Enya

Trådstartare
Vilka är symtomen förutom hosta?

Hur behandlas det? Hur ser framtiden ut för en sådan häst som numer är symtomfri?

Ni som kan det här med hosthästar, berätta gärna mer, för jag har aldrig haft en sådan häst förut.

Hon går nu på spån, äter hösilage och är ute mycket och ska ev. på lösdrift. Men rent medicinskt undrar jag lite om den här sjukdomen.

Sv: Bronkit

Min första pålle hade bronkit. Märktes inte alls utom på sommaren då det var torrt och dammigt. Jag blötte hans hö, f.ö gjordes ingenting, han stod i stall på halm och klarade sig utmärkt med det. Om somrarna hostade han och fick medicin, han orkade mindre då han var i en dålig period, annars reds han som vanligt.

Framtiden behöver inte vara så påverkad om hästen mår bra; min dam har ju kvickdrag, hon är 22 och tävlas fortfarande i lokal hopping..... :) (symptomfri och går på lösdrift.)

framtiden för en symptomfri häst är ljus helt klart, förutsatt att miljön och hästen sköts enligt bästa möjliga mån.
en symptomfri hosthäst kan användas i samma utsträckning som vilken annan häst som helst.

En god kondition är a och o för en bronkithäst då orkar kroppen hålla imunförsvaret uppe bättre.Där kan man oxå dra en parallell till oss astmamänniskor.

Det är absolut ingen fara att ha en bronkithäst så länge man sköter om den som man ska. ju mindre man utsätter den för damm, mögel osv desto mindre är chansen för återfall.

det är dock vanligt att en i övrigt symptomfri hosthäst kan hosta vid temperatur/luftfuktighetsändringar speciellt på vår och höst men det behöver inte betyda att hästen har blivit sämre och fått mer slem utan man kan jämföra det med astma hos människor. Vi kan ju hosta om vi stiger ut i kylan från värmen om vi har astmakänningar tex. Oftast är det äldre hästar som reagerar mest och det har ju med nedsatt imunförsvar att göra. Huvudsaken är att man lär sig känna sin häst och dess symptom just den hästen har, om den överhuvudtaget har några.

Måste man däriomot behandla om hästen varje vinter då är det kanske dags att göra förändringar i miljön för då har inte hästen en optimal miljö. Medisin funkar ett tag men för varje återfall så (kan) bronkiten bli värre och med tiden blir det svårare att få bukt med den.

därför är det så viktigt att hålla efter i hästens miljö på en gång än om den för närvarande inte hostar.Man vill ju inte ha problem om man kan undvika dem;)

äppelcidervinäger i dricksvattnet samt vitlök i maten är bra och förebyggande mot hosta samt imunhöjande. Äppelcidervinäger har många erkänt goda egenskaper på många områden, den är bla blodrenande.

bronkit ser heller inte likadan ut från häst till häst utan skiljer sig både vad gällande vad hästen tål och vad den har för symptom.
en häst som hostar jättemycket kan ha lite slem osv.. man kan inte säga hur pass sjuk hästen är genom att lyssna på hur mycket den hostar utan man måste lyssna på hjärta och lungor samt kolla halsen för att få en bild av just den hästen.

Hostar inte hästen alls då är det ju jättebra, och skönt! Om jag ser till min häst så hostar hon ibland främst då det är fuktigt ute, trots att jag vet att det inte är någon fara och att hon inte behöver behandlas så blir man ändå så nojjig då hon hostar än om det bara är två ggr i månaden..:crazy:

Tack för svar!

Så förutom att inte sopa när pålle är inne och att stå på torv och att ge hösilage istället för hö så kan jag ge henne äppelcidervinäger och vitlök i förebyggande syfte? Hur mycket av varje är att rekommendera? Kan jag ge ace....dvs slemlösande för människor om hon börjar hosta? :idea: Har hört nånstans att man kunde det om hästen hostade....undrar om det var här jag läste det?:confused:

det finns vitlökspulver att köpa för hästar och där står mängd per dag.
ang äppelcidervinäger så tror jag att en dl på 10 liter gäller men jag är inte helt säker, Någon annan kanske kan svara på det?

Ang att ge männskomedisin till hästar så avråder jag skarpt om inte veterinär gett klartecken, det kan rentav bli faligt om ge hästen sådant som är avsett för människor eftersom vi tar upp olika ämnen på olika sätt. Men fråga kan man alltid göra, nu vet jag ju inte vad ace är men grundregeln att inte ge vår medicin till hästar gäller dock ändå¨till dessa att ens veterinär gett klartecken.

Enya skrev:
Tack för svar!

Så förutom att inte sopa när pålle är inne och att stå på torv och att ge hösilage istället för hö så kan jag ge henne äppelcidervinäger och vitlök i förebyggande syfte? Hur mycket av varje är att rekommendera? Kan jag ge ace....dvs slemlösande för människor om hon börjar hosta? :idea: Har hört nånstans att man kunde det om hästen hostade....undrar om det var här jag läste det?:confused:

enligt min veterinär & de på apoteket kunde jag ge acetylcystein till min häst trots att det var människomedicin.

det finns ju nån slags alg som ska vara bra för hosthästar..
www.alg-borge.se (tror jag..)

Om du har hästen inomhus på nätterna tycker jag du ska se till att det är mockat och sopat minst nån timme innan du tar in hästen..

Lösdrift är väldigt bra om det går att ordna. Jag kan även rekommendera Carrageen

taccotad skrev:
enligt min veterinär & de på apoteket kunde jag ge acetylcystein till min häst trots att det var människomedicin.

"Hästvarianten" heter Fabrol och är betydligt starkare. Jag hade nog bett veterinären skriva ut en omgång Fabrol istället, det blir troligen billigare så.

Immer

Jag ringde veterinär ang min hostande shettis med slem i luftrören. Han sa att jag kunde ge henne Bisolvon. Receptfritt på Apoteket. Är slemlösande människomedicin. Exakt samma beståndsdelar finns i Bromhexin. Jag gav flytande eftersom hon får blöt mat i krubban - lätt att blanda i.

Resultatet kunde dröja 14 dagar sa han, jag märkte skillnad efter 7. Slutade kuren efter dryg 3 veckor.

taccotad skrev:

Japp,sånt fick jag utskrivet till min pålle när han var som sämst med sin bronkit.
Det är brustabletter va??
Han skulle ha 10 såna tabletter om dagen!

Immer skrev:
"Hästvarianten" heter Fabrol och är betydligt starkare. Jag hade nog bett veterinären skriva ut en omgång Fabrol istället, det blir troligen billigare så.

Immer

Fabrol har jag oxå använt till min häst. Mkt bra!
Slemlösande:..

Vilket underlag är bäst att ha i boxen för en host häst?

Immer skrev:

Immer

fast jag hade acetylcystein hemma ändå av andra orsaker. förmodligen därför han sa att jag kunde använda upp det. men tror också som du säger, att det blir billigare att köpa hästvarianten.

Jag har en astmahäst... Hon har även kvickdrag men har varit symtomfri i nästan ett år nu!:bow:
Veterinären gav mig följande råd när hon var dålig:
1. blöt höt (hellst till alla hästar i stallet)
2. Byt ut ev. kross mot pellets
3. sopa aldrig när hästen är inne
4. strö med spån
5. ge höt på golvet. inte i hönät för det retar luftvägarna
6. när det är riktigt illa ge även kraftfodret i hink på golvet
7. förvara inget hö/halm i stallet
8. ridfram hästen extra länge så lungor och luftvägar "hänger med"
osv.

_Yggdrasil_ skrev:
Jag har en astmahäst... Hon har även kvickdrag men har varit symtomfri i nästan ett år nu!:bow:
Veterinären gav mig följande råd när hon var dålig:
1. blöt höt (hellst till alla hästar i stallet)
2. Byt ut ev. kross mot pellets
3. sopa aldrig när hästen är inne
4. strö med spån
5. ge höt på golvet. inte i hönät för det retar luftvägarna
6. när det är riktigt illa ge även kraftfodret i hink på golvet
7. förvara inget hö/halm i stallet
8. ridfram hästen extra länge så lungor och luftvägar "hänger med"
osv.
Tack!:bow:
Hon får hösilage,och det får hopn på golvet. Står på spån och får uppblött pellets i en krubba ganska lågt satt på väggen. Tyvärr har jag hö och halm i stallet, har ingen annan förvaring, men ska gå över till spån och de balarna kan man väl förvara ute under pressenning precis som hösilage?
Så jag ska rida fram hästen lugnt och längre än vanligt innan hårdare arbete? Det var ett bra råd, ska tänka på det! Nu har vi inte ridit ännu, blir väl en skritttur i morgon tror jag:D

Fantasi skrev:
det finns vitlökspulver att köpa för hästar och där står mängd per dag.

I de allra flesta fall blir det billigare att köpa vitlökspulver på kryddavdelningen på stormarknaden. 1,2 kg kostade 66 kronor. Jämförde med en ridsportkedjas priser där 500 g kostade 69 kronor.

Immer

Javisst det borde inte va nått bekymmer att förvara spånet ute under pressening... Min hovslagare gav mig oxå tipset att fukta spånet lite lätt om det är dammigt. OBS. var försiktig om du skulle byta spån"tillverkare" endel "dammfria" spån kan reta en hosthäst. Typ vattna lite med vattenkanna... Ja veterinären sa att en hosthäst behöver lite mer framridning i lungt tempo för att "få upp flåset" utan att börja hosta.

Ett annat tips är att låta hästen gå ute så mycket som möjligt och om du har ett eget stall plocka ut ett fönster eller låt dörren stå på glänt så det kommer in friskluft hela tiden.

Det är mycket jobb med en hosthäst men det är kul när man ser att ansträngningarna ger resultat och ens vän mår bättre!:)

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar