hosta nu, förutom när det är riktigt varmt och fuktigt eller riktigt kallt.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig och din ponny.

Mvh F

Min häst är runt 15 år vad vi vet. okänd.
De konstiga är att han inte hostar.. inte en enda gång.. bara de första 3 veckorna ungefär.. sedan försvanna det med behandling. Men han andas fortfarande lite skumt.. men de här är verkligen inget han lider av. Han är hur fin som helst i pälsen pigg och glad och leker med dom andra hästarna i hagen varje dag. jätte pigg när jag rider och så.:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 031
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Behöver hjälp, jag har en japanse chin på 12år som lider av ett förstorat hjärta. Hon var inne hos veterinären förra veckan där man...
Svar
19
· Visningar
8 182
Senast: em-pirre
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 387
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka