Bronkit? Rhinovirus?

K

knastha_ez

Har varit i kontakt me 2 vetrinärer och dom tror olika, en distriktsvet. tror Rhinovirus och en vet på atg tror bronkit..
Ska in med henne på torsdag så får vi se vad som sägs.

Men någon som har erfarenhet av detta??

Jag tycker det är bra att hon får röra på sig, inte så att hon ansträngs utan bara sådär lagomt.. så hon får upp slem osv.

vad säger ni har ni några tips,råd förklaringar? tacksam för all hjälp

Sv: Bronkit? Rhinovirus?

okej, men tänkte bara om nån varit med om nån av de ... känner till en del men inget som jag e höjdare på...

Tja kanske ska beskriva lite hur det är för min häst..
hon har hostat i en 3 veckors period nu före det hostade hon nån enstaka gång.. hon hostar mest när hon är inne, men även en del ute. Samt vid ridning. Hon har hostat en gång så pass att hon föll ner på knä..
I början hostade hon väldigt lite.. å sen har det blivit mer å hon fått upp slemm, nu hostar hon ganska kraftigt, torrt från början å sen sista pusten är som slempust..

Jag blöter hennes hö,spån + kraft. Försöker låta henne vara ute så mkt som möjligt,
ute och skrittar några dar i veckan + i bland trav.

Men det är så att i samma stall så har många hästar hostat i vinter... 2 hästar har fått kronisk bronkit och 1 häst vet dom inte...

Vad är Rhinovirus ?
Jag har en häst som bara hostar just nu men är pigg för övrigt.

min häst hostar "bara" oxå... aldrig haft feber elr så..

Rhinovirus är hosta som sprider sig mellan hästarna genom hostning eller snor.. vanligtvis har unghästar det oxå men även äldre... och dom blir aldrig immun mot de och det kan gå om å om om igen... en del säger att det är bra om man sanerar och isolerar smittade hästar...

Jag borde kanske kolla upp det där då...
Jag har en bronkit häst som jag inte reflekterar så mycket över om hon hostar. Hon gör det några gånger i veckan. Men jag märkte igår att hennes astma lät som den var på g igen. Den brukar bara finnas sommartid annars.. Så hon kanske har nån infektion.
Den andra som hostar mer ordenltigt har gjort det till och från sen i onsdags. Då hostade hon mycket och samma torsdags morgon men på kvällen var det bra. Märkte sen inget förrän i lördags när hon hostade när jag red. Ingenting alls igår...
Hon hade nåt likande förra året så här års men det gick över i samband med att hon behandlades för transportsjuka.

är det pga. att marken blir torrare å det dammar som astman är värre på sommaren? för luftfuktigheten är ju endå bättre på sommaren.
okej... ja asså min häst.. hostar (elr jag hör henne) hosta till och från alltså hon kan hosta när jag tar ut henne men inte till lunch för att sen vara jätte hostig till kvällen..:(

Vi vet inte varför det blir värre på sommaren. Men det man märker det på är att det blir värre ju varmare det blir. Kan vara damm eller nåt annat. Allergitest är gjort och hon är allergisk mot en massa konstiga saker men inget vi har hemma i hagen så vitt jag vet.

Det finns ju olkia sortes hosta ochså,njurhosta misstänktes på min kille i sommras när han helt plötsligt började hosta som attans.

Jag köpte vitamin/mineral i aljer å gav honom å han slutade hosta! Ingen vet varför när jag sedan gav honom vanliga grus mineral/vitamin började hostan igen,mycket underligt men har provat flera gånger å varje gång han får gruset så åter kommer hostan....

Jag vet inte ;) men fick förklarat för mig att hästar kan hosta ifall d har problem med njurarna (behöver inte vara allvarligt) och därför kallas det njurhosta hostan låter på ett speciellt sätt å det är ju svårt att förklara,men dom hostar inte slem då.

Jag har haft en bronkit ponny,sas d å stog i vet papperna,hon var jätte dålig när jag köpte henne,då stog hon på torvbädd,men då hon bara blev sämre å sämre hörde jag mig för lite,kasstade ut hästarna med fri tillgång städade hela stallet DAMMSÖG över allt å torkade,sedan köpte vi pappers spån,hur bra som helst enkelt att mocka i å dammar inte,efter tre dagar märktes en för bättring efter en vecka hostade hon inte alls :D

När vi var in på klinik med henne med en annan skada bad jag vet kolla hennes bronkit å han sade att d fanns ingen,då hade hon alltså blivit dömd för d fått medicin då hon hostade slem.

A & O med host häst håll rent låt den vara ute så mycket som möjligt,inskaffa gärna pappers strö,och håll hästen i kondistion de är vad jag kan råda till & kolla fodret noga,mitt kallblod slutade ju när jag gav alger varför vet ingen men d fingerar ju och av grusmineral/vitamin hostar han nästan lugnorna ur sig så de kan vara så mycket är ingen expert delar bara med mig av de jag lärt mig.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 007
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka